نگاه

متدین پاکدست

مرحوم حاج محمود مقدس پور متولد 1303 از یاران صدیق حضرت امام، مصداق کاسب متدین، صادق، پاکدست بود که در امور خیر شرکت داشته و با حضور در موتلفه اسلامی کار مبارزاتی خود را شدت بخشید.
سید علی میرمبین- نهضت امام خمینی پر از فراز و نشیب بوده است و افراد بسیاری با تحمل رنج و مشقت فراوان و تقدیم شهدا به اسلام و آرمان های بلند آن، پیروزی انقلاب اسلامی حاصل گردید. افرادی که خیلی نام و نشانی در میان عامه مردم ندارند و نسل جوان از فداکاریهای آنان مطلع نیستند.

 اینها صرفاً بر اساس تکلیف الهی و یاری دین خدا پا به عرصه مبارزه گذاشتند و هیچ چشمداشتی از این کار خود نداشتند. اما یکی از شکرانه های پیروزی انقلاب اسلامی این است که مردم قدر این زحمات را پاس داشته و نسبت به حفظ آن از هیچ تلاشی فروگذار ننمایند، چرا که قطعا شهدا در روز قیامت از آنان بازخواست خواهند کرد، امانتی را که ما به شما سپردیم با آن چه کردید؟

در این میان، از مجاهدان نهضت حضرت امام رحمت الله علیه میتوان به مرحوم «حاج محمود حاج محمد کریم(مقدس پور)» اشاره نمود که در این راه سختیهای فراوانی متحمل شد. آنچه در پی میآید بر اساس اسناد ساواک است که از نظارت بر اعمال و رفتار ایشان تا دستگیری منجر به زندان، آزادی و مراقبتهای بعدی حکایت دارد.

مرحوم حاج محمود مقدس پور متولد 1303 از یاران صدیق حضرت امام، مصداق کاسب متدین، صادق، پاکدست بود که در امور خیر شرکت داشته و با حضور در موتلفه اسلامی کار مبارزاتی خود را شدت بخشید.

مرحوم مقدس پور در جلسات مکتب توحید در اردیبهشت سال 1343 شرکت داشته که در این جلسات حدود 80 نفر شرکت میکردند که از طیفهای مختلف مانند جبهه ملی، نهضت آزادی، احزاب مختلف و بازاریان حضور داشتهاند. اما نکته قابل توجه در گزارش ساواک این است که افرادی در این جلسه مورد شناسایی قرار گرفتهاند که نام مرحوم مقدس پور در میان آنان است و این نشان میدهد ایشان از قبل تحت مراقبت دستگاه امنیتی پهلوی بوده است.(1)

مرحوم مقدس پور همچنین در راهپیمایی روز جمعه مورخ 1/3/43 مصادف با عاشورای حسینی حضور داشته و مجدداً توسط عوامل ساواک تعدادی از مبارزین شناسایی شدهاند که ایشان از جمله آنها است.(2)

طبق گزارش دیگر ساواک تعدادی نشریه بعثت در دست عدهای از کسبه بازار بوده که یکی از آنها نیز مرحوم مقدس پور بوده است.(4) این گزارشات نشان میدهد چقدر بر روی نامبرده دقت و حساسیت وجود داشته که نام وی در اکثر گزارشات ساواک ثبت شده و حتی از داشتن یک نشریه دریغ شده است.

مرحوم مقدس پور در تاریخ 24/4/43 توسط ساواک دستگیر شده و حتی از منزل ایشان بازرسی به عمل میآید که عکسهایی از امام راحل، دکتر مصدق و غیره... به دست میآید و در نهایت با حکم دادگاه فرمایشی به یک سال حبس محکوم میگردد.(4و5)

در این گزارشها به نکته عجیبی بر میخوریم که 2 دانش آموز هر کدام به
3 سال و 2 سال زندان محکوم شده
اند که این موضوع بی رحمی رژیم ستمشاهی را میرساند که حتی به نوجوان 16 ساله هم رحم نمیکند!

