نگاه

قیام امام علیه آمریکا

آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند در کشور فعالانه جنبه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی را مستشاری کنند برای مستشارانشان درخواست مصونیت سیاسی کردند. این طرح محرمانه در دستگاه‌های قانونگذاری چرخید و در مهر ماه 1343 از درون مجلس به عنوان صورتجلسه سردرآورد.
حبیب الله عسگراولادی- آمریکاییها برای اینکه بتوانند در کشور فعالانه جنبههای امنیتی، انتظامی و نظامی را مستشاری کنند برای مستشارانشان درخواست مصونیت سیاسی کردند. این طرح محرمانه در دستگاههای قانونگذاری چرخید و در مهر ماه 1343 از درون مجلس به عنوان صورتجلسه سردرآورد. صورتجلسه مجلس برای همچون لایحهای برای امام از طرق مختلف منجمله موتلفه اسلامی رسید و در نتیجه اصل مصوبه ثابت شد. به همین دلیل ایشان در روز چهارم آبان در منزلشان در قم سخنرانی فرمودندو چند مرجع تقلید هم با قرار قبلی، همان روز درمنزلشان راجع به این لایحه صحبتهایی داشتندو از آن شب به بعد هر شب یکی از فضلا در مسجد امام قم در تبیین موضوع، برنامههایی گذاشتند؛ منجمله آیت الله یزدی که در بیش از یک شب سخنرانی داشتند و افشاگریهایی در باره این لایحه – که شکل کاپیتولاسیون و مصونیت دادن سیاسی به مستشاران نظامی آمریکا بود –کردند. حضرت امام صریحترین مطلب را در سخنرانیشان فرمودند. سخنرانی ایشان روزی انتخاب شده بود که رژیم، قم را نمیتوانست کنترل کند؛ زیرا روز تولد محمدرضای خائن بود و تمام نیروهای امنیتی برای حفظ او و برنامهها در مرکز جمع شده بودند و از طرفی روز تولد صدیقه طاهره(س) بود و توجه مردم به حضرت معصومه(س) سبب شده بود قم نیز از جمعیت مملو باشد. در چنین شرایطی امام و چند نفر از مراجع سخنرانیهای کوبندهای ایراد کردند. این سخنرانیها به خصوص سخنرانی حضرت امام حیطه پخشاش نسبتاً محدود مینمود، لذا عزیزان موتلفه اسلامی از امام خواستند که این سخنرانی را اجازه بدهند پیاده کرده و پیاده شدهاش را پخش کنند. امام اجازه دادند و پس از اینکه مطالب پیاده شد مقداری تصحیح فرموده و شب نهم آبان در کشور به صورت بسیار حساب شدهای به خصوص در شهر تهران توزیع شد. صبح روز نهم پس از پخش این بیانیه که پیاده شده سخنرانی حضرت امام بود، رژیم دچار یک سرگیجه شد که این قدرت یک مرجع تقلید است که یک شبه در سراسر کشور میتواند چنین گسترده عمل کند و تبلیغ نماید.

رژیم از این قدرت امام احساس خطر میکرد. برای همین از دهم تا دوازدهم آبان برنامهریزیهایی کردند تا اشتباهاتی را که در15 خرداد انجام داده بودند و به ضررشان بود حذف کنند.  یعنی آنچه  رادر جریان دستگیری حضرت امام در 15 خرداد انجام دادندو تعدادی از دیگر بزرگان را هم در مراکز استانها دستگیر کردند؛ مثلاً درتهران آیت الله مطهری، حجتالاسلام والمسلمین مرحوم فلسفی و تعدادی از اهل منبر فعال را در شب دوازدهم محرم یعنی شب 15 خرداد دستگیر کردندو صبح 15 خرداد با خشونت درمقابل مردم ایستاده و آنهارا به رگبار بستند، این دفعه تصمیم گرفتند به شکل دیگری عمل کنند. بدین صورت که فقط شخص امام دستگیر و یکسره از قم به فرودگاه مهرآباد آورده و از آنجا به ترکیه تبعید کنند.هیچ شخصیتی در آن شب دستگیر نشد، در روز هم هیچ خشونتی نبود و از شلیک به مردم خودداری کردند، منتها برنامه را طوری تنظیم کردندکه اطراف حوزههای علمیه و بازارها و به خصوص بازار تهران را از پشت بام گرفته تا درون سراها و انبارها را نیروهای فراوانی مستقر کردند و رؤسای اتحادیههای صنفی را شبانه خواستند؛ اینها صبح همراه با مأموران در بازار قدم میزدند و هرکس میآمد در مغازه را باز میکرد، دیگر اجازه بستن نمیدادند. چند حرکت هم برای اعتصاب در بازار انجام شد و با انفجاراتی دستی بازار تعطیل میشد؛ اما همین که این حرکت انجام میشد، بلافاصله مأموران به همراه رؤسای اتحادیهها، آنها را که میشناختند و میدانستند صاحبان مغازه هستند وادار میکردندکه مغازه را باز کنند. امام از قم به فرودگاه آورده شدند، مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (رضوان الله تعالی علیه) تماسهایی گرفتند و نیازهایی را که برای سفر احتمال میدادند تهیه کردند و از آنجا قبل از اینکه کسی مطلع بشود هواپیما به جانب ترکیه پرواز کرد.

https://shoma-weekly.ir/IMWmWg