نگاه

لزوم برخورد قضائی برای حفظ جنگل

اگر ده میلیون نیرو هم برای حفاظت از جنگل‌ها داشته باشیم وقتی امکانات و تجهیزات مناسب برای اطفای حریق در دسترس نداشته باشیم کاری از دست آنها برنمی‌آید لذا لازم است که ارائه امکانات مناسب در دستور کار متولیان قرار گیرد. لازم است قوه قضائیه با متخلفان و عاملان آتش سوزی جنگل‌ها برخورد جدی داشته باشد.
دکتر عبدالرضا مصری- متاسفانه اکثر آتش سوزیهای به وقوع پیوسته در جنگلهای کشور به دلیل کمبود امکانات گسترش یافته و به سختی مهار میشوند در حالی که با ارائه امکانات حداقلی میتوان تا حدودی از گسترش آتش سوزیها جلوگیری و آنها را مهار کنیم.

با توجه به فصل تابستان و افزایش دمای هوا سازمانهای متولی باید هر چه سریعتر برای جلوگیری از وقوع آتشسوزیهای و از بین رفتن منابع ملی برنامه ریزی کنند چرا که اگر با همین منوال پیش برویم دیگر چیزی از جنگلها باقی نخواهد ماند.

در بسیاری از کشورهای دنیا با شروع فصل گرما و با توجه به گرمیو خشکی هوا جنگلها با کوچکترین حادثه ای دچار
آتش سوزی می
شوند. متاسفانه به علت کمبود تجهیزات مناسب، در اکثر آتش سوزیها مردم مجبور شدند با بیل و کلنگ آتش را خاموش کنند و اگر همت و یاری جوانان نبود، مهار آتش غیرممکن بود.

متاسفانه برخی از افراد به خاطر سرگرمیو تفریح اقدام به روشن کردن آتش در جنگل کرده و بدون توجه به خاموشی کامل آتش آن را رها میکنند در حالیکه با رعایت نکات ساده میتوان از آتش سوزی جنگلها جلوگیری کرد لذا لازم است در این خصوص فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد که افراد از روشن کردن آتش به دلیل بروز خطرات احتمالی خودداری کنند.

سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، پیشگیری و مدیریت بحران و حفاظت از محیط زیست میتوانند با تولید و انتشار فیلمهای فرهنگی و آموزشی برای شهروندان به کاهش آتش سوزیها در جنگلها کمک کنند.

اگر ده میلیون نیرو هم برای حفاظت از جنگلها داشته باشیم وقتی امکانات و تجهیزات مناسب برای اطفای حریق در دسترس نداشته باشیم کاری از دست آنها برنمیآید لذا لازم است که ارائه امکانات مناسب در دستور کار متولیان قرار گیرد.

لازم است قوه قضائیه با متخلفان و عاملان آتش سوزی جنگلها برخورد جدی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/aZQ5hJ