نگاه

محاکمه دانه درشت‌ها مردم را دلگرم کرده است

37 سال از انقلابمان می‌گذرد و تاکنون باید حاکمیت قانون در کشورمان به صورت کامل برقرار می شد و مردممان وقتی ببینند هر کسی هر جا تخلف می‌کند، از ریز تا درشت، قدرتمند تا ضعیف به محکمه می‌رود و در آنجا در موردش عادلانه قضاوت می‌شود، دلگرم می‌شوند و این امر باعث رشد مملکت می‌شود.
ابوالفضل توکلی بینا- اگر بخواهیم کشورمان در مسیر عدل و انصاف قرار بگیرد باید حاکمیت قانون برقرار شود. اگر طوری باشد که قدرتمندها مصون باشند ظلم بر ضعفا و محرومین است. همین که مردم ما از فقیر و غنی بدانند وقتی مشکلی پیدا میکنند میتوانند به قوه قضائیه مراجعه کنند و قوه قضائیه با عدل با مردم برخورد میکند، کشور سیر صعودی را طی خواهد کرد.

برخی به محاکمات قوه قضائیه برچسب سیاسی میزنند. اما نمیتوانند آن را سیاسی بدانند. قوه قضائیه بر اساس پروندهها و تحقیقاتش اتهامات را عنوان کرده است. هرگاه بخواهند در محاکمه کسی به او برچسب سیاسی بزنند در واقع میخواهند همه تخلفاتش را لوث کنند. بعضی هم آن را نشانه عزم بیشتر دستگاه قضا در اجرای عدالت میدانند. امید داریم همینطور باشد و در عمل ادامه مییابد.

گاهی در جامعه ایراد میگیرند که قدرتمندان، عناصر و عواملشان به صور مختلف پولهای بانکهای کشور را تخلیه کردهاند، اما وقتی ضعفا میخواهند دو سه میلیون وام بگیرند بانکها بعد از اذیت کردنهای فراوان و گرفتن کلی وثیقه مبلغ ناچیزی وام به آنها میدهند.

37 سال از انقلابمان میگذرد و تاکنون باید حاکمیت قانون در کشورمان به صورت کامل برقرار می شد و مردممان وقتی ببینند هر کسی هر جا تخلف میکند، از ریز تا درشت، قدرتمند تا ضعیف به محکمه میرود و در آنجا در موردش عادلانه قضاوت میشود، دلگرم میشوند و این امر باعث رشد مملکت میشود.

علت اینکه مسئولی به خودش اجازه میدهد فتنهانگیزی کند، نداشتن مدیریت درست است. اما با اینکه 37 سال از پیروزی انقلاب میگذرد، هنوز مشکل مدیریتی داریم.

در دوره دوم آقای هاشمی جنوب شرق آسیا را مطالعه کردهایم. کشورمان روی گنج خوابیده و از نظر ذخایر و معادن غنیترین کشور دنیاست. آنها هیچ ندارند، ولی قانون، نظم و مدیریت درست دارند. با اینکه مواد اولیه را از سایر کشورها میآورند و در کشورشان سر هم میکنند، میبینیم مردمشان از نظر اقتصادی وضع خوبی دارند. چرا با همه این ذخایر، نفت و گاز باید چنین وضعی داشته باشیم؟ اصلا نفت و گاز را باید کنار بگذاریم، چون سرمایه آتیه کشور است. ما ذخایر متلوّن و عظیمی از معادن داریم. بنابراین مشکل ما مدیریتی است.

نباید هر رئیس جمهوری که میآید اتوبوسی اعوان و انصارش را بیاورد و پس از پایان دوره ریاست جمهوریاش هم اتوبوسی ببرد. با این کار همه تجارب از بین میرود. در همه کشورها وقتی دولت عوض میشود حتی به سطح معاونت هم دست نمیزنند، اما در کشور ما وقتی رئیس جمهور و دولتی میآید، از معاونت گرفته تا مدیران دبستانها را در سراسر کشور عوض میکنند. البته در این تغییرات یکی از مشکلات ما قوه مقننهمان است.

سربسته مثالی را عرض میکنم. چند روز پیش مدیر یکی از کارخانجات تولیدی نزدم آمد و گفت نمایندگان منطقه مربوطه پیشش آمده و شرطی تعیین کرده تا سر پستش بماند! اگر شرایط به نحوی شود که برخی از نمایندگان در استانها به کارخانجات و مراکز تولیدی مراجعه کنند که باید اینقدر بدهی تا بمانی، فساد گسترده میشود. برای تبلیغات اینقدر هزینه نکن که حالا مجبور شوی از این راهها آن را تأمین کنی.

به نظر میرسد مطالبه برخورد با مفاسد با عزم بیشتر دارد شروع میشود؛ و خواست مردم و طلیعهاش پیداست. قوه قضائیه هم روند جدیدی را آغاز کرده است و میتواند به این خواسته مردم پاسخ بدهد.این امر مستلزم این است که دولت مدیریت قدرتمندی داشته باشد؛ با قدرت عمل کند، تخلفات را با مسائل سیاسی خلط و در برخورد با متخلفین  رو در بایستی نکند. اگر مدیر اجرایی خوبی داشته باشیم، قوه قضائیه هم جهتش را درست میکند. یعنی هر کس تخلف کرد او را دست قوه قضائیه بدهند.

آیت الله آملی لاریجانی مرد فاضل، انقلابی و خوبی است که باید در این مسیر او را کمک کرد. دستگاه قضا میبایست بازبینیهایی بکند. لازمه کارآمدی قوه قضائیه وجود یک گروه قدرتمند و باتجربه از قضات است تا تمام مشکلات قوه قضائیه از ریز و درشت را بررسی و برنامهریزی کنند. فرض کنید قوه قضائیه نیاز به 2000 قاضی فاضل و مجتهد دارد، با برنامهریزیهای ده بیست ساله میتوانند قدم به قدم بدان رسید و مشکلات را اصلاح کرد.

https://shoma-weekly.ir/MsFV5k