ادب و هنر

قرعه فال به نام شهر آفتاب زدند

این تصمیم با یک واکنش جالب و غیرقابل پیش‌بینی از طرف برخی از انتشاراتی ها به خصوص آنهایی که دفترشان در قم و خارج از تهران بود مواجه شد. آنها با ابراز خوشحالی از این تغییر مکان به بیرون از شهر و به تعبیر خودشان نصف شدن مسیر از این موضوع استقبال فراوانی کردند. آنها با ارسال پیام های به شهردار و معاونت فرهنگی ارشاد از این موضوع ابراز رضایت کرده اند.
سید مجتبی مومنی- چند سالی است که داستان خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تهران نقل محافل اهل فرهنگ و صفحات رسانههاست و هر کسی به نوبه خود تلاش دارد تا با دلایل متقن اثبات کند نمایشگاه کتاب تهران نیازمند خانه دائمی است تا بتواند پس از سالها برگزاری به جایگاه شایستهاش برسد. در کنار این، چیدن هر ساله شهرک نمایشگاه کتاب تهران در مصلی که نیروی مادی و معنوی بیش از 70 نهاد را به جز مجموعه وزارت ارشاد میطلبد و صرف هزینههای میلیاردی از اجاره مصلی گرفته تا تأمین برق، آب، خطوط تلفن، بانک و .... ایجاب میکند که فکری عاجل برای این گره که رفته رفته به گره کوری در فرهنگ بدل میشود، کرد.

یا گزینه های دیگری که در این مورد مطرح می شود هر کدام مختصات خودش را دارد. صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مسئول نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نفرانس خبری خود در مورد جا نمایی نمایشگاه از گزینه های چهار گانه خبر داد و گفته بود: گزینه اول خود مصلی است که امتیازاتی دارد. در دسترسی خوبی به لحاظ جغرافیایی و حمل و نقل و مترو است اما مشکلاتی دارد که پوشیده نیست. مهمترین نکته اینکه مصلی برای نمایشگاه ساخته نشده است. نه اینکه استفاده نمایشگاهی از آن نمیتوان کرد اما برای نمایشگاه ساخته نشده است.

اما موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که چند سال دیگر که زمان با ماه مبارک رمضان تلاقی میکند آن موقع باید چه کرد. اما نکته دوم اتلاف منابع مالی سنگین هر ساله است. ٣ تا ٤ میلیارد هرسال هزینه تأسیسات میشود و بعد از اتمام نمایشگاه از بین می برد. صالحی در ادامه از گزینه دوم گفت: گزینه دوم باغ کتاب است که امسال جدی شد. محاسنی دارد اما دسترسی مترو و ارتباطی آن مثل مصلی نیست. برای نمایشگاه کتاب نیاز به ١٢٠ هزار متر فضا داریم ولی باغ کتاب ٤٠ هزار متر با وجود زمینهای اطراف باز کم دارد اما ٨٠ هزار متر مجموعا فضا دارد. تجهیزاتی خریداری شده که باید بواسطه نمایشگاه به انبار رود که اتلاف منابع مالی است.

به گفته رئیس نمایشگاه، گزینه دیگر محل دائمی نمایشگاهها بود. نمایشگاه نفت در آن زمان (همزمان با نمایشگاه کتاب) برپا میشود که درصدد تغییر زمان بودیم ولی نشد. برای ما هم اگر میخواستیم در آن تاریخ نمایشگاه نفت برگزار شود باید دهه آخر فروردین یا خرداد نمایشگاه را برگزار میکردیم لذا اینکه تقویم زمانی را تغییر دهیم و با نفت همراه شویم امکان نداشت. مشکل سوم فرصتهای ارتباطی با توجه به عدم وجود مترو بود که ترافیک نمایشگاه منجر به قفل شدن منطقه میشود. در این بین و بعد از رفت و برگشت های زیاد و با توافق شهرداری تهران بالاخره قرار شد در صورت تأمین وسایل ایاب و ذهاب برای بازدید کنندگان محل برگزاری نمایشگاه بیست و نهم به شهر آفتاب انتخاب شود. با افتتاح ایستگاه مترو شهر آفتاب توسط قالیباف با مدیریت جهادی اش در روزهای آخر فروردین و روشن شدن تکلیف تردد بازدیدکنندگان تصمیم برای انتقال نمایشگاه جدی شده است.

اما این تصمیم با یک واکنش جالب و غیرقابل پیشبینی از طرف برخی از انتشاراتی ها به خصوص آنهایی که دفترشان در قم و خارج از تهران بود مواجه شد. آنها با ابراز خوشحالی از این تغییر مکان به بیرون از شهر و به تعبیر خودشان نصف شدن مسیر از این موضوع استقبال فراوانی کردند. آنها با ارسال پیام های به شهردار و معاونت فرهنگی ارشاد از این موضوع ابراز رضایت کرده اند.

از طرف دیگر عده ای از انتشاراتی ها با این انتخاب مخالفت داشتند. برخی شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از انتشاراتی ها با توجه به زیاد بودن فاصله و افزایش هزینه ها برای تجهیز و پشتیبانی غرفه هاشان در شهر آفتاب از حضور در این نمایشگاه بین المللی اعلام انصراف کرده اند که پس از اعلام این تصمیم مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده؛ در یادداشتی با انتقاد از انتقال نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب پرسید: آیا به ارزش وقت ۵ میلیون بازدیدکننده اندیشیدهاید؟ اگر تفاوت سفر روزانه مردم از نمایشگاهی در مرکز شهر به شهر آفتاب را فقط ۲ ساعت فرض کنیم، آیا به اتلاف ۱۰ میلیون ساعت وقت مردم و علاقمندان کتاب، توجه کردهاید؟ برای این زمان چه ارزشی قائل هستید؟ با همه این تفاسیر به نظر می رسد تا برگزاری نمایشگاه در محل جدیدش نمی توان به طور قطع و کامل در مورد درست یا غلط بودن این اقدام صحبت کرد و لازم است تا بعد از برگزاری این کار و استقبال بازدید کنندگان در این مورد نظر داد.

https://shoma-weekly.ir/QVtssJ