نگاه

محور همدلی و هم‌زبانی

دولت منتخب نمایندگان ملت در مجلس و رئیس آن که منتخب ملت است در این همدلی اشتراک بیشتری دارند. همدلی و همزبانی دولت با ملت درک دغدغه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ملت نظیر (گرانی، تورم، بیکاری، ربا، رشوه و...) است.
دکتر علیرضا اسلامی- محور همدلی و همزبانی طبق فرهنگ قرآن خداخواهی است (تَعالَوْا إِلى کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً)که نقطه مشترک همه ادیان الهی و معتقدان بدانها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و صائبی است. این نقطه اشتراک بالطبع بین مسلمین که قاطعیت 98درصد ملت ایران را تشکیل میدهند پررنگتر و دارای نقاط مشترک بیشتری همچون اعتقاد به مبداء و معاد، پیامبر اسلام و قرآن و کعبه و احکام عبادی واحد (مثل نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر و زکات) است.

و بالطبع دولت منتخب نمایندگان ملت در مجلس و رئیس آن که منتخب ملت است در این همدلی اشتراک بیشتری دارند. همدلی و همزبانی دولت با ملت درک دغدغههای دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ملت نظیر (گرانی، تورم، بیکاری، ربا، رشوه و...) است.

و از طرق احزاب مردمی، نشریات مردمی، مراجع دینی مردم و نمایندگان منتخب مردم در مجلس به گوش میرسد طبق نظرسنجیهای اخیر این دغدغهها از زبان مردم نیز به شرح ذیل بوده است که دولت نیز باید آن را دغدغه خود بداند آن هم آواز شده و برای آن چارهجویی کند و در هر ماه گزارش پیشرفت در رفع این مشکلات و بهبودی اوضاع را به مردم گزارش دهد.

از طرفی مردم نیز باید با دولت همدل شوند و دغدغههای آن را از نظر کسر بودجه، فشارهای خارجی و... درک نمایند. در خصوص سیاست خارجی دغدغه مردم حمایت از مسلمین و مستضعفان جهان چه در منطقه (مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، بحرین و...) است و چه در سایر مناطق.

بالطبع در این سال که انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی پیش روی است، دولت باید زمینه ظهور سلایق مختلف مردمی را در انتخابات فراهم کند و مردم نیز باید به افراد با توجه به رهنمودهای رهبری رای دهند که با وحدت و اتحاد دولت و مجلس بتوان بر مشکلات فائق آمد. مجلس فعلی نیز باید مطیع اوامر رهبری در این زمینه باشد و با درک این همدلی تذکر دهد و سؤال و استیضاح نماید که بالطبع کاهش خواهد یافت.

تکلیف قوه قضائیه نیز رفع دغدغههای مردم در رسیدگی سریع به دعاوی و رعایت عدالت قضائی و پیشگیری از وقوع جرائم و ناامنی و برخورد با مفسدان و... است. زیبنده نظام اسلامی نیست که متعرضین به اعتقادات، اخلاق، امنیت، غذا، اجتماع، فرهنگ و... مردم راحت باشند و از آن خدای نکرده فردی بدون دلیل ولو یک ساعت بازداشت یا... شود. وحدت و انسجام بین مردم و دولت است که میتواند مایه پیشرفت کشور در داخل و منطقه و صحنههای بینالمللی از قبیل هستهای و... باشد.

این وحدت میتواند مثالی برای سایر کشورها باشد که برغم تنوع آب و هوایی و اقلیمی و تنوع نژادی و زبانی و دینی همه یکدل و یک هدف هستند.

عدم درک یکدیگر موجب عذاب الیم است چنانکه قوم شعیب بدان گرفتار شدند.

بدان امید که این همدلی و همزبانی بین اقشار مختلف ملت با دولت و بر عکس در سال جدید تحقق یابد.

https://shoma-weekly.ir/L2vlRr