نگاه

مجلس نهم و مطالبات مردم

با مشخص شدن ترکیب نهایی انتخابات مجلس نهم، زنگ پایان رقابتها به صدا در ‌آمد. باید فصلی جدید از رفاقت برای تحکیم اصول و مبانی انقلاب به منظور فراهم آمدن پیشرفت کشور، خدمت بیشتر به مردم و بسط عدالت در نظام جمهوری اسلامی پدید آید.

محمد کاظم انبارلویی - با مشخص شدن ترکیب نهایی انتخابات مجلس نهم، زنگ پایان رقابتها به صدا در ‌آمد.  باید فصلی جدید از رفاقت برای تحکیم اصول و مبانی انقلاب به منظور فراهم آمدن پیشرفت کشور، خدمت بیشتر به مردم و بسط عدالت در نظام جمهوری اسلامی پدید آید. این اصلی‌ترین مطالبه مردم از منتخبین خود ونیز کسانی است که به هر دلیل توفیق راهیابی به مجلس را نیافته‌اند. بیش از نیمی از نمایندگان مجلس تغییر یافته‌اند. اولین گام در مجلس نهم باز خوانی عملکرد مجلس هشتم و آسیب شناسی قانون نویسی در این دوره و نیز دوره‌های پیشین است. ترکیب اصولگرایی مجلس نهم نشان می‌دهد نگاه مردم به گفتمان اصولگرایی یک نگاه مثبت و ماندگار شده است. لذا افراد تازه نفس را از جبهه اصولگرایی  به مجلس قانونگذاری فرستادند . نوع رقابت ها در انتخابات این دوره هم نشان داد مردم با پیروزی در نبرد نرم غرب علیه نظام ، محکم واستوار در مسیر آرمان‌های امام (ره) و رهبری پیش می‌روند. مردم از تبهکاری‌های جریان دوم خرداد کلافه شدند واز به اصطلاح اصلاح طلبان عبور کرده‌اند. نگاه مردم به آینده‌ای است که افق‌های آن در برنامه چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی به خوبی تبیین شده است. آنچه را مردم از برگزیدگان خود انتظار دارند می‌شود در موارد زیر فهرست کرد:
 1- مردم انتظار دارند نمایندگان به مفاد سوگند نمایندگی وفادار بمانند واز آن تخطی نکنند. این سوگند میثاق مردم با وکلای خود است و اگر خدای ناکرده نقض شود خود به خود مشروعیت نمایندگی نیز ساقط می‌شود.
2- مشکل گرانی و بیکاری دو معضل اقتصادی است که مردم همه روزه با آن دست به گریبان هستند. نمایندگان مجلس نهم باید کارآمدی خود را در حل این دو مشکل نشان دهند. سامان دادن به مالیه عمومی از طریق دقت در تصویب بودجه کل کشور وکنترل دخل و خرج دولت اولین گام در این راه است که متاسفانه مجالس قبلی در این باره کوتاهی داشتند .
 3- نمایندگان مجلس باید به طور واقعی از آزادیها و حقوق قانونی ملت در برابر صاحبان قدرت و ثروت دفاع کنند. این دفاع فقط از طریق نطق‌های قبل از دستور یا میان دستور انجام نمی‌شود بلکه آنها باید از همه ظرفیت‌های قانونی خود که در قانون اساسی به آن تصریح شده در این مهم استفاده کنند.
 4- همگرایی و وحدت قوا بویژه رابطه دولت و مجلس برای مردم بسیار مهم است. باید از بگومگوهای بی‌حاصل که ربطی به منافع و مصالح مردم ندارد پرهیز شود. رقابت‌های سیاسی در نگاه به مشکلات مردم باید کنار گذاشته شود. هم دولت و هم مجلس باید صادقانه آستین‌ها را بالا بزنند وکمر همت برای خدمت به مردم ببندند . مردم مرز بین سیاسی کاری یا بازی سیاسی با خدمت خالصانه به خود  راخوب تشخیص می‌دهند.نمایندگان باید مواظب دسیسه‌ها و نیرنگهای دشمنان نظام در داخل وخارج در جهت اخلال بین روابط قوا باشند. اخلال در روابط بین قوا پیچیده‌ترین عملیات جنگ روانی در نبرد نرم علیه ملت است.
