نگاه

فرمان تشکیل امت واحده اسلامی

قرآن کریم جامعه اسلامی را یک جامعه واحد و یگانه و یکپارچه خواسته که خداوند را بپرستند و تقوی پیشه سازند. پی بردن مسلمانان جهان به شعار قرآنی «امت واحد» و درک عظمت آن موجب می‌شود که تفرقه‌ها از بین برود و اختلافات نابود شوندو شالوده وحدت که عدالت است، اقامه شود. تلاش‌های پیامبر در دوران انقلاب اسلامی برای تشکیل امت واحد از طریق اصلاح بین دو قبیله اوس و خزرج و اعلام اخوت و برادری بین اصحاب خود و مهاجرین و انصار در همین راستا تحقق یافته است. بنابر این هیچ انسان مؤمن و مسلمان و آگاه و عاقلی بر ضرورت تحقق بخشیدن به اتحاد و وحدت امت اسلامی و تشکیل امت واحده در سراسر جهان و بین مسلمانان تردیدی به خود راه نمی‌دهد.
حمیدرضا ترقی- قرآن کریم بعنوان نخستین منادی تشکیل «امت واحد» میفرماید:

« إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبیاء92) و در آیه سوره مؤمنون میفرماید: « وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ ».

در این دو آیه مبارکه پروردگار عالم دین اسلام و برنامه هدایت خود را بعنوان یک برنامه واحد اعلام مینماید و همه اهل ایمان را یک امت و در یک مسیر و با هدفی مشترک خواسته است و آن پرستش خدای یگانه و اجرای دستورات الهی است.

قرآن کریم جامعه اسلامی را یک جامعه واحد و یگانه و یکپارچه خواسته که خداوند را بپرستند و تقوی پیشه سازند. پی بردن مسلمانان جهان به شعار قرآنی «امت واحد» و درک عظمت آن موجب میشود که تفرقهها از بین برود و اختلافات نابود شوندو شالوده وحدت که عدالت است، اقامه شود. تلاشهای پیامبر در دوران انقلاب اسلامی برای تشکیل امت واحد از طریق اصلاح بین دو قبیله اوس و خزرج و اعلام اخوت و برادری بین اصحاب خود و مهاجرین و انصار در همین راستا تحقق یافته است. بنابر این هیچ انسان مؤمن و مسلمان و آگاه و عاقلی بر ضرورت تحقق بخشیدن به اتحاد و وحدت امت اسلامی و تشکیل امت واحده در سراسر جهان و بین مسلمانان تردیدی به خود راه نمیدهد.

بنابر این همانطور که تلاش برای تشکیل امت واحد یک امر و تکلیف الهی است، همانطور هم هر گونه حرکت و اقدام فکری و فتوایی و مانند اینها که بر دوگانگی و تفرقه مسلمانان بینجامد، بدست هر کس باشد، حرکتی است به سود استکبار و به زیان اسلام و عوامل این نوع اقدامات خادمان استعمار و استکبار خواهند بود نه اسلام.

از ابتدای اسلام به ویژه بعد از اتمام دوران رسالت پیامبر عظیمالشأن (ص) تفکر اتحاد در میان امت اسلامی و حفظ آن با بروز اختلاف و پیدا شدن جریان خلافت مورد هجمه قرار گرفت و واقعه غیرقابل انکار غدیر به فراموشی سپرده شد. اگر چه در دوران ائمه طاهرین(ع) نیز فکر اتحاد و وحدت اسلامی تعقیب میشد و آنها از هر گونه اختلافپراکنی منع میفرمودند،بلکه بعد از آن دوره نیز عالمان آگاه و رجال خردمند اسلامی از تفکر اتحاد اسلامی و امت واحده جانبداری کردهاند و برای تحقق آن تلاشهایی انجام دادهاند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات روز مبعث خود برای نمایندگان کشورهای اسلامی در 6/3/93 با تبیین شرایط سیاسی جهان اسلام فرمودند: «امروز در دنیا دشمنانی به صورت علنی با اسلام مقابله میکنند، مقابله آنها در درجه اول با ایجاد اختلاف است، عمیقترین اختلافها و خطرناکترین اختلافها، اختلافهای عقیدتی و ایمانی است... یک عدهای، عدهای را تکفیر میکنند. عدهای علیه عده دیگر شمشیر میکشند. جنگ شیعه و سنی به راه میاندازند و تحریکات قومی و طایفهای را لحظه به لحظه افزایش میدهند.»

