نگاه

محاسبات ماندگاری انقلاب

رهبران باید مراقب باشند تا گرمی و حرارت انقلابی مردم فرو ننشیند و خون کسانی که برای استقلال و آزادی و حاکمیت اسلام ریخته شده برباد نرود.
محمد کاظم انبارلویی- محاسبات و رمز ماندگاری انقلاب و تاثیرگذاری  آن در منطقه و جهان چیست؟ رمز ماندگاری ما در مقاومت در برابر حملات بی رحمانه استکبار جهانی، تهدیدها و تحریم‌ها کدام است؟  سرّ پیروزی ملت و رهبری هوشمندانه انقلاب درچه چیز نهفته است؟ اینها سئوالاتی است که اگر رهبران انقلاب‌های منطقه و نیز مردم  به پا خاسته کشورهای اسلامی بویژه منطقه خاورمیانه پاسخی برای آن نیابند، حرکت‌های سیاسی و اجتماعی آنها به بن بست می‌رسد و به‌سرعت توسط استکبار جهانی و بویژه آمریکا مدیریت می‌شوند. انقلاب اسلامی با همه نیرومندی وهمه عمقی که در لایه‌های اجتماعی داشت و با همه صحت و سلامتی که در رهبری آن دیده می‌شد در آغازین روزهای خود، رئیس جمهوری به مردم تحمیل شد که حقوق بگیر سیا بود! نفوذ آمریکا درگروه‌های سیاسی و رجال سیاسی وقت آنها را امیدوار می‌کرد که بتوانند انقلاب اسلامی را از مسیر خود خارج کنند و دوباره به باز تولید استبداد و بازگشت استعمار بپردازند.
اما مردم و رهبری هوشمند و بویژه روحانیت به‌عنوان یک قشر پیشتاز صحنه را خالی نکردند و در برابر هر ترفندی برنامه‌ای مبتنی بر مقاومت و ایستادگی و آمادگی همیشگی را در دستور کار داشتند. با این‌حال امروز پس از گذشت سه دهه هنوز آمریکا ناامید از اثرگذاری روی محاسبات مردم و مسئولین نیست واتاق جنگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها یک لحظه تعطیل نشده است.
آمریکا وهمپیمانانش با هر شکستی از ملت ایران تجربه‌ای می‌آموزند که در حرکت‌های بعدی خود به‌کار می‌برند. با هر زخمی که از فریاد دینداری مردم ایران برمی‌دارند، عصبانی‌تر از گذشته ظاهر می‌شوند و فشار را بیشتر می‌کنند. اما ملت ایران و نخبگان کار آزموده ایرانی و رهبری الهی انقلاب اسلامی خم به ابرو نمی‌آورند و همچنان به جلو گام بر می‌دارند و هر روز امیدوارتر از گذشته‌ به راهی که می‌پیمایند و مقصدی  که دارند، به حرکت خود ادامه می‌دهند.
 رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان فرمودند؛ " من از سر اعتقاد، شما را افسران جنگ نرم می‌دانم و به همین علت تاکید می‌کنم که به دقت هدف اصلی دشمن از جنگ نرم یعنی ایجاد تغییر در محاسبات مردم و مسئولان را مد نظر داشته باشید"(1)
دانشجویان اولین قشری بودند که با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا محاسبات واشنگتن را در اعمال فشار به ملت ایران به هم ریختند. دانشجویان در دهه اول انقلاب هم جزء افسران نبرد نرم بودند و هم جزء افسران نبرد سخت و در هر دو عرصه حماسه‌هایی در تاریخ ایران واسلام پدید آوردند که اگر مورخان معاصر توفیق ثبت آن‌را پیدا کنند ما طلایی‌ترین عصر مقاومت را در تاریخ ایران در همان دهه اول مشاهده خواهیم کرد. رمز ماندگاری انقلاب این بود که ملت ایران بویژه جوانان و دانشجویان با قدرت و تیزبینی انقلابی خود محاسبات دشمن را به‌هم ریختند و نگذاشتند آنها به مقصود خود برسند. نبوغ رهبری انقلاب در این بود که با کشف چنین استعدادی در درون ملت با پشتیبانی قاطع و برخورد سازش ناپذیر با دشمن حرکت ملت و جریان دانشجویی را تسهیل کردند.
