نگاه

قیام امام علیه سکولاریزه کردن ایران

بعد از اینکه روزنامه‌های کشور مصوب شدن این لایحه را اعلام کردند، امام خمینی (ره) بلافاصله به همراه پنج تن از علما تشکیل جلسه دادند و درآن جلسه سه تصمیم اتخاذ کردند. این که ابتدا تلگرافی به شاه برای لغو این لایحه بزنند، علمای سراسر کشور را از اهداف و اقعی این لایحه آگاه سازند و این جلسه را تا لغو این لایحه ادامه دهند. این لایحه به مدت سه ماه طول کشید و امام خمینی (ره) در این مدت برای لغو آن محکم ایستادند تا اینکه دولت مجبور به لغو آن شد.
ابوالفضل توکلی بینا- آمریکا در سال 32 با ایجاد یک کودتا در ایران علیه انگلیس به قدرت رسید. آمریکا وانگلیس تمام هدفشان هدایت ایران به سمت تامین منافعشان بود، شاه که بیلیاقتترین فرزند رضا پهلوی بود به جهت سرسپردگی شدیدی که به استعمارگران داشت تصمیم گرفت با تغییر پنج لایحه قانون اساسی، ایرانی سکولار بسازد.

شاه نمیتوانست به دلایلی این تغییرات را بهراحتی در کشور ایجاد کند، پنج تن از نمایندگان مجلس از مراجع بودند و به شاه اجازه انجام چنین عملی را نمیدادند؛ اما مهمترین مانع محمد رضا در انجام این اقدامات در کشور مرحوم آیتالله بروجردی بودند که شاه به خاطر این مرجع عالیقدر جرأت چنین تغییراتی در قانون و کشور را نداشت.

آیت الله بروجردی به دلیل اعتماد و علاقه زیادی که به امام خمینی(ره) داشتند، ایشان را مشاور سیاسی خود قرار داده بودند، شاه برای راضی کردن آیت الله بروجردی در قم به دیدار ایشان رفت؛ اما آیت الله بروجردی سخنان او را با مشورت امام رد کرد.

محمدرضا پهلوی بعد از فوت آیتالله بروجردی این لایحه را مصوب کرد؛ لایحه ایالتی و ولایتی به ظاهر به جهت منافع مردم مصوب شده بود؛ اما در واقع این لایحه برای گول زدن مردم کشور بود تا بتواند از این طریق زمینه سکولار شدن کشور را فراهم کند.

بعد از اینکه روزنامههای کشور مصوب شدن این لایحه را اعلام کردند، امام خمینی (ره) بلافاصله به همراه پنج تن از علما تشکیل جلسه دادند و درآن جلسه سه تصمیم اتخاذ کردند. این که ابتدا تلگرافی به شاه برای لغو این لایحه بزنند، علمای سراسر کشور را از اهداف و اقعی این لایحه آگاه سازند و این جلسه را تا لغو این لایحه ادامه دهند.

این لایحه به مدت سه ماه طول کشید و امام خمینی (ره) در این مدت برای لغو آن محکم ایستادند تا اینکه دولت مجبور به لغو آن شد. اما مبارزه امام در این مسیر تداوم یافت و با تبعید به عراق و فرانسه نیز متوقف نشد. شاه و دیگران فکر میکردند، ایشان در فرانسه مسیحی نمیتوانند کاری انجام دهند، اما امام سرانجام موفق شد.

https://shoma-weekly.ir/Ao601k