نگاه

فرصتی نو برای خدمت

بر اساس نظر مقام معظم رهبری اعضای کابینه دولت جدید نباید از تجارب دولت های قبلی غافل باشند بلکه باید به گونه ای عمل نمایند که ویژگی های مثبت دولت های قبلی را تداوم بخشیده و ضمن عبرت آموزی و آسیب شناسی اتفاقات نامطلوب دوره های قبل نقاط ضعف و کاستی های پیشین را برطرف نمایند.
مهدی ده مرده - کشور به تازگی از فضای سیاسی نامتعارفی که در دولت نهم و دهم ایجاد شد  ، خارج شده است ، فضایی که در طول سال های اخیر ، بخش عمده ای از توان کشور صرف آن گردید. در آن برهه جامعه از مسئولین می پرسید که  به راستی مگر مملکت چقدر تاب و توان دارد که این همه حاشیه ها و دعواهای بی حاصل را تحمل کند؟ کی این حاشیه سازیهای بی حاصل تمام می شود و فرصتی که برای خدمت طرفین مدعی آن بودند که می رسد، اوج این فضا را می‌توان به جلسه استیضاح وزیر کار، رفاه و اموراجتماعی در سال گذشته موسوم به یکشنبه سیاه، نسبت داد. این فضای تنش و جنجال آنقدر ادامه یافت که دیگر جامعه را یارای تحمل آن نبود در این حالت  تعامل بین دولت و قوای دیگر و پرهیز از جنجال به یکی از مطالبات جدی تبدیل شد لذا جامعه به کسی اعتماد کرد که مدعی است آمده تا خط پایانی بر این تنش های بی حاصل باشد. حال با آغاز به کار دولت آقای دکتر حسن روحانی  یکی از انتظاراتی  که جامعه دارد ،  تعامل مثبت دولت با قوای دیگر بخصوص قوه‌ی مقننه در جهت حل مشکلات مردم  است .
با رأی اعتمادی بالائی که مجلس شورای اسلامی به پانزده نفر از وزرای پیشنهادی حجت الاسلام دکتر حسن روحانی داد و گام مهمی در جهت تعامل با دولت برداشت و بعد از ماهها مطالعه، تلاش و رایزنی صورت گرفته توسط رییس قوه مجریه و مجموعه ی همکارانش، ترکیب تیم مدیریت کشور  تا حدود زیادی مشخص گردید بار دیگر زمان کار و کوشش مدبرانه و شبانه روزی مسئولان کلان کشور فرا رسیده است. تا بدین ترتیب رفاه و آسایش به زندگی مردم لبخند بزند  و به آنچه استحقاقش را دارند نائل شوند. حال دیگر نوبت  دولت و زیر مجموعه آن بدون هیچ عذر و بهانه ای برای وفای به عهدی است که با مردم بسته اند . برای دستیابی به این امررعایت  برخی موارد ضروری است که اهم آن عبارتند از:
۱ - جلوگیری از قلع و قمع مدیران شایسته کشور به بهانه تفاوت سلیقه: هرچند در دولت نهم و خصوصاً دهم انتصاب برخی مدیران با دقت و مطالعه کافی انجام نپذیرفته است اما این بدان معنا نیست که همه ی مدیران فعلی باید برکنار شوند. چه بسیار افرادی در میان آن ها وجود دارند که می توانند تجربیات ارزشمند خود را در فرآیندهای اجرایی در اختیار دولت جدید قرار دهند.
۲-  پرهیز از تجمل گرایی و تشریفات
۳- ادامه با تدبیر سیاست توجه به شهرها و روستاهای کوچک و جلوگیری از تمرکز زدائی پایتخت نشینی : یکی از ویژگی های قابل توجه دولت نهم و دهم حضور اعضای کابینه در اقصی نقاط کشور حتی در حد شهرستان ها و روستاهای کوچک بود. این امر باعث می شد دولت همواره از حال و روز مردم در نقاط مختلف با خبر باشد. مسأله ی مهمی که برخی از وزرا در دولت های قبل که در این دولت هم حضور دارند از آن غافل بودند.
4- بهره گیری از نخبگان : شایسته سالاری و حمایت از نخبگان از مهمترین اصول تفکر مدیریت در نظام اسلامی است. لذا اعضای کابینه دولت تدبیر و امید که با شعار اعتدال بر مسند مدیریت کشور قرار گرفته اند باید با لحاظ تخصص و تعهد، نخبگان را بر مناصب کلیدی بنشانند و از انتصاب هایی که صرفاً بر اساس سلیقه و جریان سیاسی است پرهیز نمایند.
5- بهره گیری از مشاوره: اعضای کابینه نباید در حوزه های مربوطه خود را از مشورت نخبگان، دانشگاهیان، مرشدان، متخصصان و مجربان آن عرصه بی نیاز بدانند.
6- عدم ارائه گزارش های غلط به مردم: مدیریت در جمهوری اسلامی باید عرصه خدمت صادقانه به مردم باشد لذا شعارزدگی و ارائه آمارها و گزارش های غلط به مردم در شأن وزرا و مدیران انقلابی نیست.

7- پرهیزاز  حاشیه سازی و انحراف از اصول:  اعضای کابینه ی دولت یازدهم باید با عبرت آموزی از مسأله گذشته  ضمن پای بندی به اصول و آرمان هایی که بدان سوگند یاد کرده اند فرصت ایجاد شکل گیری جریان انحرافی جدیدی را ندهند.
امیدواریم با ورود هر جه بیشتر دولت  به عرصه تعامل دولت با قوا و پرداخت هرجه بیشتر به کار  ، انرژی و توان خود را صرف حل مشکلات مردم بکن نه مقابله و ایستادن در برابر هم .
همان چیزی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان "همت مضاعف و کار مضاعف" تعبیر می نمایند. در این میان رسانه های مختلف در ارتباط با اولویت های پیش روی دولت سخن ها بسیار گفته اند لکن کمتر از کارهایی که نباید انجام شود حرفی به میان آمده است. لذا در این مجال به صورت مختصر برخی از مهمترین اموری که معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرای کابینه باید از آن پرهیز نمایند به شرح زیر و با عنوان "نبایدهای کابینه" ارائه می گردد:
سخن آخر اینکه بر اساس نظر مقام معظم رهبری اعضای کابینه دولت جدید نباید از تجارب دولت های قبلی غافل باشند بلکه باید به گونه ای عمل نمایند که ویژگی های مثبت دولت های قبلی را تداوم بخشیده و ضمن عبرت آموزی و آسیب شناسی اتفاقات نامطلوب دوره های قبل نقاط ضعف و کاستی های پیشین را برطرف نمایند.


https://shoma-weekly.ir/HxmiXs