ادب و هنر

قصه‌های نوروز در تلویزیون

شنیده‌ها حاکی است که از چند ماه پیش شبکه‌های مختلف سیما وارد پروسه تولید سریال‌های ویژه ایام نوروز خود شدند. البته برخی دیگر مثل شبکه یک سیما، با توجه به سرانجام رسیدن بیشتر مراحل تولید سریالش،یعنی پایتخت5، از مدت‌ها پیش تکلیفشان روشن بود و تقریباً سراغ گزینه دیگری نرفتند.
هر سال و با شروع زمستان فستیوال اعلام محصولات نوروزی شبکههای تلویزیونی شروع میشود و به مرور شبکههای تلویزیونی محصولاتشان را رونمایی میکنند. فارغ از این که تا روز پخش سریالها چه اتفاقی بر سر محتوا و حتی اسم سریال بیاید این معرفی مخاطب را با فضای عیدانه رسانه آشنا میکند.

شنیدهها حاکی است که از چند ماه پیش شبکههای مختلف سیما وارد پروسه تولید سریالهای ویژه ایام نوروز خود شدند. البته برخی دیگر مثل شبکه یک سیما، با توجه به سرانجام رسیدن بیشتر مراحل تولید سریالش،یعنی پایتخت5، از مدتها پیش تکلیفشان روشن بود و تقریباً سراغ گزینه دیگری نرفتند.

در ادامه به معرفی برخی از این سریالها میپردازیم؛

پایتخت5

مجموعه موفق «پایتخت» پس از 4فصل که اغلب مورد پسند مخاطبان قرار گرفته بود، به سری پنج هم کشیده شد. این فصل از این سریال طنز، در ابتدا برای پخش در نوروز96 در نظر گرفته شده بود که با مهیا نشدن شرایط، به عنوان سریال ویژه ماه مبارک رمضان معرفی شد؛ اما این اتفاق رخ نداد تا پایتخت5 که بیشتر مراحل تولید را پشت سرگذاشته بود با چیزی حدود یک سال تأخیر، به جدول پخش نوروز97 برسد. سریالی که این بار با توجه به حوادث منطقه و فعالیت تکفیریها تولید شده است و سرمایهگذارش هم سازمان هنری اوج است.این مجموعه تلویزیونی مانند فصلهای گذشته خود به کارگردانی آقای سیروس مقدم، تهیهکنندگی خانم الهام غفوری و نویسندگی محسن تنابنده آماده پخش میشود.

تعطیلات رؤیایی

شبکه دو سیما که یک سالی است با برخی تغییرات در سیاستگذاریهایش، به سمت ارتقای کیفی سریالهایش رفته، برای باکس نوروزی خود دو گزینه جدی دارد. سریال اول که گزینه محتمل این شبکه است، مجموعه تلویزیونی «تعطیلات رؤیایی» به کارگردانی آقای علیرضا امینی است. این سریال پیشتر«افتادهها» نام گرفته بود که به «تعطیلات رؤیایی» تغییر نام داد. این سریال به تهیهکنندگی مجید اوجی، بازیگردانی محمدرضا شریفی نیا و طرحی از احسان جوانمرد سریالی است که خبر تولید آن اخیراً منتشر شد. ساخت این مجموعه از اول دیماه کلید خورده و حضور آقایان و خانمها محمدرضا شریفینیا، افسانه بایگان، علی صادقی، مریم معصومی، علی اوجی و ارسلان قاسمی در آن قطعی شده است. در خلاصه داستان این سریال 15 قسمتی که در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه شده، آمده است: «تعطیلات رؤیایی»داستان دو برادر است که هر یک در مسیر علم و ثروت به موفقیتهایی رسیدهاند و در ایام نوروز تصمیم میگیرند به دعوت یکی از برادرها به صورت زمینی به کیش سفر کنند. در این مسیر...

