نگاه

قاچاق امنتر از تولید!

متاسفانه در حال حاضر کشورمان بهشت کالای خارجی بوده و کالاهای بی کیفیت چینی در منطقه آزاد به اقصی نقاط کشور ارسال می شود؛ بنابراین مسیر ورود کالای قاچاق بسیار امن تر از مسیر تولید است.

دکتر عبدالرضا مصری- حث اشتغال یا نبود کار برای کارگران با عوامل تولید و بازار مصرف ارتباط مستقیمی دارد بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که اگر کارخانجات با هزینههای سنگین اداره شود به طور حتم توان تولید و رقابت در بازار از میان رفته و ممکن است حتی یک شیفت کاری تعطیل شود.

متاسفانه هیچ محدودیتی برای ورود کالای قاچاق و غیر قاچاق در حال حاضر در کشور وجود ندارد، از این رو زمانی که نزدیک به ۲ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور میشود، به طور طبیعی نزدیک به یک میلیون شغل نیز ازدست میرود، هرچند که صنایعی نظیر نساجی و پوشاک در گذشته برپا بود اما در حال حاضر هیچ اثری از این صنایع نمانده چون کالای قاچاق بدون هیچ محدودیتی وارد کشور میشود، بنابراین چون توان رقابتی وجود ندارد مشکلاتی همچون سود ۳۰ درصدی بانکها به تولید کننده، هزینه بالای انرژی، تحمیل تعهدات کارگری و بیمهای به وجود میآید. علت بیکاری کارگران نبود مدیریت در تولید کشور است و حل مسئله اشتغال با تولید کشور ارتباط تنگانگی دارد، متاسفانه در حال حاضر هیچ ارادهای برای حل مشکلات تولید ازسوی مسئولان وجود نداشته و دولت تاکنون هیچ طرح و برنامهای برای حل مشکل اشتغال ارائه نداده است، بنابراین باید اشاره کرد که اخراج ۴ هزار کارگر هیچ ارتباطی با کسری بودجه ندارد. بیش از ۵ سال از تعطیلی کارخانه تولید اسید سیتریک در کشوربه دلیل تعرفه پایین اسید سیتریک خارجی میگذرد، بنابراین زمانی که کشورهایی نظیر چین این ماده را به میزان انبوه تولید کرده و هزینههای تولیدکننده ایرانی را ندارند، به طور طبیعی این ماده دربازار ایران اشباع میشود؛ بنابراین اگردولت خواهان حل مشکل اشتغال است، باید مشکلات تولید را ازمیان دارد. برای ایجاد رونق درتولید باید به کمکردن هزینههای تولید فکر کرد، بسیار جای تعجب است زمانی که صحبت از تورم ۱۵ درصدی میشود، چرا بهره وام بانکی ۳۰ درصد است؛ ازاین رو اگر دولت تمهیداتی برای حل مسائل و مشکلات تولیدکنندگان در نظر نگیرد روز به روز به تعداد بیکاران اضافه میشود. متاسفانه در حال حاضر کشورمان بهشت کالای خارجی بوده و کالاهای بیکیفیت چینی در منطقه آزاد به اقصی نقاط کشور ارسال میشود؛ بنابراین مسیر ورود کالای قاچاق بسیار امنتر از مسیر تولید است.


https://shoma-weekly.ir/np4FWB