نگاه

مدرنیته دشمن جمال و عاطفه زنان

انواری با اشاره به نقش مشاوران امور زنان در کارهای اجرایی و وزارتخانه‌ها گفت: این زنان سکاندار مسائل زنان باید باشند و خواسته‌های آنان را مطالبه کنند. آنها باید چادر به کمر ببندند و مانند شیر وارد صحنه شوند،‌ چراکه در صورت احیا نشدن حقوق زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار، قادر به حل تبعات بعدی آن نخواهیم بود.
حسین انواری- در حوزههای آموزشی در مدرسه و دانشگاه تا تشکیل زندگی با چالشهایی مواجه هستیم، از طرفی تهاجم فرهنگی تعریفی از زن مدرن را ارائه و تئوریزه کرده و سعی میکند آن را به جوامع تزریق کند. ما برخی از نمونههای چنین دیدگاهی را در داخل کشور نیز مشاهده میکنیم.

انسانها درون خود اتاق فکری دارند و تصمیمهای زندگی خود را در این اتاق میگیرند. اگر انسان در شرایط تعادل قرار داشته باشد، تصمیمهای درستی اتخاذ میکند. این اتاق فکر ویژگیهای استثنایی را در زنان دارد چراکه زنان از عاطفه ارزشمندی برخوردار هستند که یک ودیعه الهی است.

دنیای مدرن به دو سرمایه بزرگ زنان که یکی جمال و دیگری عاطفه آنهاست حمله میکند. در ادبیات و فیلمهای سینمایی و سریالهای غربی، غربیان تلاش در استفاده از این دو سرمایه میکنند و بردهداری نوین از زنان دارند. این در حالی است که اگر از این دو سرمایه به درستی استفاده شود زنان به رشد بیشتری دست پیدا میکنند و برعکس.

اسلام تلاش میکند که این دو ویژگی ارزشمند را در خدمت رشد و تعالی قرار دهد، چراکه اگر تعادل زن به هم بخورد، قدرت تصمیمگیری و تصمیمسازی او مختل میشود. در ابعاد مختلف زنان سرپرست خانوار مورد تهاجم قرار میگیرند، بنابراین قدرت تصمیمگیری آنها مختل میشود. زمانی که به زن مطلقه به صورت تحقیرآمیز نگاه میشود او چگونه میتواند زندگی آرامی داشته باشد و به آن نظم ببخشد. در این شرایط فرزندان چنین زنانی وضعیت نامطلوبی پیدا میکنند و همین امر موجب بروز ناهنجاری در مدرسه و دانشگاه میشود. شیوع انواع بیماریهای روانطنین در این خانوادهها بسیار بالاست چراکه زن احساس ناتوانی در اداره خانواده خود میکند. برخی از دختران سرپرست خانوار برای تحصیل و تهیه ضروریات زندگی خود با مشکل مواجه هستند با این وجود بالاترین سرمایه آنها، وسایل آرایشی است. آنها قصد دارند با این کار به نوعی بخشی از تحقیر واردشده بر خود را جبران کنند.

تفکر و رفتار حامیان ایتام موجب فرهنگ سازی و ترویج سنتهای حسنه اسلامی برای فرزندان و آینده سازان میهن اسلامیمان است و همه ما دارای تکالیفی نسبت به همنوعان خود بوده و باید حقوق محرومین را از اموال خود جدا نمائیم تا فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه نهادینه شود.


https://shoma-weekly.ir/FfTs4y