نگاه

فعال بدون سهم‌خواهی

موتلفه اسلامی اعتقاد دارد کار سیاسی و تشکیلاتی برای نظام جمهوری اسلامی برای رضای خدا و اعتلای کلمه دین و قوام و دوام نظام حکومتی است. در این رابطه چه میزان چنین پیامی به مردم و به چه نحو برسد و اینکه مردم چرا و چگونه استقبال می‌نمایند، نیز جای بحث فراوان دارد.
نصر عزیزی- با نگاهی سطحی برخی انتظار دارند حزب زمانی حزب است که نظیر احزاب معروف کشورهای غربی با سابقه طولانی قدرت اداره کشور را قبضه نموده و دست به دست بچرخانند. چنین نگاهی برای نظامهای سرمایهداری و یا حکومتهای دیکتاتوری حزبی درست است زیرا تعریف نقش و جایگاه مردم و دخالت جمعی در تعیین سرنوشتشان با این نوع فلسفه حکومتی ناسازگار نیست. ولی در جمهوری اسلامی با  تحقیق و تجربه میتوان گفت عامه مردم صاحب اصلی حکومت، بیتالمال، مملکت بوده. بنابر این برای حفظ مردم در اداره حکومت و صیانت از آن و دفاع عمومی در مقابل بیگانگان و حمایت همه جانبه باید بسیاری از تدابیر را به اشکال مختلف نهادینه نمود تا ثبات و پایداری نظام اسلامی برقرار باشد و فعالیت حزبی نیز متأثر از این رویکرد است. با مقدمه فوق برخی انتظار دارند حزب موتلفه اسلامی بهعنوان متدینترین، باسابقهترین، تشکیلاتیترین و گستردهترین حزب به همان نسبت باید همواره حضور و سهممشخصی در ارکان قدرت داشته باشد. ولی واقعیت این است که به دلایل زیر موتلفه اسلامی برای ادای وظیفه تأثیرگذاری در فضای سیاسی ایران در منظومه فعالیتهای سیاسی و انتظارات خود به چند رویکرد توجه دارد:

موتلفه اسلامی اعتقاد دارد کار سیاسی و تشکیلاتی برای نظام جمهوری اسلامی برای رضای خدا و اعتلای کلمه دین و قوام و دوام نظام حکومتی است. در این رابطه چه میزان چنین پیامی به مردم و به چه نحو برسد و اینکه مردم چرا و چگونه استقبال مینمایند، نیز جای بحث فراوان دارد.

موتلفه اسلامی به دلیل سابقه طولانی و درخشان و اعتماد امام راحل و ولیفقیه و علما و فضلا به آن، نمیتواند در همه صحنههای انتخابات حضور نداشته باشد. لذاحضور تعریف شده این حزب باید مبتنی بر معیاری اخلاقی و صلاحیت و کارایی بوده و در بازار رقبا اگر رفقا وارد میدان جذب رأی مردم شدهاند و تقیدی نیز به معیارهای مؤتلفه نداشته باشند، تکلیف چیست؟ در این رابطه برخی فکر میکنند موتلفه هم باید به هر ترتیبی بتواند رقبا را از صحنه کنار زده و خود در مسند امور بنشیند ولی این شیوه نه اخلاقی و نه عملیاتی است و نه مقرون به فایده اجتماعی برای نظام اسلامی است. 3 - موتلفه اسلامی بر اساس شاخصها و معیارهای ارزشی و اصولگرایی به جریان نامزدها نگاه نموده و فارغ از اینکه همحزبی بودن اولویت آن باشد، چنین نیست بلکه هر نیروی ارزشی که به معیارهای این حزب نزدیک باشد، واجد صلاحیت و موفقیت نامزدی است و اینجا نیز اثبات میشود که موتلفه دنبال سهمخواهی نباشد. زیرا چنین رویکردی به تضعیف جایگاه و موقعیت آن منجر میشود.نکته حائز اهمیت در همه انتخاباتهای گذشته نگرانی از اختلاف و تشدید آن در بین جریانهای خودی و اینکه بعضیها بدون ملاحظه نیز بهدنبال سهم بودهاند، حزب موتلفه برای حفظ و استمرار وحدت از سهمخواهی پرهیز نموده و در طول دوران دولتهای گذشته و مجالس گذشته همراه با آهنگ رهبری همواره از حامیان و منتقدان دلسوز آنها بوده و با وجود بزرگترین اعتبار و حیثیت اجتماعی و سیاسی برای رسیدن به حقی بزرگتر در مسیر کلی نظام از حقوق خود منصرف میگردید. نکته مهمتر اینکه برای موتلفه سلامت مسئولین نظام و صلاحیت وشایستگی آنان مهم است همینقدر که این رویداد محقق شود تا حدودی نیل به هدف ما هم هست هرچند که با معیارهای ارزشی ما فاصلهای وجود داشته باشد. به هر حال اگر مجاری امور حتی بهطور نسبی در اختیار صالحان باشد، مثل اینکه موتلفه هم هست و این از ویژگیهای عدالتمندانه یک حزب ولایی میباشد.

https://shoma-weekly.ir/cBXVa4