نگاه

محرم راهنمای مقاومت برابر نفوذ

در عصر ما در رأس ظالمان دنیا امریکاست و حضور او در منطقه و دست‌اندازی‌هایی که به کشورهای اسلامی دارد به خاطر این است که همیشه به دنبال نفوذ در دنیای اسلام است و وقتی ببیند در جایی تأثیر واقعه‌ای بیشتر است، همت بیشتری می‌گمارد تا نفوذ و تأثیر آن را کم کند، از این‌رو قطعاً باید هوشیار باشیم و تا جایی که می‌توانیم از مظلومین منطقه و شیعیان، به‌ویژه شیعیان مظلوم منطقه در عراق، سوریه و لبنان که همیشه مظلومانه به دنبال احقاق حق‌شان بودند و ظلم‌های متعددی بدان‌ها روا شده است دفاع و حمایت کنیم.
حجت الاسلام محمد حسن ذاکری- قیام حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) طبق روایات ما که گفته‌اند حرارتی است که در قلوب مؤمنین هیچ‌گاه سرد نمی‌شود. مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند واقعه بزرگی برای شیعه است. ضمن اینکه حرارتی است که باعث بیداری دل‌ها می‌شود و توجه آنها را به خدای تبارک و تعالی و مسائل جامعه‌شان معطوف می‌کند. این قیام یک قیام الهی، با منشأ و مقصود الهی در برابر ظلم در جامعه‌ای بود که به فرمانروایی همچون یزید دچار شده بود. این واقعه عظیم برای شیعه یک نعمت است، چون هم اتصال‌شان را به امام‌شان هموار می‌کند و هم راه نزدیک و مورد اطمینانی است که انسان را به خدای تبارک و تعالی نزدیک می‌سازد و او را هوشیار و بصیر نگه می‌دارد. در ایام عاشورا به خاطر زنده نگه داشتن یاد و خاطره ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان مجالس متعددی در کوی و برزن برگزار می‌شود. حتی شاید افرادی که در طول سال حتی یک بار هم به مسجد نمی‌روند به خاطر شرکت در روضه امام حسین(ع) پای‌شان به مسجد باز می‌شود. در این محافل در پرتو انوار الهی و سیل بی‌کران حق تعالی قرار می‌گیرند و لذا این نعمتی است که در جای دیگر پیدا نمی‌شود.

از روایات‌مان استنباط می‌شود که مجلس سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) برکات بسیاری دارد و خدای تبارک و تعالی عنایات گسترده‌ای را برای مجلس ذکر اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) نازل می‌کند و این برکات تحول‌های زیادی را در افراد مختلف ایجاد می‌کند. لذا این مجلس قرب، منزلت و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. ما هم باید به عنوان برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مجالس آداب این مراسم را رعایت کنیم. این آداب می‌بایست متناسب با شأن حضرت سیدالشهدا(ع) و اهل‌بیت(ع) باشد و باید آن‌طور که اهل‌بیت(ع) به ما یاد دادند عزاداری کنیم. وقتی امام صادق(ع) می‌خواستند روضه برگزار کنند در منزل برگزار می‌کردند و چادری می‌کشیدند که زن‌ها محفوظ باشند و به روضه‌خوان می‌گفتند همان‌طور که برای خودتان روضه می‌خوانید برای ما بخوانید. مراد از سنتی بودن مجلس و آغشته نشدن به مسائل دیگری که در شأن اهل‌بیت(ع) نیست، همین است. یعنی این مجلس را از حالت طبیعی‌اش که در شأن اهل‌بیت(ع) نیست خارج نکنیم. کسی که واقعاً برای سیدالشهدا(ع) سوگوار است چگونه عزاداری می‌کند؟ می‌گرید و سینه می‌زند. همان چیزی که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد که اهل‌بیت(ع) هم همان را به ما سفارش کرده‌اند، اما اینکه ما این مجالس را آغشته به مسائل دیگر کنیم، خارج شدن از مدار اصلی روضه و روضه‌خوانی است.

