نگاه

فرصت بزرگ همدل کردن مسلمانان جهان

مراسم حج فرا رسیده و بار دیگر امت اسلامی شاهد حضورمیلیونها مسلمان گرد خانه خدا و پیامبر عظیم‌الشأن آن حضرت محمد(ص) و اعمال مشترک طواف و رمی جمرات و برائت از مشرکین و قربانی کردن با مفاهیم عرفانی و کارکردهای سیاسی این فریضه عظیم هستیم.
مراسم حج فرا رسیده و بار دیگر امت اسلامی شاهد حضورمیلیونها مسلمان گرد خانه خدا و پیامبر عظیمالشأن آن حضرت محمد(ص) و اعمال مشترک طواف و رمی جمرات و برائت از مشرکین و قربانی کردن با مفاهیم عرفانی و کارکردهای سیاسی این فریضه عظیم هستیم.

فرصت حج برای:

1- اصلاح امور دینی و معنوی مسلمانان

2- روشن کردن دل غافل همه مسلمانان

3- توجه دادن بیشتر جوامع اسلامی به الطاف الهی

4- اصلاح بسیاری از امور مهمه امت اسلامی

فرصتی مغتنم و بی مانند است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همه ساله قبل از مراسم حج و در حین مراسم حج و روز برائت از مشرکین (که در واقع شب حمله حجاج به مظاهر شیطان در جمره اولی و وسطی و عقبی است و همچون انتفاضه مقاومت اسلامی با سلاح سنگ به جنگ شیطان میروند) با سخنان مهم و عمیق خود این حرکت عظیم سیاسی – عبادی را در مسیر صحیح و انقلابی آن سوزن بانی و هدایت میکنند.

استفاده از این فرصت مهم جهان اسلام برای جمهوری اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است و علیرغم همه کارشکنیها و سنگاندازیهای رژیم سعودی توانسته در بیداری اسلامی ملتهای مسلمان نقش بزرگ و مهمی داشته باشد.

معظم له در سخنان اخیر خود در جمع دستاندرکاران حج فرمودند:

در ایام حج مسئولان باید نسبت به برآوردن نیازهای مادی و مهمتر از آن، برآوردن نیازهای معنوی، توجه دادن، متذکر کردن، دمیدن روح خشوع، روح تضّرع، اعراض از سرگرمیهای متعارف که در اوقات معمول زندگی دچار آنند و در این ایام باید از آنها دوری کنند. زمینه تمرکز حجاج بر انجام فریضه الهی را فراهم کنند.

در چنین صورتی حج در حجگزار تغییر حقیقی پدید آورده و او را به راه صحیح و راست و اطاعت حق سوق میدهد.

رهبر معظم انقلاب امام خامنهای مدظله العالی شرایط امروز جهان اسلام را دوران خطیری دانستند که اگر چه از دورانهای گذشته سخت تر نیست ولی این شرایط خطیر و دشوار نویدبخش آینده روشن برای اسلام و مسلمان است.

ایشان چند وظیفه را در ایام حج برای دستاندرکاران این فریضه عظیم برشمردند:

1- رفع مشکلات دنیای اسلام از طریق مبلغان فعال، زباندان و حجگزاران معمولی

2- تبادل نظر و اطلاعات با دیگر مسلمانان پیرامون مشکلات جهان اسلام

3- رفع سوء تفاهمات اختلاف برانگیز در بین مسلمانان

4- از بین بردن کینهها و سوءظنهای پدید آمده توسط استعمار در بین مسلمانان

5- تکیه روی مشترکات و صاف کردن دلها نسبت به یکدیگر

6- همدل کردن مسلمانان با یکدیگر

7- توجه دادن مسلمانان به مسئله فلسطین بعنوان مسئله اول دنیای اسلام.

راهکارهای ایجادهمدلی

مقام معظم رهبری نمادهای همدلی مسلمانان در حج را اینگونه بیان فرمودند:

1- در اجتماعات همه با هم شرکت کنند

2- در مراسم معنوی و عبادی نماز همه با هم شرکت کنند

3- همه با هم به خدای متعال سجده کنند

علاوه بر نکات مهمی که رهبر فرزانه انقلاب برای تحقق همدلی فرمودند، به لحاظ روانشناسی برای تحقق همدلی بیشتر بین مسلمانان به مهارتی نیاز داریم که بر اساس آن مهارت همه بتوانند زندگی دیگر مسلمانان را درک کرده و شرایط آنها را حس کنند.

این نوع رابطه موجب رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده در بین مسلمانان شده و دوستیها و ارتباطات را بین آنها تقویت میکند.

به قول مولوی:

پس زبان محرمی خود دیگر است

همدلی از هم زبانی خوشتر است

همدلی در بین مسلمانان ناشی از همزیستی مسالمتآمیز است و موجب زمینهسازی برای همفکری میشود و همفکری زمینه یگانگی و وحدت و یکپارچگی حقیقی را پدید میآورد.

جامعه اسلامیای که همدل است دیگر زمینه بروز و ظهور جریانها و فرقههای تکفیری را از بین میبرد و امنیت پایدار برای جوامع اسلامی تضمین میگردد.

وقتی زمینه همدلی در میان امت اسلامی تضعیف میشود گروهها و جریانهای تکفیری و تروریسم میتوانند از میان مسلمانان ناهمدل سربازگیری کرده و مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته و فجایع ضد انسانی مثل سوریه و عراق را پدید آورند.

امید است حج امسال بتواند زمینه وحدت و همدلی مسلمانان را در کنار بیداری اسلامی وانزجار و تنفر از قدرتهای استکباری در جهان و به ویژه آمریکا فراهم سازد. انشاءالله.

https://shoma-weekly.ir/alk6Dd