ادب و هنر

مجهول در زمین، معروف در آسمان

«ملاصالح» عنوان کتابی است که زندگی مجاهد خستگی‌ناپذیر ملاصالح قاری مترجم اسرادرجنگ تحمیلی را روایت می‌کند. ب
فهیمه اسماعیلی- «ملاصالح» عنوان کتابی است که زندگی مجاهد خستگیناپذیر ملاصالح قاری مترجم اسرادرجنگ تحمیلی را روایت میکند. با این شخصیت در کتاب «آن بیستوسه نفر» اثر احمد یوسف ­زاده که رهبر معظم انقلاب بر آن تقریظ نوشته بودند، آشنا شدهاید و اکنون در این کتاب روایتی شگفتانگیز و تکاندهنده اازملاصالح قاری ازنظرمی­ گذرانید. «ملا صالح» به همت و پشتکار رضیه غبیشی تدوینشده تا سندی باشد بر مظلومیت دیرینه رزمندگان و مبارزان خستگیناپذیر تاریخ ایرآنکه همچنان پس از گذشت قریب به بیست سال از پایان جنگ تحمیلی ناشناخته هستند. ملاصالح قاری هم در اسارت ساواک رژیم پهلوی بوده و هم زندانهای استخبارات عراق را تجربه کرده و در این کتاب خاطراتش را از آن روزها بیان کرده است.این کتاب سرگذشت مردی است که مجهول در زمین و معروف در آسمان است و نهتنها در میان نسل امروز بلکه در میان نسل دیروزی­ها نیز ناشناخته مانده است. در این کتاب خواننده بازندگی پرفرازونشیب زندگی ملاصالح چیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی آشنا

می­ شود. زندان رژیم ستم­شاهی و ساواک، مجاهدت در دوران جنگ و اسارت و پس از اتمام جنگ دستوپنجه نرم کردن با انزوا و محرومیت تصویری است که دیده نشده و در این کتاب در برار دیدگان خواننده نقش می ­بندد. دربخشی از این کتاب آمده است: «روزها به تلخیو سختی برمن میگذشتند. هیچکس از خانواده و رفقای من میدانستند بر من چه گذشته. اتاقی که محبسم در اداره ساواک بود نیمهتاریک و از شدت گرمی هوا عرق شرشر از سرو رویم میریخت. لباسهایم پاره و خون خشک بر آنها نشسته بود. زمین زیر پایم لخت بود. موقع خواب برهمان زمین سر میگذاشتم و میخوابیدم.» این در حالی است که سید علی ­اکبر ابو ترابی در دوران حیاتش بارها بر مظلومیت ملاصالح قاری اشارهکرده بودند و در نام ه­ای ابراز داشته بودند که خودشان از وضعیتی که او دارد جای همه دست­اندرکاران خجالت می­ کشد.این کتاب که حاصل چند سال ممارست و پیگیری غبیشی است پس از ساعت ­ها مصاحبه و تحقیق و تائید نهایی ملاصالح قاری منتشرشده است. این کتاب 277 صفحه ­ای درواقع خواننده را با خود به بخشی از تاریخ می­ برد که روایتی از یک رزمنده و مجاهد را می ­خواند که با صدق نیت قدم درراه مبارزه گذاشته بوده است.او که فشار سنگین شکنجه ­های مأموران استخبارات را رژیم بعثی صدام را تحمل کرده اما در همان دوران جوانه­ های امید و مقاومت را در دل رزمندگان بارور می ­کرده و راهنمای آنها بوده است. ضرباتی که ملاصالح براثر شکنجه­ های صدامیان تحمل کرده این روزها و در روزگار پا به سن گذاشتن او برزو یافته است.

کتاب «ملا صالح» سرگذشت ملاصالح قاری مترجم اسرای ایرانی در زندان­ها و اردوگاه­های عراق که توسط رضیه غبیشی تدوینشده از سوی انتشارات شهید کاظمی باقیمت 12 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

https://shoma-weekly.ir/eROWZD