نگاه

مجتهدی مجاهد از جنس مدرس و کاشانی

زمانی که معاندین و منافقین در باره ایشان حرف‌هایی زده بودند، حضرت امام فرمودند: «گذشته، حال و آینده حضرت آیت‌الله مهدوی کنی مورد تأیید بنده است».

محمد جواد مقصودی- اولین ملاقاتم با جناب آیتالله مهدوی کنی از سالهای 35، 36 شروع شد. منزلی در پل چوبی عشرتآباد داشتند و در آنجا خدمت ایشان میرسیدیم و مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح میشد. بعد هم ایشان در مسجد جلیلی در خیابان ایرانشهر بودند که خدمتشان میرفتیم و از نکات اخلاقی و سیاسی که مطرح میکردند استفاده میکردیم. آیتالله مهدوی کنی یکی از ارکان مبارزات علیه رژیم ستمشاهی در تهران بودند و در مقابل رژیم همانند مدرسها و کاشانیها میایستادند. معظمله از طرفداران جدی و قوی امام راحل در مبارزه با رژیم ستمشاهی بودند و انقلاب اسلامی را با تمام وجود قبول داشتند و لمس میکردند. به قول علما و دانشمندان واقعاً مهدوی بودند، یعنی شخصیت ارزشی در زمینه ارتباط با خدا که امر به معروف و نهی از منکر میکردند و به متخلفین هشدار میدادند.

آیتالله مهدوی کنی فقیهی بسیار عمیق، عالم علم اخلاق و عامل به آنچه که میفرمایند هستند. گفتارشان کردارشان را تأیید میکند و اعمالشان مؤید سخنانشان است. ما جوانها ایشان را خیلی قبول داشتیم و دلمان به حضور، نظر و تفکراتشان محکم بود.

احیاهای شب قدر ایشان در ماههای مبارک رمضان واقعاً بینظیر بودند و انسان را به خدا نزدیک میکرد. واقعاً از حضور در این احیاها بسیار خوشحال بودیم و بهرهها میبردیم.

بعد از انقلاب مسئولیت و سمتهای زیادی به دوش ایشان قرار گرفت. اوایل انقلاب که مملکت شلوغ بود و ایشان مسئول کمیته انقلاب اسلامی شدند مهره بسیار مهم و قابل اعتمادی برای نظام بودند. مدتی هم رئیس هیئت دولت بودند که باز هم حضور ایشان موجب آرامش برای امت اسلامی بود. مدتی هم امام جمعه موقت تهران بودند که در خدمت ایشان بودیم و مردم خیلی علاقمند بودند. بعد هم به خاطر مسائلی نیامدند که خیلی اصرار میکردیم و ایشان میفرمودند: «الان نمیتوانم بیایم». مسائلی در مملکت میگذشت که ایشان میفرمودند باید آن مسائل را بگویم و اگر بگویم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و چون نمیتوانم بگویم نمیآیم.

در خطبههایی که ایراد میکردند، بیشتر اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، عقیدتی، احکامی و همه مسائل مورد نیاز جامعه را که در اسلام بود بیان میکردند. ریاست حوزه علمیه مروی هم به عهده ایشان است و دانشگاه و مدارس اسلامی هم برای دانشجویان ایجاد کرده و در زمینههای فرهنگی کارهای بسیار ارزشمندی کردهاند و در عرصههای فرهنگی بسیار فعال هستند.

ریاست مجلس خبرگان رهبری را به عهده گرفتند و مورد اعتماد همه فضلا و دانشمندان بودند. برای شرکت و تلاش در انتخاب افراد مؤمن و معتقد برای مجلس شورای اسلامی در صحنه هستند. از علمایی هستند که «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است» را بهدرستی در زندگی خود دنبال کردهاند. شرکت و تلاش برای انتخاب افراد مؤمن و متعهد برای مجلس خبرگان ایشان در این زمینه در رأس هستند. شرکت و تلاش برای انتخاب رئیسجمهوری که مؤمن، متعهد و ملتزم به اجرای احکام الهی باشد و تمایل به شرق و غرب نداشته و دغدغه دین داشته باشد، همواره در فهرست کارهای ایشان بود.

ایشان در هر کار خیری مشارکت داشتند و دارند. ایجاد مساجد، حسینیهها، مراکز علمی و هر مؤسسه علمی و دینیای که از ایشان تقاضای کمک میشد، با وجود مشغلههای فراوانشان میپذیرفتند و کار خیر را به نام خداوند متعال آغاز میکردند. روحانی مقتدری که سیاست نظام الهی را واقعاً در چهارچوب رابطه سیاست و دیانت میدید و جدایی سیاست از دیانت را خلاف مشی رسول خدا(ص) میدانستند، لذا کسانی که طرفدار جدایی دین از سیاست هستند با ایشان مخالفاند و ایشان هم با آنها مخالف است.

آیتالله مهدوی کنی طبیب ادوار است و هر جا که لازم بداند برای پیشبرد مسائل عقیدتی و دینی شرکت میکردند و هر جا هم لازم باشد، علیه کجرویها کمربسته و پا به رکاب بودند. حقیقتاً از علمایی هستند که ورثه الانبیا هستند. خوشنام، خوشاخلاق، خوشبرخورد، در برابر مؤمنین متواضع، انصافاً «نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَیْراً» و جز خیر چیزی از ایشان نمیشناسم و ذرهای مسئله انحرافی را در طول تاریخ زندگی خودم در حرکتها و موضعگیریهای ایشان ندیدم. ایشان یک روحانی تمام عیار الهی هستند که میلیونها انسان از برکات وجودی ایشان بهره بردهاند و انشاءالله بهره میبرند. برکات وجودی ایشان بسیار گسترده است یا حداقل برای بنده قابل احصا نیست. خیلی چیزها بود که خبر ندارم و دیگران خبر دارند. ایشان با کارهای زیادی که داشتند، هر کار خیری که پیش میآمد به هر نحو ممکن در آن مشارکت میکردند.

زمانی که معاندین و منافقین در باره ایشان حرفهایی زده بودند، حضرت امام فرمودند: «گذشته، حال و آینده حضرت آیتالله مهدوی کنی مورد تأیید بنده است».

به نظر من مهمترین ویژگی آیتالله مهدوی کنی بصیرت ایشان است. شخصیتی ولایتمدار که پشتیبان تمام عیار امام راحل و سپس پشتیبان رهبر معظم انقلاب اسلامی و از استوانههای اصلی حرکت انقلاب و تداوم آن هستند و مانند کوه در برابر معاندین، لیبرالها و... ایستادند و از هیچ چیزی نترسیدند. به نظر من ایشان یک روحانی تمام عیار هستند که در هر زمینهای منشاء خیر و برکتاند. انشاءالله خداوند شفای عاجل به ایشان مرحمت فرماید که همه وجود و زندگیشان را صرف اسلام و انقلاب اسلامی در دنیا و آخرت مردم کردهاند.

https://shoma-weekly.ir/unQMRW