نگاه

مالیات از تراز منفی!

به‌رغم اینکه صحبت این است که وابستگی ما به نفت کم شود - سال به سال این وابستگی زیادتر می‌شود. در صورتی‌ که این بودجه باید تبدیل به مسائل اقتصاد زیربنایی شود و نتایج آن به نظام برگردد. نه اینکه اصلش برگردد. باید از میوه برداشت کنند. معمولاً تراز در اقتصاد منفی است و تراز منفی نمی‌تواند مالیات را هدف قرار دهد. هم هزینه‌ آن به عهده دولت است و هم بدون درآمد است، وقتی بنگاه اقتصادی درآمد ندارد نمی‌تواند مالیاتی بپردازد. لذا از آن طرف دولت فشار خود را روی 20 درصدی می‌گذارد که مردم هستند
احمد کریمی اصفهانی- هر اقتصادی ـ نه در ایران بلکه در دنیا ـ زمانی می‌تواند سالم باشد که در اختیار مردم باشد. این چیزی نیست که فقط ما بگوییم. هم امام(ره) و هم مقام معظم رهبری مدام به این نکته که کار را به مردم بسپارید تأکید کرده‌اند و می‌کنند.

سالی که گذشت سال اقتصاد مقاومتی بود، ولی هیچ تغییری در اقتصاد ایجاد نشد. علت اصلی آن هم این است که کارمند دولت هیچ انگیزه‌ای ندارد که کار را پیاده کند. زمانی می‌توانیم بگوییم که اقتصاد جایگاه خود را پیدا کرده است و حتی اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب اشاره کردند تحقق می‌یابد که کار دست مردم باشد.

مردم به عنوان یک کارمند نمی‌توانند نقش خود را بازی کنند. مردم موقعی می‌توانند خوب نقش بازی کنند که تمام مراحل امر در اختیارشان باشد. علت اصلی اینکه اقتصاد ما پویا و شکوفا نیست این است که بیش از همه دولتی است. از طرفی هم باید توجه کنیم تقریباً بودجه تمام دولت‌ها از طریق مالیات تأمین می‌شود. شرط آن این است که بنگاه در دست مردم باشد و این درخت توسط دولت‌ها با تسهیلات و امکاناتی که می‌دهند آبیاری شود و از میوه آن بچینند که این محصول بودجه مملکت می‌شود، ولی با توجه به اینکه کشوری هستیم که مرتباً از امکانات نفت استفاده می‌کنیم- به‌رغم اینکه صحبت این است که وابستگی ما به نفت کم شود - سال به سال این وابستگی زیادتر می‌شود. در صورتی‌ که این بودجه باید تبدیل به مسائل اقتصاد زیربنایی شود و نتایج آن به نظام برگردد. نه اینکه اصلش برگردد. باید از میوه برداشت کنند. معمولاً تراز در اقتصاد منفی است و تراز منفی نمی‌تواند مالیات را هدف قرار دهد. هم هزینه‌ آن به عهده دولت است و هم بدون درآمد است، وقتی بنگاه اقتصادی درآمد ندارد نمی‌تواند مالیاتی بپردازد. لذا از آن طرف دولت فشار خود را روی 20 درصدی می‌گذارد که مردم هستند. هم نارضایتی در مردم به وجود می‌آورد و هم بودجه به‌طور مفصل تأمین نخواهد شد. در صورتی ‌که اگر همه این دست مردم بود دولت هم می‌توانست به راحتی مالیات خود را بگیرد و از طریق مالیات بتواند کشور را اداره کند.

https://shoma-weekly.ir/2uHc4i