نگاه

مؤلفه‌های نظم جدید و الزامات نقش‌آفرین ما

رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در سخنان مهم و عمیق خود با خبرگان دلایل تغییر در نظم جهانی موجود را تبیین و در دو بعد نظام فکری و ساختار سیاسی تشریح کردند که غرب و آمریکا امپراطوری در حال افول هستندو گفتمان و شعارهای آنها در حال زوال و هژمونی و نفوذ آنها در جهان در حال کاهش است. معظم له در بخشی از سخنان خود افزودند: (این وضع جهان است و دلیل بر اینکه نظم قبلی جهانی دیگر قابل استمرار نیست که غربی‌ها مدیریت جهان را بدست بگیرند، وضع جدیدی در حال شکل‌گیری است که البته هنوز هم شکل نگرفته است).13/6/93
رهبر معظم انقلاب امام خامنهای مدظلهالعالی در سخنان مهم و عمیق خود با خبرگان دلایل تغییر در نظم جهانی موجود را تبیین و در دو بعد نظام فکری و ساختار سیاسی تشریح کردند که غرب و آمریکا امپراطوری در حال افول هستندو گفتمان و شعارهای آنها در حال زوال و هژمونی و نفوذ آنها در جهان در حال کاهش است. معظم له در بخشی از سخنان خود افزودند: (این وضع جهان است و دلیل بر اینکه نظم قبلی جهانی دیگر قابل استمرار نیست که غربیها مدیریت جهان را بدست بگیرند، وضع جدیدی در حال شکلگیری است که البته هنوز هم شکل نگرفته است).13/6/93

وظیفه ما در قبال این تغییر

امام خامنهای در تبیین وظیفه ما در قبال این دوران گذار و تغییر در نظم جهانی پس از درک واقعیت این تغییر و عدم تحلیل غلط و واژگونه شرایط دنیا و تسلیم نشدن در برابر فشارها و تهدیدهای گوناگون غرب برای جلوگیری از این واقعنگری میفرمایند: وظیفه این است که خودمان را آماده کنیم برای ایفای نقش در پدید آوردن نظم جدید، کشور را آماده کنیم برای اینکه نقشآفرینی کند. 13/6/93

مؤلفههای نظام جدید

با توجه به افول مؤلفههای نظام قدیم و فعلی حاکم بر جهان که رهبر معظم انقلاب شرایط و نحوه افول آن را تبیین فرمودند و با توجه به نازایی و ناتوانی تمدن و فرهنگ غرب در بازتولید گفتمان جدید و ساختار جدید در نظم جدید و با توجه به اینکه نظم موجود و قبلی نظمی زیانبار و سلطهآمیز برای جهان و ملتها بوده باید نظم جدید بر عکس نظم قبلی به نفع ملتها و ضامن خاتمه نظام سلطه باشد. بنابر این و با توجه به هدایتهای مقام معظم رهبری مؤلفههای نظم نوین عبارتند از:

1- افول امپریالیسم و اضمحلال صهیونیسم. بنابر آنچه که در تحلیل جامع مقام معظم رهبری آمده است دلایل و شواهد و آثار افول امپریالیسم آمریکا و مقدمات نابودی رژیم اشغالگر قدس که در جنگ 51 روزه غزه نمایان شد کاملاً قانع کننده و واقعی است.

2- خاتمه رجحان ارزشهای غربی بر ارزشهای ملل دیگر و ادیان و فرهنگها.

3- شکلگیری کانونهای جدید قدرت به ویژه قدرتهای نوظهور دینی، انقلابی و مردمی؛ در نظم جدید قدرتهای چین و روسیه و هند و ایران نمونههای شکلگیری این قدرتها است.

4- جهان اسلام، بلوک مؤثر قدرت جهانی آینده.

در آیندهنگری نسبت به نظم جدید کاملاً میتوان دید که اگر قدرت مسلمانان در تمام عرصهها متشکل و متمرکز گردد و تحت تأثیر قدرتطلبی و خودخواهی بعضی گروهها و کشورها به ظاهر اسلامی قرار نگیرد میتواند به یک قطب عظیم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل گردد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین خطوط نظام جدید بینالمللی میفرمایند:

1- روابط بینالملل باید عادلانه شود. 4/12/68

معظم له دیپلماسی عدالت محور در این رابطه را مورد تأکید قرار دادهاند.

2- عدالت با زبان نصیحت و موعظه بدست نمیآید بلکه باید قدرت داشت و قوی بود. قدرت معنوی جهتگیریاش صلاح و فلاح انسان، نجات انسان از مصائب مادی و معنوی است. قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی هم در این زمینه نقش بالایی دارند.

3- در هندسه نوین جهانی، توجه ملتها به خدا و بازگشت ملتها به دین، مذهب و معنویتگرایی زیاد است.

استفاده از همه ظرفیتهای داخلی و خارجی

رهبر معظم انقلاب یکی از راههای قوی شدن برای تأثیرگذاری در نظام جدید جهانی را استفاده از همه ظرفیتهای داخلی و خارجی دانستند.

الف) ظرفیتهای داخلی:

1-نفت، گاز و انرژی هستهای

2- موقعیت ژئوپلیتیکی سرزمین، کریدورهای هوایی و راههای ترانزیتی حمل و نقل زمینی و ریلی

3- مراکز گردشگری و سیاحتی مورد علاقه مردم جهان 4- بارگاه امام رضا(ع) بعنوان قلب جهان شیعه و اسلام

5- استعدادهای شگرف انسانی، علمی جوان و...

6- توانمندیهای نظامی و دفاعی مدرن و پیچیده

7- لشکر سایبری بسیج مردمی

8- بسیج مقاومت

ب) ظرفیتهای خارجی

1- درآمدها و سپردههای ارزی موجود در سیستم بانکی خارج

2- شیعیان جهان با جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر

3- علما، احزاب، NGOها، سیاسیون، نخبگان وجوانان بیداری اسلامی و مقاومت

4- جنبش عدم تعهد و ریاست آن

5- طرفداران ضد امپریالیسم ایران در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا

6- گروههای سیاسی نظامی، حزبالله، حماس، جهاد اسلامی و سازمان بدر عراق

اینها نمونههایی از ظرفیتهای داخلی و خارج کشور برای دستیابی به قدرت وقوی شدن است که در صورت تحقق میتواند اهداف مقام معظم رهبری را در دستیابی به جایگاه تأثیرگذار در نظم جدید جهانی پیاده کند.

https://shoma-weekly.ir/UHCWZi