بنیانگذاران هالیوود همچون آدولف زوکر، کارل لیمه لی، مارکوس لوئه، جوزف شنک، هری کوئن و ...که به مغولهای هالیوود معروف شدند همگی از همان اشراف یهود اروپای شرقی بودند و به همراه برخی پیوریتنهای مهاجر مثل داریل اف زانوک پشت پردهی تأسیس کمپانیهایی همچون متروگلدوین مه یر، یونیورسال، پارامونت، یونایتد آرتیست و فاکس قرن بیستم و... حضور داشتند و اشاعهی همان فرهنگی که بعدا به فرهنگ و ایدئولوژی آمریکایی معروف شد را فراراه خویش قرار دادند. نیل گابلر، نویسنده و محقق آمریکایی دربارهی این اشاعه فرهنگی میگوید: «...آنها دریافتند که میتوانند فضای اجتماعی خودشان را ایجاد کنند. آنها میتوانند امپراتوری خودشان را بوجود آورند، نه فقط برروی پرده سینما بلکه آیین و سنتهای خود را در جامعه جای دهند و این همان بود که انجام دادند.»
به مرور، هالیوود میخواست تا ارزشهای زندگی آمریکایی را جهانی کند بهطور مثال فرهنگ COOl یا خونسردی خاص آمریکاییها، تسامح و تساهل در بعضی مسائل، چگونگی عکسالعمل نشان دادن آمریکایی در مواجهه با مشکلات و مدل منجی محور آنها و... .
برای این کار فرمولی توسط مجموعه سازمانهای امنیتی و نظامی آمریکا در تعامل با هالیوود در دفترچهای به نام «جنگ صلیبی برای آزادی» تدوین شد. از اسنادی که در شصتمین سالگرد سازمان CIA افشاء شد، در یک گزارش فوق محرمانه از ستاد مشترک ارتش آمریکا، «جنگ صلیبی برای آزادی» چنین تعریف شده بود: «جنگ صلیبی برای آزادی برای این منظور طراحی شده بود تا اصولی که روش زندگی آمریکایی براساس آن در مقابل سیستم ضدآمریکایی قرار میگیرد را توضیح دهد و غربیها را برای فهم و درک مخاطرهای که دنیای آنان را تهدید میکند، بیدار نماید و انگیزه و محرکی برای مبارزه با این تهدید در آنها ایجاد نماید.»