ادب و هنر

«محله با صفا» در گوشی‌های بی‌صفای اندرویدی

بازی «محله با صفا» گامی نو در تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای ایران اسلامی است که می‌خواهد سرگرمی سالم و سازنده‌ای را به مخاطبین خود ارائه دهد. خانواده‌های ایرانی در محله باصفا، تجربه یک بازی دسته‌جمعی را خواهند داشت و علاوه بر سر یک گرمی و هیجان، صدها نکته آموزشی و کاربردی سبک زندگی را در قالب خود بازی‌ها و سوالات ابتدای هر بازی و رجوع به «کتابخانه بزرگ موضوعی موجود در بازی» فرا خواهند گرفت. این بازی، شامل بخش‌های بسیار متنوع محتوایی، مشاوره‌ای، آموزشی و پرسش و پاسخ در کنار خود بازی‌هاست. طراحی بازی‌ها طوری است که کاربران آماتور «اعم از پدران و مادران» در کنار فرزندان خود بتوانند بخش‌هایی از بازی‌ها را با کمک فرزندان خود انجام دهند.
محمد حیدری- همه میدانند امروزه یکی از سرگرمیهای مهم و وقتگیر اکثر اعضای خانوادههای ایرانی استفاده از موبایل و تبلت است. واقعیت این است کوچک و بزرگ هم ندارد. هر فردی در هر سنی که باشد از این ابزار استفاده میکند.

کودکان به بازیهای مختلف و اکثرا خارجی میپردازند و پدر و مادرها هم اکثرا به استفاده از شبکههای اجتماعی اکتفا میکنند. اما در این میان نکته قابل تاملی که شاید بسیاری از خانوادهها از آن غافل هستند، بحث دوری و جدایی روحی اعضای خانواده از یکدیگر آن هم اغلب بهصورت ناخواسته است. اعضاء یک خانواده با وجود حضور فیزیکی در منزل به علت سرگرمی با یک ابزار از طعم شیرین در کنارهمبودن محروم هستند. از طرفی دیگر کسی منکر سرگرمی مناسب که در شان یک ایرانی باشد به شرط عدم دوری عاطفی از اعضاء دیگر خانواده، نیست. برای حل این مشکل عدهای از جوانان خوش ذوق ایرانی با ساخت یک بازی با نام «محله با صفا» سعی کردند خانوادهها را از معضلات و مشکلات مطرحشده دور کنند.«محله با صفا» یک بازی جذاب و منحصربهفرد ویژه «گوشیها و تبلتهای هوشمند اندرویدی» بوده که قرار است همراه با اهالی باصفای خود، میهمان خانه ایرانیها باشد. این بازی حاصل تلاش تیمهای فنی، هنری و پژوهشی استودیو بازیسازی و سرگرمیهای ایرانی اسلامی «مهاد» است که پس از دوسال کار گروهی با حمایت مادی و معنوی و همراهی و سعه صدر همکاران مستقر در سازمان فضای مجازی سراج، تولید و عرضه شده است.

