نگاه

لزوم ارتقای جایگاه زبان فارسی در جهان

زبان فارسی یکی از ارکان هویت ملی ما است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی می گویند: «حفظ هویت ملت بسیار مهم است چراکه ملتی که هویت خود را گم کند در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود»، و به راستی اگر ملتی هویت نداشته باشد، چیزی برایش نمی‌ماند.
اردیبهشت ماه را باید ماه زبان و ادب فارسی دانست؛ روز سعدی، روز بزرگداشت فردوسی (روز زبان فارسی) و روز بزرگداشت خیام، همگی در این ماه قرار دارند.زبان فارسی یکی از ارکان هویت ملی ما است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی می گویند: «حفظ هویت ملت بسیار مهم است چرا که ملتی که هویت خود را گم کند در مشت بیگانگان آب میشود و از بین میرود»، و به راستی اگر ملتی هویت نداشته باشد، چیزی برایش نمیماند. اما متاسفانه این روزها رسانه های کشور همانند تلویزیون که بیشترین تاثیر را بر ادبیات قشر جوان می گذارند به علت نوعی خودباختگی فرهنگی، عموما در صحبت هایشان از واژههای بیگانه استفاده می کنند چرا که گمان می کنند استفاده از واژه های انگلیسی برایشان شحصیت و اعتبار به ارمغان می آورد. در واقع دشمنان این مرز و بوم چون می دانند ایرانی خون میدهد، اما هویت نمیدهد دست به دامن نفوذ به زبان فارسی شده تا زبان را که هویت ماست از ما بگیرند، در مقابل ما باید با استفاده از فردوسی و دیگر شخصیتهای فرهنگی هویت، فرهنگ و روح ایرانی را در جوانی که امروز در معرض هجوم اطلاعات رسانههای بیگانه قرار دارد، احیا و شخصیت قومی، ملی و فرهنگیمان را تقویت کنیم.

وضعیت زبان فارسی ناگوار

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز از گذشته تا به امروز تاکید فراوانی بر آموزش و حفظ زبان فارسی برای ایرانیان داخل و خارج از ایران داشته اند و از جمله به صورت خاص تاکید کرده اند که جوانان باید زبان فارسی را برای انتقال به آیندگانشان به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند در زمینه های مختلف علمی پیشرفت کنند. از نظر مقام معظم رهبری، مسئله زبان فارسی صرفاً مسئلهای مربوط به ایران نیست، ایشان فارسی را کاملاً یک زبان بینالمللی و مسائل آن را نیز جزو مسائل بینالمللی میدانند ولی با این تفاوت که ما در خارج از کشور شاهد رشد فارسیآموزی در کشورهای اروپایی و امریکایی هستیم و حتی اساتید بنام و پژوهشگران برجسته زبان فارسی در کشورهای غربی حضور دارند که کارهای برجستهای نیز انجام دادهاند ولی در داخل کشور میبینیم که وضعیت زبان فارسی ناگوار است. رهبر معظم انقلاب در دیداری که سال۹۴با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند به صراحت بر نگرانی خود از وضعیت زبان فارسی تأکید کردند و از اینکه کاری برای اصلاح انجام نمیشود، گلایه داشتند. در ادامه به چند نمونه از بیانات رهبر در مورد اهمیت زبان فارسی می پردازیم:

زبان فارسی نیاز جهان شود

امام خامنه ای در دیدار با دانشجویان دانشگاه سمنان فرمودند: «برای پنجاه سال آینده برنامهریزی کنید. هدف را این قرار بدهیم که پنجاه سال بعد، کشور شما یکی از مراجع عمده و درجهی اول علمی دنیا باشد؛ به طوری که اگر کسی خواست با تازههای دانش آشنا شود، مجبور بشود «زبان ملی» شما را یاد بگیرد. شما کاری کنید که در پنجاه سال آینده، همین نیاز به زبان فارسی شما باشد.» (18/08/1385) همچنین ایشان در دیدار با اساتید دانشگاه ها گفتند: «از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت «زبان ملی» یک کشور برای خیلیها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگىِ زبان فارسی در سطح جهان روزبهروز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژهسازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن کسانی که از پیشرفتهای علمی کشور ما استفاده میکنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند». (15/05/1392) رهبر انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی فرمودند: « مثلاً یک مدتی واقعاً علوم انسانی در کشور ما مغفولٌعنه واقع شد؛ مدتی ادبیات فارسی - هویت ملی ما به زبان و خط ماست - اصلاً مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گرفت؛ و خیلی چیزهای دیگر. این، نباید اتفاق بیافتد. ». (23/۰۵/1385).

زبان فارسی در دنیا زبان علم بشود

ایشان در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها تاکید کردند: من انتظارم این است که ما پنجاه سال دیگر -نمیگویم ده سال، پانزده سال دیگر- در دنیا و در سطح عالم، حرف اول علمی را بزنیم؛ یعنی مرزهای علم را ما تعیین کنیم. کار به جایی برسد که زبان ما که زبان فارسی است در دنیا زبان علم بشود». (13/۰۷/1385) در دیدار سال۹۷مقام معظم رهبری با شعرا که در نیمه ماه مبارک رمضان انجام شد، ایشان انتقاد صریحی از وضعیت به کارگیری زبان فارسی در صداوسیما داشتند که خوشبختانه پس از آن شاهد تغییرات مثبتی بودیم و شوراهای نظارتی در صداوسیما ایجاد شد، ولی اکنون در فضای مجازی وضعیت استفاده از زبان فارسی بسیار ناگوار است و افراد از ترکیبهای غلط فارسی با زبانهای بیگانه استفاده میکنند. قشر نخبه جامعه به خصوص اساتید دانشگاهها، نویسندگان و دانشمندان باید در فضای مجازی فعال تر شده و زمینه ساز استفاده ی درست از لغات فارسی شوند.

https://shoma-weekly.ir/v0LFpf