نگاه

مجلس انقلابی

بهره‌وری از وقت مجلس برای خدمت به مردم از ویژگی‌های مجلس انقلابی است. در محاسبات به‌عمل‌آمده، هردقیقه مجلس میلیون‌ها تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل می‌کند. بنابراین اگر مجلس از این دقایق ارزشمند استفاده لازم را در خدمت به مردم و حل مشکلات مردم نبرد، نظام، جامعه و مردم متضرر خواهند شد.
حمیدرضا ترقی- مجلس نهاد مهمی در جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود؛ چراکه چشم امید مردم به مجلسی است که دولت را در جهت حل مشکلات مردم و اداره مطلوب کشور هدایت کند تا به‌عنوان یک ریل‌گذار خوب، اصل سوم قانون اساسی را که پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم را مطالبه کرده، محقق نمایند. مجلس انقلابی و در تراز جمهوری اسلامی مجلسی است که براساس سوگند نمایندگان پاسدار ارزش‌ها و مبانی اسلامی بوده و با قاطعیت پاسدار هویت اسلامی و استقلال کشور دفاع دربرابر هجمه‌هایی باشد که ارزش‌های اسلامی و استقلال کشور را تهدید می‌کند. به‌طور طبیعی مجلس به‌عنوان بازوی رهبر انقلاب اسلامی که سیاست‌گذار نظام و قافله‌سالار انقلاب اسلامی است، باید از خط و راه امام و رهبری پاسداری کند و ضمن شناخت خط اصلی انقلاب اسلامی، تداوم آن را در حرکت دولت ترسیم و تبیین کند. اتخاذ مواضع ضد استکباری و دفاع از مظلومان جهان، به‌موقع و همراه با اقتدار، نقش بسیار مؤثری در جلوه انقلابی مجلس خواهد داشت. نمایندگان مجلس باید به‌طور طبیعی در حرکت‌های انقلاب اسلامی مرزبندی شفاف و روشنی داشته باشند؛ به‌نحوی‌که در پازل دشمن قرار نگیرند و تلاش کنند با موضع‌گیری‏های خود دسیسه‌های دشمنان انقلاب را خنثی نمایند. از مهم‌ترین مسایلی که مردم از نمایندگان مجلس انتظار دارند و از ویژگی‌های مجلسی انقلابی به‌شمار می‌رود، نظارت جدی بر اجرای قانون و جلوگیری از انحراف دولت از ریل قانون است. یقیناً هرچه نظارت مجلس بر دولت افزایش یابد، خطاها و تخلفات کاهش پیدا کرده و دولتمردان و کارگزاران نظام در مجرای قانون حرکت مناسبی خواهند داشت. بهره‌وری از وقت مجلس برای خدمت به مردم از ویژگی‌های مجلس انقلابی است. در محاسبات به‌عمل‌آمده، هردقیقه مجلس میلیون‌ها تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل می‌کند. بنابراین اگر مجلس از این دقایق ارزشمند استفاده لازم را در خدمت به مردم و حل مشکلات مردم نبرد، نظام، جامعه و مردم متضرر خواهند شد. اولویت‌بندی در مسایل قانونگذاری از جمله مسایلی است که مردم بیشتر از هرچیزی بدان نیازمندند؛ به‌نحوی‌که انقلابی‌گری‌که از نشانه‌های انقلابی‌بودن مجلس و نمایندگان آن است، توجه به اولویت‌بندی مسایل قانونگذاری است. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی، ولنگاری فرهنگی و اهتمام به مسایل فرهنگی بسیار تأکید کردند. معظم‌له با بیان اینکه دو مقوله اقتصاد و فرهنگ در معرض تهدیدهای دشمن قرار دارد، به‌دنبال تحقق این مسأله هستند که این موضوعات در رأس برنامه‌ریزی‌ها و قانونگذاری‌های مجلس قرار بگیرند و مجلس با مطالبه این دو موضوع خصوصاً اجرای اقتصاد مقاومتی و مسایل فرهنگی، موضع انقلابی خود را نشان دهد و دولت را از پرداختن به حاشیه‌ها بازدارد. حشرونشر با فقرا و افراد محروم جامعه تجلی دیگری از نماد انقلابی‌بودن مجلس است. نیروهای انقلابی در میان مردم هستند و با مردم شاهد مشکلات مردم هستند و همواره در تلاشند تا با حضور در بین آن‌ها موجب کاهش آلامشان شوند. مسأله مهم دیگری که در تجلی انقلابی‌گری بسیار مهم است، حفظ آرامش و انسجام جامعه است که نمایندگان باید با موضع‌گیری‌های صحیح خود سعی کنند جامعه به‌سمت انشقاق پیش نرود و مردم در آرامش کامل به سر ببرند.

بی‌شک برای اینکه قوانینی‌که تصویب می‌شود از استحکام لازم برخوردار شود، بهره‌مندی از نظرات کارشناسان مستقل در امر قانونگذاری بسیار مهم است و باید کارشناسان دلسوز نظام را در کار تصویب قانون به کار بگیرند تا قانون تصویب‌شده از استحکام لازم برخوردار باشد و آن‌ها نیز در برخورد با طرح‌ها و لوایح، ضمن مطالعه و کارشناسی و بررسی مطالب و موضوعات به‌صورت فعال برخورد نمایند؛ به‌نحوی‌که سعی کنند از دادن رأی ممتنع یا رأی ندادن خودداری کرده و باتوجه دقیق عقلانی به طرح‌ها، یا رأی داده و یا آن‌ها را رد نمایند که چنین مسأله‌ای به اتقان در قانونگذاری کمک خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/Cwt8vp