کلاهقرمزی

معاون سیما در نشست خبری ویژهبرنامههای نوروز96 از پخش مجموعه کلاهقرمزی بعد از غیبتیک ساله خبر داده بود. خبری که نهایتاً و بهرغم تولید این مجموعه، به دلیل اختلافات مالی سازندگان و شبکه منتفی شد. تا به امروز خبر خاصی دراین زمینه منتشر نشده و بسیار بعید است که سازندگان این مجموعه خاطرهانگیز وارد ساخت فصل جدیدی از این مجموعه شوند. مگر آنکه همان تولید سال گذشته به روی آنتن برود؛ آن هم نیازمند مذاکره جدی مدیران با سازندگان این مجموعه است. مذاکرهای از جنس میلیارد تومانی!

آرماندو

«آرماندو» دیگر سریالی است که از مدتها پیش مراحل تولید را پشت سرگذاشته بود. تصویربرداری مجموعه 26 قسمتی «آرماندو» در تابستان به پایان رسید و مراحل فنی تدوین و صداگذاری نیز به سرانجام رسیدهاند. این سریال که ابتدا قرار بود در شبکه سوم سیما روی آنتن برود، به سبک رئالیسم جادویی ساخته شده و به زندگی هنروران میپردازد. داستان این مجموعه درباره پسری به نام آرمان است که تلاش میکند مشکلات خانواده خود را برطرف کند؛ او در این مسیر درگیر موقعیتهایی میشود. در سریال «آرماندو» به کارگردانی آقای احسان عبدی پور و تهیهکنندگی ایرج محمدی بازیگرانی چون آقایان و خانمها حمیدرضا آذرنگ، مرجانه گلچین، الیکا عبدالرزاقی، علیرضا استادی، علی مسعودی، سحر ولدبیگی، علیاوجی، فریبا طالبی، مجید پتکی، شهربانو موسوی و ... به ایفای نقش میپردازند. در اخباری که اخیراً منتشر شده بود، این سریال دیگر گزینه نوروزی شبکه دو سیما اعلام شده بود ولی بنابر اطلاعات رسیده، احتمالاً این مجموعه در ایام نوروز به شبکه3 برسد.

هیئت مدیره

«هیأت مدیره» به کارگردانی آقای مازیار میری و تهیه کنندگی آقای مهران رسام تصویربرداریاش در منطقه 22 تهران درحال انجام است. آقای احسان کرمی مجری تلویزیون، برای اولین بار مقابل دوربینک سریال قرار گرفته است. «هیئت مدیره»،
30 قسمت خواهد داشت و روایت
گر قصه زوج جوانی است که با نقل مکان به ساختمانی جدید درگیر اتفاقاتی تازه میشوند. به غیر از آقای احسان کرمی بازیگرانی همچون خانمها و آقایان حدیث میرامینی، الیکا عبدالزاقی، فرید سجاد حسینی، امیر دلاوری، لیلی رشیدی، ثریا قاسمی و کمند امیر سلیمانی در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش میپردازند. احتمالاً این سریال در ایام نوروز از شبکه پنج پخش شود.

شب عید

سعید آقاخانی سریال «شب عید» را کارگردانی میکند. این سریال ویژه ایام نوروز ساخته میشود و قرار است به روی آنتن تلویزیون برود. احتمال میرود سریال آقاخانی از شبکه نسیم یا آی فیلم پخش شود. تولید و مراحل ساخت این مجموعه تلویزیونی در سکوت خبری انجام شد و در حال حاضر مراحل فنی و تدوین آن هم به پایان رسیده است. داستان «شب عید» به طور کامل در شهر مشهد میگذرد و قصههای زائران مختلفی را روایت میکند که هر یک با حاجت و نیتی در شب عید و آستانه تعطیلات نوروز، خودشان را تا مشهد و حرم نورانی امام رضا(ع) رساندهاند.آقایان جواد فرحانی در کنار سیدکمال طباطبایی تهیهکنندگی این مجموعه را بر عهده دارند و بازیگرانی چون آقایان و خانمها حمید لولایی، مرجانه گلچین، نعیمه نظامدوست و حسین محباهری در آن به ایفای نقش پرداختهاند.

https://shoma-weekly.ir/Eo4n7b