ادب و هنر

فیلترینگ راه‌کار صحیحی است؟

اقدام به فیلترینگ راه کار مناسبی نیست و برای مقابله با دانلودهای غیرمجاز فیلم ها نه تنها باید برخورد اساسی با سایت های غیر مجاز باشد، بلکه باید راه کاری هم برای مصرف کننده های آثار سینمایی داشت که این عرضه با نبود و یا کمبود تقاضا مواجه شود.
سیدحسین قائمی- موضوع دانلود فیلم ها و سریال های تلویزیونی و سینمایی و انیمیشن ها به صورت رایگان یکی از مواردی است که به خصوص برای محصولات داخلی آسیبی بزرگ محسوب می شود و باعث کم یا بی انگیزگی تولید کنندگان آثار می شود. اما چگونه می توان با این موضوع مقابله کرد؟

اینترنت برای دانلود است

دانلود فیلم از اینترنت نه تنها در ایران بلک از کل جهان یکی از مهم ترین استفاده ها از اینترنت به شمار می رود و اصلا نباید فکر کرد که فقط در ایران است که مردم فیلم های سینمایی را بدون پرداخت حقوق مولف دانلودمی کنند. برای نمونه گاردین با انتشار گزارشی درباره دانلود غیرمجاز فیلم «میان ستاره ای»(Interstellar) ساخته کریستوفر نولان محصول سال 2014، اعلام کرد تنها در سال گذشته میلادی بیش از 45 میلیون بار این فیلم از طریق اینترنت دانلود غیر مجاز شده است.

خشک و تر باهم

از طرف دیگر کشور ما ارتباط مستقیمی با پخش کنندگان جهانی فیلم ندارد و خیلی کم پیش می آید که یک فیلم خارجی به صورت قانونی در کشورمان اکران شود. با این شرایط نمی توان به علاقه مندان ایرانی سینما خرده گرفت که آخرین تولیدات سینمای جهان را از مسیر های غیر مجاز به دست آورند. در این میان سایت های دانلود فیلم که به صورت مشترک آثار ایرانی و خارجی را برای دانلود در خروجی خود قرار می دهند، در چند ساله اخیر به خاطر ضربه به سینمای ایران به خصوص در بخش نمایش خانگی بارها توسط وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تهدید شده و نشانی اینترنتی آنها فیلتر شده است. اما هنوز هم شاهد دانلود غیر مجاز فیلم هستیم.

سایت های دانلود فیلم

این سایت ها اکثرا به صورت رایگان و برخی با عضویت پولی و در ازای دریافت مبلیغ حق اشتراک اجازه دانلود فیلم های ایرانی و خارجی را به مراجعه کنندگان می دهند. سؤال مهم این است که چرا با وجود سنگین بودند هزینه های نگه داری سایت های دانلود فیلم این سایت ها به وفور ایجاد
می شوند؟ مصطفی ابطحی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری می گوید: «گردش مالی اکران سالانه سینمای ایران، 50 میلیارد تومان اعلام شده است. آمار درآمدی که مافیای قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری کسب می کنند رقمی معادل 350 تا 500 میلیارد تومان برآورد شده است». این میزان درآمد را سایت ها از درآمد های جانبی به دست می آورند. ابطحی در این زمینه می گوید:سایت های غیرمجاز با ارائه رایگان یک فیلم، تعداد مراجعه کنندگان خود را افزایش می دهند و درآمد خودشان را از طریق فروش غیرمستقیم کالاهای دیگر کسب می
کنند. درآمد 10 برابری دانلودغیر مجاز و قاچاق فیلم نسبت به صنعت سینمای ایران لزوم برخورد با این دانلود های غیر مجاز بیشتر نمایان می کند.

فیلترینگ

ستاد صیانت از آثار سینمایی این سایتها را مسدود میکند اما این سایتها بعد از هر بار مسدود شدن با شگردهای دیگر دنیای مجازی بار دیگر راه اندازی میشوند تا جایی که برخی از این سایتها بیش از 5 هزار بار مسدود شدند ولی باردیگر راه اندازی میشوند. سال گذشته دبیر کل ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و سینمایی از مسدود شدن ۷۰ درصد سایت هایی که امکان دانلود غیر مجاز فیلم های ایرانی را فراهم کرده بودند، خبر داد. ابطحی گفته بود: این اقدام با هدف مقابله با عرضه غیر مجاز فیلم های سینمایی گام بزرگی برای مقابله با پدیده شوم قاچاق در فضای مجازی است و امیدواریم تهیه کنندگان که فیلم آنها در این سایت ها عرضه شده با تنظیم شکایت در محاکم قضائی، نسبت به استیفای حقوق قانونی خود اقدام و از مالکان این سایت ها شکایت کنند. بعد از مدتی و بعد از اجرای چند طرح برای مقابله با این فرآیند در نهایت مدیر موسسه رسانه های تصویری(به عنوان یکی از ناشران و سازندگان آثار) در آخرین طرحی که برای مقابله با دانلود غیر مجاز فیلم ارائه کرده است، حذف دامین سایت ها است.

ابطحی در مصاحبه با« ایلنا »درباره فعالیت سایت های غیرمجاز گفت: یکی از دغدغهها و برنامههای آتی ما سامان دادن به این سایتهاست. مدیران سه سایتی که فیلمهای خارجی را دانلود میکنند و بعد آنها را بدون مجوز ارائه میکنند از ما تقاضای مجوز کردهاند و ما هم در حال بررسی هستیم تا مجوز لازم را به آنها بدهیم. وی ادامه داد: به این سایتها به شرطی مجوز داده میشود که تحت شرایط و مقرراتی که ما تعیین میکنیم؛ کار کنند و معتقدیم تنها با قرار دادن سایتها تحت پوشش VOD آنها کمتر تخلف میکنند. ابطحی درباره سایر سایتها نیز گفت: درباره برخی از سایتهایی که نامآشنا نیستند و شناسنامه مشخصی ندارند؛ با همکاری سازمان تنظیم مقررات نسبت به حذف دامین آنها اقدام میکنیم. به نظر می رسد مقابله با دانلود غیر مجاز بیشتر از این که سخت افزاری باشد باید وابسته به فرهنگ سازی باشد. با این توصیفها به نظر می رسد اقدام به فیلترینگ راه کار مناسبی نیست و برای مقابله با دانلودهای غیرمجاز فیلم ها نه تنها باید برخورد اساسی با سایت های غیر مجاز باشد، بلکه باید راه کاری هم برای مصرف کننده های آثار سینمایی داشت که این عرضه با نبود و یا کمبود تقاضا مواجه شود.

https://shoma-weekly.ir/LjibjU