 امروز جریان دانشجویی کشور با برخورداری از یک تجربه گران سنگ تاریخی در حال ارائه تصویری ماندگارتر از نسل قبل در تاریخ ایران است. جریان دانشجویی علاوه بر حضور انقلابی در جنگ نرم و جنگ سخت در پیکارهای علمی در زیر سقف دانشگاه‌های کشور در حال رکورد گیری است و قله‌هایی را فتح کرده است که فقط رصد سرویس‌های جاسوسی دشمن توانسته است برخی از آنها را شناسایی کند. در این عرصه نام چهار شهید دانشمند ایرانی یعنی شهید مصطفی احمدی روشن ، شهید داریوش رضایی نژاد، شهید مجید شهریاری و شهید مسعود علیمحمدی چون خورشید در محافل علمی دانشجویی می‌درخشند.  کاروان دانشجویی جوانان دانشمند ایرانی به سرعت در حال حرکت است و گوشش به هیچ تهدیدی بدهکار نیست. این یعنی برهم زدن محاسبات دشمن!اکنون جریان دانشجویی علاوه بر حفظ خود در برابر تهاجم سنگین نرم دشمن مامور است مردم را در این عرصه یاری رساند و این ماموریت را به نیکی انجام داده است. مردم منطقه و بویژه جوانان ، دانشجویان  ونخبگان کشورهای مصر، لیبی ، یمن، تونس، اردن ، بحرین و ... باید بدانند که انقلاب یک شیفت کاری تا سرنگونی استبداد و تنبیه استعمار به‌خاطر حمایت از مستبدین در داخل کشورهای خود نیست. آنها در درون از طریق بازتولید استبداد و از خارج از طریق بازگشت دوباره استعمار مدام تهدید می‌شوند. میادین حضور انقلابی آنها در صحنه به هیچ وجه نباید خالی بماند حضور انقلابی و آمادگی را باید یک امر دائمی بدانند والا یک لحظه غفلت همه دستاوردهای آنها را نه تنها به باد می‌دهد بلکه گرفتار استبداد پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد. تجربه ملت ایران نشان می‌دهد که حتی یک لحظه غفلت از استقلال کشور و آزادی مردم مسیر را برای بازگشت حکومت‌های صد چندان بدتر از گذشته مهیا می‌کند. اگر یک لحظه توکل خود را به خدا فراموش کنند و امید داشته باشند که قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا به آنها کمک کنند ضربه اصلی وکاری از همین نقطه وارد می‌شود. مردم منطقه باید مواظب سلامت رهبران خود باشند و نگذاراند آنها منحرف شوند و اسیر دسیسه‌ها و نیرنگ‌های آمریکا شوند.                      
رهبران هم باید مراقب باشند  تا گرمی و حرارت انقلابی مردم فرو ننشیند و خون کسانی که برای استقلال و آزادی و حاکمیت اسلام ریخته شده برباد نرود. جمع این دو مراقبت تداوم بیداری اسلامی تا شکست نهایی دشمن را در پی خواهد داشت. یک انقلاب تا محاسبات خود را بر دشمن تحمیل نکند هرگز پیروز نخواهد شد. انقلاب اسلامی ملت ایران طی سه دهه گذشته محاسبات شرق و غرب عالم را بر هم زده است و تنها با تکیه به خداوند متعال  توانسته است به آنها غلبه کند . در شب قدر مقدرات مادی و معنوی انسانها رقم می‌خورد ، اختیارات انسانها زیر سیطره این مقدرات است . در شب قدر مقدرات آدمی برای یکسال آینده از سوی خداوند تعیین می شود.(2) شب قدر شب محاسبه و اندازه گیری است . اگر ما در درون محاسبات و مقدرات الهی حرکت کنیم ، آمریکا نمی تواند محاسبات ما را بر هم زند .  از خداوند بخواهیم شر اشرار جهانی را به خودشان برگرداند و ما را یک گام به ظهور منجی عالم بشریت نزدیک بگرداند.

 پی‌نوشتها‌:در دفتر نشریه موجود می باشد

https://shoma-weekly.ir/Qzu3IK