هدف دشمن از اختلاف در کشورهای اسلامی

رهبری هدف دشمن از ایجاد این اختلافات را:

1- پوشاندن مشکلات خودشان

2- حفاظت از رژیم غاصب صهیونیستی

3-حل تضادهای پدید آمده در سیاستهای استکباری در منطقه که شکست را برایشان به ارمغان آورد، میدانند.

راههای تحقق امت واحده

الف) درست فهمیدن اسلام و دشمن

دنیای اسلام امروز احتیاج دارد به روی آوردن به اندیشه،روی آوردن به فکر، عادت کردن به اندیشیدن، مسائل را درست فهمیدن، درست تحلیل کردن، دنیای اسلام امروز احتیاج دارد به شناختن حقیقی جبهه دشمن امت اسلامی،دشمنانمان را بشناسیم،دوستانمان را بشناسیم. (6/3/93)

ب) همدست نشدن دوستان با دشمنان اسلام

گاهی دیده شده است که مجموعهای از مسلمانان با دشمنان همدست شدهاند، این امت اسلامی را دچار آشفتگی میکند چرا باید عربستان با آمریکا و رژیم صهیونیستی همدست شود برای ضربه زدن به مسلمانان در عراق و سوریه؟

چرا باید دولت بحرین با آمریکا همدست شود برای سرکوب مسلمانان کشورش؟

این نشانه فقدان بصیرت در این کشورها و ملتها و دولتهاست

ج) عبور از اختلافات جزئی، اختلافات سلیقهای، اختلافات عقیدتی برای تشکیل امت واحده

اقدامات عملی و اجرایی برای تشکیل امت واحده اسلامی

1- سرنگونی حکومتهای دست نشانده و خائن در جهان اسلام و جایگزین کردن حکومتهای اسلامی

2- ایجاد ارتباط اقتصادی میان کشورهای اسلامی با تشکیل بازار مشترک اسلامی

3- توسعه و گسترش تعامل بین دانشگاهها در کشورهای اسلامی

4- احیاء دوباره دانشهای تجربی و تولیدات علمی دانشمندان اسلامی

5- توسعه صنعت و کشاورزی در کشورهای اسلامی

6- تدوین قانون اساسی امت واحده بین کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

7- ایجاد رسانه و ماهواره مشترک اسلامی برای تسلط بر فضای تبلیغاتی جهان اسلام

8- احیاء فرایض اسلامی – سیاسی در جوامع اسلامی و بهرهگیری کافی و کامل از حج بعنوان بهترین ابزار تشکیل امت واحده اسلامی

9- ترویج و تبلیغ ولایت امر مسلمین جهان و جاانداختن رهبری واحد درجهان اسلام

10-مبارزه مستمر و بی امان با توطئهها و دسیسههای استکبار جهانی علیه اسلام و مسلمین

11-آفتزدایی از انقلابها و جنبشهای اسلامی منطقه و کشورهای اسلامی و هدایت آنها بسوی اهداف متعالی امت واحده

12-بستن پیمانهای نظامی و دفاعی میان کشورهای اسلامی و ایجاد ارتش واحد اسلامی

13-ایجاد تقریب و وحدت بین احزاب کشورهای اسلامی

14-ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی و آشنایی نسل جوان کشورهای اسلامی با مفاهیم قرآنی

15-احیاء و ترویج اقتصاد اسلامی و رفع فقر و محرومیت از جوامع اسلامی

16-تشکیل صندوق بینالمللی اسلامی برای کشورهای اسلامی

17-ترویج زبانهای فارسی، عربی و ترکی بعنوان زبانهای مشترک کشورهای اسلامی

اینها نمونههایی از اقدامات عملی است که میتواند ما را به تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تشکیل امت واحده اسلامی نزدیک سازد.


https://shoma-weekly.ir/EA1smD