نگاه

مجازات تبانی برای بردن مال دیگری

در بحث کیفری که مورد سؤال واقع گردیده مبنی بر اینکه دخالت ثالث آیا وصف کیفری خواهد داشت یا خیر باید گفت درصورتی‌که ثالث ذیحق در موضوع نبوده و صرفاً با سوءنیت و نباتی با یکی از اصحاب دعوا یک دعوایی را مطرح کرده که محکوم‌له به‌حق خود نائل نگردد، به‌موجب ماده 2 قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی می‌نماید مصوب 1307، عمل ایشان جرم محسوب می‌شود. به‌موجب ماده دو قانون مارالذکر اشخاصی که به‌عنوان ثالث در دعوایی واردشده یا به‌عنوان ثالث بر حکمی اعتراض کرده یا بر محکوم‌به حکمی مستقیماً اقامه دعوا نمایند و این اقدام آن‌ها ناشی از تبانی با یکی از اصحاب دعوا برای بردن مال یا تضییع حق طرف دیگر دعوا باشد کلاه‌بردار محسوب و علاوه برتادیه خسارت وارده به مجازات کلاه‌برداری محکوم خواهند شد.
پرسش: باسلام، بنده بهموجب رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر که به نفعم صادر گردیده یک دستگاه ماشینآلات سنگین را که از شرکتی طلبکار بودهام میبایست بهموجب رأی دادگاه، شرکت محکومعلیه به من تسلیم نماید، حال متوجه شدم که شخص ثالثی با همکاری محکومعلیه دعوای صوری علیه شرکت مطرح کرده است تا بهحق خود واصل نگردم حال این اقدام ثالث جرم محسوب میشود؟

پاسخ: در پاسخ به پرسش مطروحه که امری متأسفانه مرسوم بوده و باعث طرح بسیاری از پروندهها در محاکم دادگستری گردیده است باید گفت، در بحث دعوای حقوقی امر مطروحه؛ دخالت ثالث در دعوایی که رأی آن صادر گردیده و به قطعیت رسیده در قالب اعتراض ثالث به دو شکل اعتراض ثالث اجرایی و اعتراض ثالث اصلی است. در بحث کیفری که مورد سؤال واقع گردیده مبنی بر اینکه دخالت ثالث آیا وصف کیفری خواهد داشت یا خیر باید گفت درصورتیکه ثالث ذیحق در موضوع نبوده و صرفاً با سوءنیت و نباتی با یکی از اصحاب دعوا یک دعوایی را مطرح کرده که محکومله بهحق خود نائل نگردد، بهموجب ماده 2 قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی مینماید مصوب 1307، عمل ایشان جرم محسوب میشود. بهموجب ماده دو قانون مارالذکر اشخاصی که بهعنوان ثالث در دعوایی واردشده یا بهعنوان ثالث بر حکمی اعتراض کرده یا بر محکومبه حکمی مستقیماً اقامه دعوا نمایند و این اقدام آنها ناشی از تبانی با یکی از اصحاب دعوا برای بردن مال یا تضییع حق طرف دیگر دعوا باشد کلاهبردار محسوب و علاوه برتادیه خسارت وارده به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهند شد.

لازم به ذکر است اقدام ثالث در صورتی وصف کیفری خواهد داشت که حقی نداشته و عدم ذیحقی او در دعوای مطروحه بهموجب رأی دادگاه حقوقی احراز گردیده و همچنین سوءنیت او نیز در دادگاه کیفری اثبات گردد.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایهیک دادگستری و مشاور حقوقی

* سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه info@shoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/vvwrPc