همان‌طور که مقام معظم رهبری به‌درستی فرمودند باید واقعیت ماجرا و عین واقعه تاریخی را بر مبنای مستندات و منابع صحیح برای مردم نقل کنیم. یعنی پشت سند و منابع آن افراد موثقی قرار داشته باشند که از صدور آنها اطمینان داشته باشیم. این از مبانی فقهی و روایی شیعه است که ناقل حدیث یا روایت باید آدم مورد وثوقی باشد. وقتی منبعی سند سالم و صحیحی داشت، آن را برای مردم نقل کنیم. اگر عین اتفاقی که در صحنه کربلا برای مردم افتاده است نقل کنیم، کافی است که اشک‌شان جاری و عواطف‌شان در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) جوشان شود و دیگر نیازی نیست از جیب خودمان خرج کنیم یا از منابعی که سند صحیح یا راوی موثقی ندارند بهره ببریم. ضمن اینکه در طول تاریخ برای تحریف حادثه عاشورا تعمداً مطالبی را اضافه کرده‌اند. چنین حادثه عظیمی با تأثیر شگرفی که در جوامع اسلامی داشت طبیعتاً مطمع نظر بسیاری از مستکبرین بوده است و در صدد این بودند در طول تاریخ این واقعه را تحریف کنند و آن‌طور که مایل‌اند به تصویر بکشند یا به‌‌قدری مباحث غیر حقیقی را بدان اضافه کنند که حالت خرافی و داستانی بیابد و از قداست‌اش کم شود. این نوع تحریف‌ها در طول تاریخ به خاطر مقاصد حکمرانان ظالم اتفاق افتاده است و باید در مطالبی که پیرامون واقعه عاشورا نقل می‌کنیم دقت زیادی کنیم. بسیاری از مطالبی که در مجالس روضه‌خوانی استفاده می‌شود وهن مقام اهل‌بیت(ع) و عصمت آنهاست. عصمت امام معصوم بار سنگینی دارد و نباید مطلبی را بگوییم که با عصمت امام در تنافی و تضاد باشد. نمی‌بایست مطالبی که با ویژگی‌هایی که برای امام معصوم تناقض دارند بیان شوند. لذا برای جلوگیری از تحریف و افتادن در ورطه بازگویی مطالبی که در شأن اهل‌بیت(ع) نیستند باید به منابع وثیق و مورد اطمینان رجوع کنیم که مقام معظم رهبری هم بدان اشاره کردند. همین کافی است که دل‌های مردم را متوجه مصائب اهل‌بیت(ع) کنیم.

این واقعه درس‌های فراوانی را در دل‌اش گنجانده است که آزادمردان و احرار عالم نه فقط مسلمانان و شیعیان از آنها استفاده کرده‌اند، بلکه آزادگان دنیا از واقعه عظیم و تأثیرگذار تاریخ بهره‌های فراوانی برده‌اند. عمق و جان مطلب احقاق حق و مقابله با ظلم و ظلم‌ستیزی و از درس‌ها و آموزه‌های اصلی قیام عاشوراست که به درد همه عصرها، دوره‌ها و زمان‌ها می‌خورد. این حادثه باید برای انسان درس عبرتی شود و این درس عبرت برای‌اش بصیرتی ایجاد کند که راه حق را بشناسد و در آن استوار و به دنبال احقاق حق و مبارزه با ظلم باشد. در عصر ما در رأس ظالمان دنیا امریکاست و حضور او در منطقه و دست‌اندازی‌هایی که به کشورهای اسلامی دارد به خاطر این است که همیشه به دنبال نفوذ در دنیای اسلام است و وقتی ببیند در جایی تأثیر واقعه‌ای بیشتر است، همت بیشتری می‌گمارد تا نفوذ و تأثیر آن را کم کند، از این‌رو قطعاً باید هوشیار باشیم و تا جایی که می‌توانیم از مظلومین منطقه و شیعیان، به‌ویژه شیعیان مظلوم منطقه در عراق، سوریه و لبنان که همیشه مظلومانه به دنبال احقاق حق‌شان بودند و ظلم‌های متعددی بدان‌ها روا شده است دفاع و حمایت کنیم.

https://shoma-weekly.ir/Kf5XcA