نگاه

محوریت مسجد در مبارزه مؤتلفه اسلامی

شهدای مؤتلفه اسلامی در سال 43 به دست ناپاک رژیم طاغوت اعدام شدند. اما نکته‌ای که در مبارزات آنان برجسته بود، اهمیت پررنگ مسجد در متن مبارزات بود. آنها مسجد را به‌عنوان محور مبارزه انتخاب کرده بودند. شاید یکی از اسرار موفقیتشان هم همین بود. اما این روزها کمتر شاهد محوریت مساجد در امور مختلف هستیم. جواد مقصودی که سال‌ها سمت ریاست ستاد نماز جمعه تهران را به عهده داشته است، در یادداشتی از اهمیت محوربودن مسجد برایمان گفته است:

جواد مقصودی -جوانان در سالهای تاریک و ظلمانی محمدرضا پهلوی به سر میبردند. جوانانی که همانند اصحاب کهف از زندگی دل کنده و به خدا دل بسته بودند، از هیچکس نمیترسیدند و در مقابل استبداد و استکبار میایستادند، ولو به قیمت دادن جان، که نگذارند طاغوت که قصد برانداختن دین از کشور امام صادق(ع) و امام زمان(عج) را داشت، موفق شود. رژیم ستمشاهی به دستور اربابش، آمریکا تصمیم داشت بساط اسلام را از کشور برچیند و نظام لائیکی را بر کشور حاکم کند.

در آن مقطع که از سالهای 29ـ1328 آغاز شده بود، استکبار یعنی انگلستان و بعد هم آمریکا اکثریت قریب به اتفاق مردم را از مسائل سیاسی و دینی دور نگه داشته بودند و کمتر کسی از اوضاع سیاسی کشور اطلاع داشت. وزیری نمیشناختند، وکیلی نمیدانستند. آنها خودشان انتخاب و انتخابات صوری هم درست میکردند. کسی کارگزارانی را که در رأس امور بودند نمیشناخت. فقط گاهی بعضیها را میشناختند. تنها کسانی را که مردم تقریبا میشناختند و میگفتند اعلیحضرت همایونی بود و نخستوزیرهایش که علم و هویدا بودند که طولانی مدت نخستوزیر بودند، بهخصوص هویدا. آن را هم مردم اسمی از آنها میدانستند، اما از هویت، رویکردها و خصلتهایشان مطلع نبودند. از میان مراجع مردم بیشتر آیتالله بروجردی را بیشتر میشناختند، سایرین را چندان نمیشناختند. تنها معدودی از مراجع از روند کلی کشور بهصورت محدود آگاه بودند و خیلی وارد مسائل سیاسی نمیشدند. از همان ابتدا که شروع به درسخواندن کردیم استادمان مرحوم شاهچراغی میگفت که امام راحل(ره) شایسته رهبری جهان اسلام است. آنها هم تلاش میکردند جلوی انحرافات را بگیرند. تنها دو گروه از مردم ـ تام و تمام ـ دلشان برای اسلام میتپید و از خطراتی که متوجه اسلام بود آگاهی داشتند. یکی گروه فداییان اسلام و دیگری شیعیان بود که گروه شیعیان در سالهای 42، 43 با دعوت آن سه گروه از سوی امام رکنی از ارکان مؤتلفه بودند. آن موقع همّ و دغدغهشان دین و پایمالنشدن ارزشها و اصول آن بود. پایگاه تجمع و فعالیتهای هر دو گروه در مساجد بود و از حیثیت، طهارت و تقدس مسجد هم استفاده میکردند. چون راهشان راه قدس و تقدس بود، لذا مناسب بود در مسجد فعالیت کنند. همانطور که خود نبی اکرم اسلام(ص) به مجرد اینکه به مدینه آمدند، بلافاصله مسجد قبا را ساختند. آن حضرت همه امور حکومتی اعم از سیاسی، اقتصادی و نظامی را در مساجد حل و فصل میکردند و به مشورت میپرداختند و در این مکانهای مقدس تصمیم میگرفتند و عزل میکردند و از همین مساجد عِدّه و عُدّه تهیه میکردند: «وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّه وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ»(1) لذا در مساجد شروع به فعالیت کردند و بعدها به منصه ظهور رسیدند. در مساجد طراحی میکردند که چگونه با دشمن نبرد کنند.