 5- غرب بویژه آمریکا در نبرد با ملت ایران چه در حوزه« سخت» و چه در حوزه «نرم» هنوز انگشت را از روی ماشه برنداشته است. هر روز تهدیدها و تحریم‌ها تشدید می‌شود. منتخبین مردم باید در جهت افزایش توان مقاومت کشور در برابر تهدیدات دشمن از طریق بالابردن توان نظامی وتقویت اقتصاد ملی و پیگیری توامان مقوله پیشرفت کشور وعدالت تلاشی مضاعف کنند.
6- مبارزه با فساد یک امر دائمی است . باندهای تبهکار فساد چه در حوزه «اقتصاد» و چه در حوزه « سیاست» درکمین منتخبین ملت هستند. آنها با هوشیاری باید از این دامها عبور کنند و برای پاکیزه نگاه داشتن حوزه سیاست و اقتصاد کشور خود را آماده یک مبارزه مقدس نمایند. مهمترین اولویت مجلس نهم باید مبارزه با فساد باشد .
7- تولید ملی با تدابیر مجلس نهم باید یک سامان علمی وکارشناسی پیدا کند. سال 91 سال جهش‌های بزرگ اقتصادی است.  اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم اگر دقیق صورت گیرد یک گام بلند دیگر برای روانسازی فضای کسب و کار و تعمیق عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه امروز ما است. نظارت دقیق براجرای  قانون سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و نیز قانون هدفمند سازی یارانه‌ها از طریق نهاد دیوان محاسبات یک امر حیاتی است.
8- برای سامان دادن به تولید ملی باید موانع در سر راه صادرات برطرف شود. صدور هر کالا به  خارج به مثابه ایجاد شغل و رفع بیکاری در داخل است . واردات کالا باید کنترل شود. کشورهایی که به اقتصاد ملی خود سامان دادند با شعار« صادرات آزاد، واردات ممنوع» به این سامان رسیدند . مجلس باید مقررات و قوانین دست و پاگیر برای روانسازی صادرات را از سر راه بردارد. مجلس باید فکری جدی برای جلوگیری از  واردات بی‌رویه کالا و نیز جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی برای ایجاد اشتغال پایدار بکند. مجلس باید موانع تولید وسرمایه‌گذاری را به سرعت از سرراه بردارد.
 9- مجلس نباید تکلیفی غیر قابل اجرا بر دولت بارکند. تکالیف باید حتما در چارچوب برنامه چشم انداز و برنامه پنجساله پنجم و لوایح بودجه‌های سنواتی باشد.
 10- کمتر از 20 روز کاری به پایان عمر مجلس هشتم باقی است. در دقایق پایانی کار مجلس یک مسئولیت خطیر و حساس به عهده آنان است . قانون بودجه سال 91 که قوانین و مقررات اقتصادی کشور را طی سال جاری تعیین می‌کند طی همین 20 روز تصویب می‌شود. نبایدنمایندگانی که به هر دلیل نتوانستند به مجلس آینده راه یابند در انجام تکالیف نمایندگی قصور کنند. فضای بحث‌ها و مذاکرات باید صمیمانه ، دلسوزانه و کارشناسانه باشد و از هرگونه شتابزدگی و رای بدون تأمل کارشناسی پرهیز گردد. عناوین و اعداد و ارقام جداول بسیار مهم است . نباید بندها و تبصره‌های ماده واحده ، آنها را به خود مشغول سازد  و از رسیدگی به اصل بودجه که در عناوین و اعداد وارقام جداول نهفته است غفلت کنند.  بحث‌های مخالف و موافق باید ناظر به تفریغ بودجه سالهای گذشته باشد و از تحمیل بندها و تبصره‌هایی که در هیچ یک از سالهای گذشته اجرا نشده وعملی هم نیست پرهیز کنند.

https://shoma-weekly.ir/sUzI6d