در سال 1346 نامهای از طرف امام خطاب به هویدا نخست وزیر وقت رژیم شاهنشاه منتشر میشود که یاران حضرت امام قصد داشتند این نامه چاپ و در بین مردم توزیع نمایند که ظاهراً در تهران امکان این کار نبوده و ترجیحاً میخواهند به اصفهان بروند و این کار را به سرانجام برسانند. (6)

در گزارش دیگری از ساواک آمده است با توجه به دستگیری و محکومیت مرحوم مقدس پور و انقضاء مدت محکومیت وی تحت نظر و مراقبت باشد و هر گونه حرکت خلاف و مشکوک را سریعاً گزارش کنند(7)

گزارش دیگر ساواک حاکی است مرحوم مقدس پور به یکی از دوستانش اعلام کرده حضرت امام نامهای به دبیر کل وقت سازمان ملل نوشتهاند و رونوشت آن را به ایران ارسال کردهاند که عدهای از مبارزین قصد دارند آن را به صورت اعلامیه چاپ و منتشر نمایند.(8)

این گزارشات حکایت از آن دارد که مرحوم مقدس پور در طول این سالها یعنی از سال 43 علیرغم برخورد و دستگیری و محکومیت اما پس از طی دوران زندان مجدداً به مبارزات سیاسی خود ادامه داده گویی زندان برای وی هیچ اثر بازدارندگی نداشته است. و کماکان به تکیلف الهی خود ادامه میدهد.

مرحوم مقدس پور تحت نظارت شدید ساواک بوده است به صورتی که حتی گزارش می شده با چه افرادی در ارتباط است و رفت و آمد دارد، این نشان میدهد چقدر اعمال وی برای آنها اهمیت داشته که تا این حد تحت نظر بوده است.(9)

مرحوم مقدس پور با علمایی که در جریان انقلاب نقش فعال داشتند نیز در ارتباط بوده و شاید به همین جهت در سال 1350 فردی به نام مشفق در شیراز به اتهام فروش رساله حضرت امام دستگیر میشود که در اعترافات خود نام مرحوم مقدس پور را میآورد که رسالهها را از وی در بازار بزرگ خریداری نموده است. پس از این ایشان به ساواک احضار میشود که اعلام مینماید رسالههای آیت الله مرعشی را خریداری و برای مشفق ارسال کرده است اما با توجه به سوابق ایشان ساواک دست بردار نبوده و از زیر مجموعه خود خواستار تحقیقات گسترده در این خصوص میشود که در نهایت منجر به دستگیری و قرار بازداشت ایشان در تاریخ 29/12/50 میشود. (11)

مرحوم مقدس پور پس از آزادی از زندان مجدداً فعالیتهای خود را پی میگیرد و خود و دوستانش را موظف به کمک به خانوادههای زندانیان سیاسی مینماید که این مسئله نیز از چشم مامورین ساواک دور نمیماند و گزارشهایی در این خصوص برای وی داده میشود. (12،13)

مدت زندان مرحوم مقدس پور در طی این دوره تا اواخر ماه مرداد 1351 ادامه مییابد و پس از آزادی نیز از ایشان تعهد گرفته میشود که دیگر رساله حضرت امام(ره) را نفروشد. (14)

فعالیتهای ایشان به خصوص در زمینه ارسال رسالههای حضرت امام کماکان ادامه داشته و با وجود تهدیدهای نیروهای امنیتی کماکان به کار خود ادامه داده است. البته این ویژگی نیروهای مذهبی درمبارزات بوده است که با توجه به ایمانی که داشتهاند، دست از مبارزه با رژیم ستمشاهی برنمیداشتند  و هر آنچه در توان داشتند در طبق اخلاص میگذاشتند، در حالی که رژیم از هیچ جنایتی در حق آنها کوتاهی نمیکرد. اینها همه از اخلاص و ایمان مبارزین انقلاب نشأت میگرفته که نمونههای آن را میتوان در جبهههای حق علیه باطل (دفاع مقدس) به روشنی دید و دقیقاً ادامه همین خط بود که نسلهای بعدی آن را دنبال کردند. از گزارشات بعدی ساواک چنین برمیآید که مرحوم مقدسپور نه تنها اقدام به توزیع رسالههای حضرت امام میکرده، بلکه جهت کمک به خانوادههای زندانیان سیاسی نیز نقش مهم و مؤثری داشته است. در یکی از این گزارشها از وضعیت نامطلوب اقتصادی نیز سخن به میان آمده که در بین مبارزین زیاد از آنها صحبت میشده است. البته در گزارش ساواک این مطلب مورد تأیید نیز قرار گرفته است.(15)