در تمام طول تاریخ کشورهای اسلامی تا آنجا که من رصد کردهام و در مدتی که مسئولیت ستاد نماز جمعه را بهعهده داشتم، مسلمانان مبارز و آنهایی که دغدغه دین داشتند و دارند، از مساجد استفاده میکردند، چون خود مسجد و نماز هم پوششی برای فعالیت مبارزین در حکومتهای طاغوت بود. پس همه اینها از معنویات و برکات مسجد بهرهمند میشدند و الان هم میشوند. چند سال پیش که به بوسنی رفتیم، همه پایگاههایشان در مسجد بود و پایگاههای عظیمی برای همبستگی مسلمانان و مبارزین برای حل امور مردم بود. قبل از انقلاب هم در کشور ما اینطور بود، بهخصوص مساجدی که انقلابیون در آنها رفت و آمد و در آنجا جذب نیرو میکردند. متاسفانه اخیرا حضور جوانان و نیرومندانِ از امت، جوانان نیرومندی که اداره کشور کمکم به عهده آنها قرار میگیرد و آنها هستند که باید کشور را اداره کنند و سرمایه عظیم کشور امام زمان(عج) و مایه امید نایب بر حق امام زمان(عج)، حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای هستند، در مساجد کم شده و این زیان بزرگی برای کشور و هم زیان بزرگی برای رجال آیندهای است که باید مجهز به علوم اسلامی باشند و با حضور میلیونی آنها در مساجد و آگاهی از معارف الهی و آگاهی از اوضاع سیاسی کشور و کشورهای دیگر و دشمنان امت اسلامی و اسلام قرآن، اینها امید نظام الهی و یأس برای دشمنان اسلام هستند که باید این کار را انجام بدهند. از جوانان مسلمان که در خانوادههای متدین بزرگ شدهاند تقاضا میکنم و اصلا اصل و فطرت این را اقتضا میکند، چون اینها باید کشورشان را حفظ کنند و برای اینکه نوامیس کشورهای اسلامی را حفظ کنند، باید مجهز به عقاید حقه دین الهی شوند نه دین آمریکایی. مسائل کشور خودمان و مسائل دنیا را زیر نظر بگیرند و در مساجد دور هم جمع شوند. اینها میتوانند حضورشان را در مساجد پررنگ کنند و حرکاتی را که در کشورهای اسلامی و جاهای دیگر رخ میدهد زیر ذرهبین بگذارند. اگر مثبت بود تایید کرده و اگر منفی بود آسیبشناسی و مقابله کنند.

حضور جوانان در مساجد سبب امید ملت اسلامی میشود. شبهای قدر میلیونها انسان به مساجد میروند و راز و نیاز میکنند و حاجت میخواهند و از خدا درخواست میکنند در راه سعادت گام بردارند. اینها برای امام زمان(عج) امید هستند و سبب یأس دشمن میشوند که هوس واردشدن به جنگ یا ضررزدن نکند. اگر دشمن بداند ما همیشه بیدار هستیم و بر معنویت استواریم و بر توحید تکیه داریم، از هیچکس نمیترسیم و آمادهایم با هر دشمنی نبرد کنیم، مأیوس میشود به کشور ما تجاوز کند.

امیدواریم خداوند متعال قلب همه را منور به نور توحید، اسلام و مسئولیتهایی که به عهده امت اسلامی، بهخصوص جوانان قوی امت اسلامی است روشن کند.

     

پینوشت‌‌ها:

قرآن کریم، سوره انفال، آیه 60 

https://shoma-weekly.ir/NcCexv