نگاه

محرومیت فرزند از ارث در وصیت نامه

اگر پدرتان شما را تا ثلث اموال خود از ارث محروم کرده باشد این وصیت نامه نافذ است ولیکن اگر به صورت کلی شما را از ارث محروم کرده است که در اصطلاح حقوقی به آن وصیت به حرمان گفته می شود ، به موجب ماده 837 قانون مدنی که اشعار می دارد: اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند، وصیت مزبور نافذ نیست ،این وصیت نامه در این قسمت اعتباری ندارد و باطل است.
پرسش : پدرم در وصیت نامه خود من را که فرزند ارشد ایشان بوده ام از ارث محروم کرده است، حال وصیت نامه ایشان از نظر حقوقی اعتباری دارد؟

پاسخ : وقتی شخصی فوت می نماید رابطه او با اموال زمان حیاتش قطع می گردد و شخص متوفی تمام مالکیتی که نسبت به اموال خود داشته است را از دست می دهد و تمام اموال حین الفوت به ورثه تعلق پیدا می کند. به عبارت دیگر ورثه قهرا مالک مشاعی اموال مورِث (متوفی) بوده و از زمان فوت؛ آنها مالکین جدید تمام اموال منقول و غیرمنقول او خواهند بود. به همین سبب است که قانونگذار بیان داشته است که : وصیت به زیاده بر ثلث ترکه نافذ نیست مگر به اجازه وراث ، چرا که بعد از فوت مورِث، قائم مقام او ورثه خواهند بود . حال اشخاص در زمان حیات خود فقط می توانند تا ثلث اموالشان را برای بعد از مرگ وصیت نمایند و بیش از ثلث اموال خود را حق وصیت ندارند و در صورتی که بیش از ثلث وصیتی صورت گرفته باشد ، ورثه می توانند آن را قبول نکنند.

با مقدمه ای که بیان شد باید در پاسخ به پرسش مطروحه گفت ؛ اگر پدرتان شما را تا ثلث اموال خود از ارث محروم کرده باشد این وصیت نامه نافذ است ولیکن اگر به صورت کلی شما را از ارث محروم کرده است که در اصطلاح حقوقی به آن وصیت به حرمان گفته می شود ، به موجب ماده 837 قانون مدنی که اشعار می دارد: اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند، وصیت مزبور نافذ نیست ،این وصیت نامه در این قسمت اعتباری ندارد و باطل است.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه info‌shoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/ySiTk4