همان طور که همه در جریان هستیم گرانی و تورم چند ماهی در کشور به شدت به اقشار آسیبپذیر فشار میآورد و دولت فعلی هم یکی از شعارهایش بهبود وضعیت معیشت مردم بوده است. دولت راه حل برون رفت از این مسئله را در زدودن تحریمها میداند، اما نگاهی به گزارش فوق که در سال 1352 تنظیم شده است میتواند راهگشا باشد آیا در آن سالها رابطه ایران با غرب خوب نبود و آمریکا از ایران به عنوان یک مستعمره خود سود نمیبرد؟ پس دلیل این گرانیها در سال مورد اشاره چه بوده است؟ آیا صاحبان خرد نباید تفکر کنند؟

به هر حال مرحوم مقدسپور با تلاش جدی همچنان به مبارزات خود با رژیم ستمشاهی ادامه میداد. در یکی دیگر از اسناد ساواک اشاره شده ایشان به همراه آقای هاشمی رفسنجانی و آقای توکلی بینا درصدد جمعآوری کمک برای فلسطینیها و کمک به دولت مصر بوده است که نشان از تلاش آن مرحوم در جهت اهداف انقلاب اسلامی دارد. به عبارت بهتر در هر جایی که نهضت حضرت امام نیاز داشته، نامبرده حضوری فعال و مؤثر داشته است.(16)

مرحوم مقدس پور در سال 54 هم برای کمک به خانواده زندانیان حادثه مدرسه فیضیه قم وارد عمل شده و به دیگر مبارزین نیز اطلاع داده تا در این زمینه همکاری داشته باشند.(17)

رژیم که تاب فعالیتهای نامبرده را نداشته تصمیم میگیرد نسبت به احضار نامبرده و اخطار شدید به ایشان اقدام کند و حتی ایشان راتهدید به تبعید مینماید تا شاید ازاعمال خویش دست بردارد.(18و19)

یاران حضرت امام با توجه به ایمان و اخلاصی که داشتند در صحنههای مختلف مورد نیاز نهضت حضور داشتند تا بالاخره با عنایت حضرت حق این انقلاب به پیروزی رسید. نسل جوان کشور باید بداند برای به ثمر رسیدن این انقلاب چه زحماتی کشیده شده است هر چند شنیدن و یا خواندن خاطرات مبارزین کی مانند بودن در این موقعیتها برابری میکند. شنیدن کی بود مانند دیدن.در آخر برای روح مرحوم مقدس پور از خداوند منان علو درجات و حشر با شهیدان مسئلت مینمائیم و به روح بلند و ملکوتی حضرت امام و یاران با وفایش به خصوص مرحوم تازه گذشته جناب آقای عسکراولادی درود میفرستیم و از خدای بزرگ حشر با سید و سالار شهیدان را خواستاریم.

پی نوشت:

گزارش ساواک در مورخ 16/2/43  به شماره 3157/20 الف

گزارش ساواک در مورخ 3/3/43 به شماره 4212/20 الف

گزارش ساواک در مورخ 24/4/43 به شماره 8696/20الف

گزارش ساواک در مورخ 24/4/43  به شماره8696/20 الف

گزارش ساواک در مورخ 19/12/43  به شماره 26720/20 الف

گزارش ساواک در مورخ 21/6/46  به شماره8887/20/ ه3

گزارش ساواک در مورخ 5/7/46 به شماره 45056/316

گزارش ساواک در مورخ 13/8/46  به شماره 23232/20/ه3

گزارش ساواک در مورخ 13/9/47  به شماره 15777/20/ه3

گزارش ساواک در مورخ23/8/47  به شماره 33345/20/ه3

گزارش ساواک در مورخ 22/9/50  به شماره 7804/312

گزارش ساواک در مورخ 6/8/50 به شماره 15612/20/ه12

گزارش ساواک در مورخ 14/8/50  به شماره9295/312

گزارش ساواک در مورخ 30/8/51  به شماره 2360/20 و

گزارش ساواک در مورخ20/6/52  به شماره5229/20/ه12

گزارش ساواک در مورخ 24/10/52  به شماره9670/20/ه12

گزارش ساواک در مورخ20/5/54  به شماره 27656/20/ه12

گزارش ساواک در مورخ 23/5/54

گزارش ساواک در مورخ 12/7/54  به شماره 28644/ه12

https://shoma-weekly.ir/TKi4Sg