معرفی یک محله؛ اما باصفا

بازی «محله با صفا» گامی نو در تولیدات فرهنگی و رسانهای ایران اسلامی است که میخواهد سرگرمی سالم و سازندهای را به مخاطبین خود ارائه دهد. خانوادههای ایرانی در محله باصفا، تجربه یک بازی دستهجمعی را خواهند داشت و علاوه بر سر یک گرمی و هیجان، صدها نکته آموزشی و کاربردی سبک زندگی را در قالب خود بازیها و سوالات ابتدای هر بازی و رجوع به «کتابخانه بزرگ موضوعی موجود در بازی» فرا خواهند گرفت. این بازی، شامل بخشهای بسیار متنوع محتوایی، مشاورهای، آموزشی و پرسش و پاسخ در کنار خود بازیهاست. طراحی بازیها طوری است که کاربران آماتور «اعم از پدران و مادران» در کنار فرزندان خود بتوانند بخشهایی از بازیها را با کمک فرزندان خود انجام دهند. علاوه بر این، بازیها به گونهای طراحی شدهاند که مخاطبین برای انجام بازیها و پاسخ به سوالات ابتدای هر بازی؛ علاقمند به مشورت با سایر اعضای خانواده و شرکتدادن آنها در بازی هستند که خود زمینهای برای انجام یک بازی خانوادگی و همراهی والدین درکنار فرزندان نیز هست. بخش «کتابخانه» با در اختیارگذاشتن بیش از 1500 نکته کاربردی، بهعنوان منبع اطلاعاتی بازی در نظر گرفته شده که کاربر در هر مرحله از بازی با استفاده از این منابع میتواند به سوالات و معماهای آن مرحله پاسخ داده و به مرحله بعد برود. در عین حالی که اصل وجود کتابخانه در این بازی، بهعنوان یک منبع مورد مطالعه خوب برای والدین و یا کاربران میتواند به صورت همیشگی مورد استفاده قرار گیرد. در محله باصفا، شما با پنج خانواده آشنا میشوید که با یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند. هر خانواده ویژگیهای شخصیتی و دغدغههای خاص خودش را دارد که شاید دغدغه شما هم باشد. پاسخدادن به سوالات و دغدغههای هر خانواده، یکی از اهداف بازی محله باصفاست. در این محله، 8 دسته بازی برای خانوادهها طراحی شده است: 5 دسته بازیهای مربوط به خانوادهها، یک دسته بازیهای مسجد، یک دسته بازیهای سفر و یک دسته بازیهای کتابخانه. انجام صحیح این بازیها، کلید گشایش قفل بازی نهایی (که با موضوع معرفی «دستاوردهای علمی، هستهای، نظامی و... جمهوری اسلامی ایران» طراحی شده) را در اختیار شما قرار میدهد. بازی «محله باغ صفا» به موضوعاتی همچون: تغذیه و سلامت، فرهنگ شهروندی، روابط اجتماعی، اقتصاد خانواده، ورزش و تندرستی، آشنایی با وجوهات شرعی، تربیت فرزند، حمایت از تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف، کارکردهای مسجد (مشاوره، کارگروهی و...) و دانستنیهای سفر میپردازد. محله باصفا، یک بازی - مسابقه است و شما میتوانید علاوه بر بازی، در مسابقه آن که با شمارش امتیازات و ستارههای بهدستآمده و ثبت آن در جدول رکورد خانوادهها که با انجام ثبتنام در منوی اصلی بازی صورت میپذیرد، نیز شرکت کنید.

مواردی که این بازی را منحصر کرده است:

1. اولین بازی تعاملی و خانوادگی با موضوع سبک زندگی اسلامی (ویژه تلفن همراه و تبلت)

2. آموزش صدها نکته کاربردی و مهارتی در حوزه سبک زندگی اسلامی

3. امکان دستیابی به بیش از هزار نکته کاربردی مورد نیاز خانواده از طریق دستیابی به کتابخانه تخصصی بازی

4. بیان جایگاه اقوام و خویشاوندان در خانواده

5. توجهدادن خانوادهها به جایگاه و کارکردهای سازنده مسجد

6. ارائه قدرت انتخاب به کاربر برای ترجیح شاخصههای سبک زندگی اسلامی بر سایر سبکها

7. وجود گیم پلیهای متنوع و جذاب

8. طراحی شخصیتها و طراحی محیط بسیار زیبا و منطبق بر فرهنگ اسلامی

9. بهرهمندی از نظرات کارشناسان و مشاوران حوزه کودک، خانواده و فرهنگ عمومی در طراحی بازی

لازم است بدانید، انجام تمام بازیهای محله باصفا و حتی استفاده از کتابخانه تخصصی آن، رایگان است و شما با دریافت و نصب پکیج بازی میتوانید بازیها را انجام دهید یا در کتابخانه محل باصفا به مطالعه بپردازید؛ اما برای شرکت در مسابقه و ثبت رکورد خود و خانواده خود حتما باید از طریق پنجره ثبتنام در منوی اصلی بازی و با پرداخت درون برنامهای مبلغ 2500 تومان (از طریق اعتبار کافه بازاری خود) در مسابقه ثبت نام کنید و از جوایز آن بهرهمند شوید. لازم به ذکر است از آن جایی که این بازی قابلیت شرکت در مسابقه را هم دارد، مخاطبان میتوانند تا دوم مهرماه 94 همزمان با عید سعید قربان در این مسابقه شرکت کنند.

https://shoma-weekly.ir/93PtmA