نگاه

مبانی نظری رأی به لیست‌های انتخاباتی

جدا از شرایط و خصوصیات تک تک افراد در یک لیست انتخاباتی، اگر رأی دهندگان تمایل داشته باشند افراد مورد اعتماد آنها براساس اعتماد به رسیدگی کنندگان با هم وارد مجلس شورای اسلامی شوند، حضور آنان که با یکدیگر هم‌فکر، هم‌نظر، هم‌سطح و از ارتباط وسیع قبلی نیز برخوردار هستند، می‌تواند در مجلس مؤثر باشد.
محمدنبی حبیبی- پیرامون مزایای رأی به فهرست‌های انتخاباتی باید به چند نکته اشاره کرد. در تهران به دلیل فراوانی بی‌نظیر نامزدها، طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت همه مردم این فرصت را داشته باشند تا درباره تک تک کاندیداهای انتخابات مجلس بررسی و به نتیجه برسند، به دلیل اینکه تعداد داوطلبان زیاد و این احتمال بسیار ضعیف است؛ بنابراین رأی دهندگان در انتخابات به دو دسته تقسیم می‌شوند.

1) کسانی که واقعاً نسبت به تعدادی از کاندیداهای انتخابات آشنایی دارند و با اطلاع شخصی خود به آنها رأی می‌دهند که البته این تعداد در تهران بسیار اندک هستند.

2) در دسته دوم باید به نیروهایی که مورد اعتماد مردم هستند اشاره کرد، وقتی عده‌ای از افراد مورد اعتماد مردم دور هم جمع شوند و با فرصت کافی و وقت وسیع، گذشته، حال، شرایط، خصوصیات شخصی و خانوادگی نامزدهای انتخابات را بررسی می‌کنند طبیعتاً این رسیدگی‌ها توسط جمعی از نیروهای مؤمن و معتقد می‌تواند کار رأی دهندگان را در انتخابات مجلس آسان کند. ضمن اینکه ما در مواقعی که اطلاع کامل نداشته باشیم، براساس مواضع و صحبت‌های افراد مورد اعتمادمان تصمیم می‌گیریم؛ در نتیجه در تهران اگر قرار باشد افراد (رأی دهندگان) لیستی یا فهرستی رأی دهند، غالباً باید به افرادی که با فرصت کافی سوابق نامزدها را رصد و بررسی کردند، اعتماد کنند و آن‌طور که تأکید شد، این اقدام کار رأی دهندگان را آسان می‌کند.

البته باید به اینکه هم توجه داشت که جدا از شرایط و خصوصیات تک تک افراد در یک لیست انتخاباتی، اگر رأی دهندگان تمایل داشته باشند افراد مورد اعتماد آنها براساس اعتماد به رسیدگی کنندگان با هم وارد مجلس شورای اسلامی شوند، حضور آنان که با یکدیگر هم‌فکر، هم‌نظر، هم‌سطح و از ارتباط وسیع قبلی نیز برخوردار هستند، می‌تواند در مجلس مؤثر باشد.

با توجه به مطالب بیان شده، باید اذعان داشت فهرستی رأی دادن در تهران و یا حوزه‌های دیگر یک حسن برای رأی دهندگان است چون آنان به جای اینکه خود پیرامون تک تک نامزدهای انتخابات بحث و بررسی کنند، افراد و نیروهای مورد اعتمادشان این وظیفه را انجام دادند پس رأی دهنده می‌تواند با اطمینان به افراد مؤمن و معتقدی که درباره کاندیداهای انتخابات به صورت دقیق بحث و بررسی کرده‌اند، رأی خود را به صندوق بیندازند.

مقام معظم رهبری هم اخیراً در این باره فرموده بودند: «شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره لیست‌ها تصمیم گرفت. اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند، می‌توان به لیست آنها درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.»

و اما درخصوص ویژگی‌های نماینده و فهرست مطلوب در انتخابات مجلس باید به این نکات توجه شود.

فردی که می‌خواهد به عنوان نماینده مردم انتخاب و راهی مجلس شود، حتماً باید مؤمن و متدین باشد، حتماً باید انقلابی به تمام معنا باشد و برخورداری از هر نوع تخصص هم می‌تواند امتیازی مستقل تلقی شود.

باید ایمان به مبانی اسلام، اعتقاد راسخ به موازین و مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دارا بودن یک تخصص را در نظر گرفت. اگر این موارد در وجود فردی جمع شود، می‌تواند از او نماینده واجد شرایط بسازد. البته وقتی ما می‌گوییم اعتقاد به مبانی و موازین نظام مقدس جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشیم در رأس این اعتقاد، پایبندی کامل به ولایت فقیه ملاک است.

https://shoma-weekly.ir/Q2Gdzb