ادب و هنر

ماجرای یک اعدام مذهبی به روایت داعش

روند داستان به نحوی است که خواننده با شخصیت اصلی یعنی «فاطمه» که دختری شیعه است همذا‌ت‌پنداری خواهد کرد، زیرا فاطمه در ساعت‌های مانده تا کُشته شدنش سعی می‌کند که باورهای خود که ناشی از حقیقت است را به «ام‌جمیل» که دختری داعشی است منتقل کند
فهیمه اکبری- داعش! عبارتی که به محض به گوش رسیدن سلسلهای از تصاویر و رفتارها در ذهن شنونده قطار میشود. عبارتی که مساوی با توحش بوده و جنایتهای ضد انسانی این گروه تروریستی تکفیری از کمتر رسانهای بوده که پخش نشود و موج انزجار مخاطبان و انسانهای سراسر جهان را برانگیخته نکند.

آمیختگی مسائل روشنگرانه با هنر یکی از راههای آشنا کردن مردمها با موضوعات گوناگون است هرچند نمیتوان انکار کرد که باطل نیز در روزگار کنونی از بیان سخن ناحق خود از همین ابزار استفاده میکند. مجید پورولی کلشتری یکی از آنهایی است که با تلفیق داستان و مسائل مهم که در جوامع امروزی دانستن آنها بسیار با اهمیت است سعی کرده اثری به مخاطب ارائه کند تا بتواند نسبت به پدیده مخوفی به نام داعش شناخت پیدا کند.

رمان پُرسر و صدای «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» اثر این نویسنده خواننده را با پیشینه و خاستگاه گروهک داعش آشنا میکند و گوشهای از جنایتهای آنها را برای خواننده به تصویر میکشد. این رمان به پایههای فکری جریان تروریستی داعش اشاره کرده و خواننده را با مبانی اندیشهای این گروه آشنا میکند. وهابیت و سلسلهجنبان آنها ابنتیمیه در واقع پایههای فکری این گروه را تشکیل میدهند که در این رمان پورولی کلشتری به خوبی آن را برای خواننده نمایان کرده و از این نظر میتوان این رمان را اثری مفید برای خوانندگان به خصوص جوانان تلقی کرد.

پورولی کلشتری با تسلط کاملی که بر منابع روایی شیعیان و اهل سنت دارد، در این کتاب شبهاتی که از ناحیه وهابیون علیه باورهای شیعیان مطرح میشود را با استفاده از منابع روایی اهل تسنن پاسخ میدهد و جای ابهامی باقی نمی گذارد.

از آنجا که این رمان قریب به سه سال پیش نگارش و منتشر شده بود تصاویری که از جنایتهای این گروه تروریستی نمایش داده میشود به شدت هولناک است و خواننده اوج توحش این گروه تروریستی و تکفیری را در متن آن به چشم میبیند.

«این نماز است امجمیل! روزه است! رضای خداست! این یک اعدام مذهبی است! یک اعدام اعتقادی. تو فقط برای رضای خدا این زن را میکشی! حتی آن موقع که چاقو را میگذاری زیر گلویش ... هیچ نباید به عمه حمیرا فکر کنی، نه عمه حمیرا و نه هیچکس دیگر... فقط خدا... عمه حمیرا هم یک بهانه است تا رضایت خدا به دست بیاید.»

روند داستان به نحوی است که خواننده با شخصیت اصلی یعنی «فاطمه» که دختری شیعه است همذاتپنداری خواهد کرد، زیرا فاطمه در ساعتهای مانده تا کُشته شدنش سعی میکند که باورهای خود که ناشی از حقیقت است را به «امجمیل» که دختری داعشی است منتقل کند. نحوه بیان که نوعی شتاب در آن موج میزند این حس را به خواننده میدهد که او به زودی کشته خواهد شد و از فرصت باقی مانده جهت روشنگری استفاده میکند تا جایی که در صفحات پایانی داستان پشت سر هم نکات مورد نظر خود را به گوش امجمیل میرساند.

رمان «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری که پیش از این توسط نشر عماد فردا منتشر شده بود در تازهترین چاپ از سوی نشر «عهد مانا» منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/Wxs6jh