نگاه

فرصت سوزی در احداث جاده ابریشم

مسئولان همواره فرصت سوزی می کنند، قطار تجاری حدود14روز از چین به ایران رسید و اتاق بازرگانی برای بهره وری بیشتر از کوتاه شدن زمان تجارت با چین و شرق آسیا، پیشنهادی را به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی خط راه آهن ایران و چین از نقطه فعلی یعنی سرخس به تهران را تسلیم این وزارتخانه کرد
اسداله عسگراولادی- چین برای راه اندازی مجدد جاده ابریشم، ابتدا بودجه سنگین 40 میلیارد دلاری را پایه ریزی کرد تا به همین منظور در ایجاد و تقویت ارتباطات اقتصادی و احیای زیرساخت های کشورهای برسر راه این جاده، سرمایه گذاری مناسبی را در جهت گسترش فعالیت های اقتصادی خود داشته باشد.از نظر دولت، وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری های خارجی به عنوان متولی در امور احیای جاده ابریشم انتخاب شده است اما هر دستگاه دولتی مانند وزارتخانه جهادکشاورزی، فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، گمرک یا هر نهاد دیگری خواهان اداره و مدیریت در جاده ابریشم است.

اما از سوی دیگر، اتاق بازرگانی ایران و چین از سال 2008 به عنوان عضو شورای عالی جاده ابریشم به شمار می آید که متأسفانه جایگاه کم رنگ اتاق های بازرگانی در بین دولتی ها مشخص است واقعیت داستان جاده ابریشم در بین مسئولان ایرانی به گونه ای پیش رفته است که تصمیم گیری ها در داخل کشور سخت شده است و امروز باید دولت یک نهاد را متمرکز و مسئول جدی برای تصمیم گیری های ایران در این خصوص کند زیرا چینی ها نیز سردرگم از بروگراسی های پیچیده و بی برنامگی های ایران شده اند ؛ اما اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به شورای عالی جاده ابریشم اصرار دارد تا دبیرخانه خاورمیانه این شورا را در تهران تاسیس کند.

مسئولان همواره فرصت سوزی می کنند، قطار تجاری حدود14روز از چین به ایران رسید و اتاق بازرگانی برای بهره وری بیشتر از کوتاه شدن زمان تجارت با چین و شرق آسیا، پیشنهادی را به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی خط راه آهن ایران و چین از نقطه فعلی یعنی سرخس به تهران را تسلیم این وزارتخانه کرد ؛ مزیت این پیشنهاد، صدور و تحویل کالای تجار ایرانی و چینی در تهران بود که با استقبال شریک تجاریمان نیز روبه رو شد.طرف چینی با استقبال از این طرح، خواهان پیگیری این پیشنهاد از سوی مسئولان ایرانی بودند زیرا خالی برگشتن قطار برای آنها زیان های فراوانی را دربر دارد، از همین رو پیشنهاد شد تا با راه اندازی ایستگاه اختصاصی برای تجارت، مسیرهای بالای 50روزه دریایی بین دو کشور حداقل به فاصله زمانی 10روزه با قطار کاهش یابد.

https://shoma-weekly.ir/I8kSHP