نگاه

فرصتى براى زندگى با قرآن

نمایشگاه قرآن باید تبدیل شود به فرصتى براى راه یافتن قرآن به زندگى فردى و اجتماعى ما بر مبناى اعتقادى راسخ و عمیق و به وجد آورنده براى خروج از غفلت و اشتیاق به عمل ، به گونه اى که براى هر رفتار و گفتار و حتى افکار خود شاهدى از آیات قرآنى داشته باشیم.
سید مصطفی میرسلیم- از ابتدا، برگزارى نمایشگاه قرآن با این هدف بود که فعالیتهاى قرآنى که در کشور انجام مى گیرد در معرض دید همگان قرارگیرد و مردم هم ضمن آشنایى با آن فعالیتها به استفاده از نتائج سودمند آنها تشویق شوند.

با گذشت بیست و سه سال نمایشگاه قرآن به لحاظ کمّى و کیفى تحول و بهبود یافته است : هنر قرآنى ، تحقیقات قرآنى در زمینه علوم قرآنى، آثار منتشرشده فرهنگ قرآنى، پایان نامه هاى قرآنى، محصولاتى که بر مبناى فرهنگ قرآنى تولید شده، اطلاع رسانى قرآنى، نرم افزارهاى کاربردى قرآنى... .

قرآن کلام الهى و نشانه رحمت خداست. در این چهارده قرن ، قرآن الهام بخش مسلمانان و حق طلبان جهان بوده است. امروز براحتى مى توانیم صحبت از تمدن قرآنى بکنیم زیرا ارزشهایى که اصالت دارد و در گوشه و کنار دنیا مطرح مى شود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برگرفته از قرآن است. امروز دوستان قرآن مى دانند چه خیرى از قرآن نصیب آنها مى شود و دشمنان قرآن هم مى دانند که با یک معجزه سر و کار دارند ، معجزه اى که مقابله با آن تأثیرگذار نبوده است و پیام وحى درخشش و فروزندگى خود را در جوامع بشرى و در قلوب مردم حفظ کرده است. کمترین اعتراف غیر مسلمانان این است که قرآن برترین کتاب اخلاق است.

ما قرآن را باور داریم و بدان عشق مى ورزیم ولى در جامعه ما هنوز مفهوم عبادت بودن نظر افکندن بر قرآن روشن نیست، قرائت قرآن انجام مى گیرد ولى به تفکر نمى انجامد، آنجایى هم که فکر به جوشش مى افتد از آن عبرت گرفته نمى شود؛ قرآن بهترین پند است اما ما پندگیران خوبى نیستیم و از منهیات قرآنى دورى نمى کنیم؛ گویى گوشهایمان حساسیت خود را نسبت به قرائت قرآن براى بکارگیرى آن از دست داده و بر چشمانمان پرده اى افکنده شده به گونه اى که از تدبر در آیات آن محروم و از اجراى احکام آن محروم تریم و گویى ضرورت حضور قرآن را در زندگى خود جدى نگرفته ایم و فقط آن را ، با رعایت تقدس و احترام ظاهرى ، در منزل و محل کار نگهدارى مى کنیم ولى از محتواى نجات بخش آن غافلیم.

نمایشگاه قرآن باید تبدیل شود به فرصتى براى راه یافتن قرآن به زندگى فردى و اجتماعى ما بر مبناى اعتقادى راسخ و عمیق و به وجد آورنده براى خروج از غفلت و اشتیاق به عمل ، به گونه اى که براى هر رفتار و گفتار و حتى افکار خود شاهدى از آیات قرآنى داشته باشیم. هنر اطلاع رسانى نوین امروز باید بتواند این شاهدها را در قالبهاى مناسب و جذاب و حکمت انگیز و پویا و مؤثر ، با الهام از زندگى اهل بیت علیم السلام ، ارائه دهد و هر آیه اى قلب را بلرزاند و اراده را محکم کند و حرکت به سمت حیات طیبه را تشویق نماید.

https://shoma-weekly.ir/kArWVv