نگاه

لزوم همکاری برای پیشگیری از جرم

عملکرد قوه قضائیه در فتنه 88 و برخورد با اخلال‌گران نظم عمومی، مفسدان اقتصادی، قاچاقچیان، تخلفات مالی و امنیتی برخی مقامات سیاسی و آقازاده‌ها قابل‌تقدیر است. امروز در دستگاه قضایی خلأ قانونی مشاهده می‌شود و دولت و مجلس باید قوه قضاییه را مورد حمایت قرار دهند تا این دستگاه بتواند به حد مطلوب برسد.

دشمن فکر میکرد که با شهادت شخصیتهای تأثیرگذاری مانند آیتالله بهشتی میتواند انقلاب اسلامی را شکست دهد، درصورتیکه خون مطهر این شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی را برای همیشه تاریخ بیمه کرد. شهید بهشتی نهتنها در میدان علم و قلم تبحر داشت بلکه در میدان مبارزه با نفاق مردانه جنگید و در این راه مظلومانه به شهادت رسید.

آن چیزی که بنا به فرموده امام راحل از شهادت شهید بهشتی جانگدازتر است مظلومیت ایشان بود که بهراحتی توسط برخی متدینان و دوستداران انقلاب اسلامی به اشتباه رقم خورد.

عملکرد قوه قضائیه در فتنه 88 و برخورد با اخلالگران نظم عمومی، مفسدان اقتصادی، قاچاقچیان، تخلفات مالی و امنیتی برخی مقامات سیاسی و آقازادهها قابلتقدیر است. امروز در دستگاه قضایی خلأ قانونی مشاهده میشود و دولت و مجلس باید قوه قضاییه را مورد حمایت قرار دهند تا این دستگاه بتواند به حد مطلوب برسد.

وظیفه دستگاه قضائی فقط رسیدگی به شکایتها و تظلم نیست، پیشگیری از جرم یکی از وظایف مهم این دستگاه به شمار میرود که در این راستا نیاز به همکاری تمام دستگاههای نظام است.

زمانی قوه قضائیه در کارش بهطور کامل موفق است که مردم عادی احساس کنند اگر ظلمی به آنان شود بدون ذرهای دغدغه به دستگاه قضائی مراجعه کرده و به حقوقشان دست مییابند. باید در برخی مجازاتها بازنگری تأکید کرد، ما مجرم را مجازات میکنیم که بازدارنده باشد اما بهوضوح میبینیم که کسی جرم کوچکی مرتکب شده و به زندان رفته اما استاد بیرون آمده است!

بنا بر گزارش برخی مسئولان امروزه 70 درصد زندانیان و بیشترین اعدامی در کشور را مجرمان مواد مخدر تشکیل میدهد که در این راستا قوه قضائیه باید تدابیری بیندیشد. مجازاتهای فعلی در مورد مواد مخدر هرچند قاطعتر صورت میگیرد جوابگو نبوده و بازدارندگی در پی نداشته بنابراین باید قانونگذار در این راستا فکری کند.

ورودی پروندهها در دستگاه قضائی بر اساس ارائه آمار مسئولان بیشتر شده بنابراین باید این دستگاه با کمک سایر دستگاهها بهویژه دانشگاه در تقلیل ورودی پروندهها تلاش کند.


https://shoma-weekly.ir/GtaezL