ادب و هنر

فرزندان امروز وطن، سکانداران فردای کشور هستند

به مناسبت قرار گرفتن درس حماسه 9 آبان سال 59 کوی ذوالفقاری آبادان و فداکاری شهید دریاقلی سورانی در کتاب فارسی ششم دبستان، هشتمین دوره جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع‌مقدس از تاریخ 9 تا 18 آبان با حضور بیش از سی و یک هزار نفر از دانش‌آموزان و معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده با هنرنمایی و همراهی خودجوش هنرمندان و نویسندگان جنگ برگزار گردید.
به مناسبت قرار گرفتن درس حماسه 9 آبان سال 59 کوی ذوالفقاری آبادان و فداکاری شهید دریاقلی سورانی در کتاب فارسی ششم دبستان، هشتمین دوره جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع‌مقدس از تاریخ 9 تا 18 آبان با حضور بیش از سی و یک هزار نفر از دانش‌آموزان و معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده با هنرنمایی و همراهی خودجوش هنرمندان و نویسندگان جنگ برگزار گردید.
دکتر حبیب احمد زاده نویسنده شناخته شده کشور در گفتگویی با خبرنگار شما در باره این جشنواره اظهار داشت: اگر ما واقعأ در پی عدالت فرهنگی می باشیم ، باید بر استمرار، تقویت و گسترش چنین برنامه هایی در مناطق محروم و شهرهای مرزی اهتمام ورزیم و از تمرکز صرف جشنواره ها در پایتخت و یا حتی بعضی مراکز استان ها که از امکانات بیشتری برخوردارند، بپرهیزیم تا شاهد یک پیشرفت فرهنگی در سراسر کشور باشیم.
وی در باره علت تمرکز این جشنواره بر روی کودکان و نوجوانان چنین می گوید: همانطور که بارها گفته شده و در تمام جوامع نیز صدق می کند،کودکان و نوجوانان آینده سازان هر کشور می باشند که آنچه امروز بیاموزند و بیاندیشند، در فردای روزگار بکار خواهند بست و جامه عمل خواهند پوشید. در نتیجه لازم و ضروری است سیستم فرهنگی کشور و هر دستگاه و ارگان به سهم خود و در حد توان خویش در فرهنگ سازی برای کودکان و نوجوانان کوشیده و از چنین حرکت هایی حمایت ورزند. زیرا فرزندان امروز وطن، سکانداران فردای کشور هستند.
حبیب احمد زاده درباره حضور هنرمندان شاخصی همچون پرویز پرستویی در این برنامه گفت: هنرمند بزرگی همچون پرویز پرستویی و سایر هنرمندانی از این دست ثابت کرده اند که همواره در کنار مردم بوده و به عشق آنها نفس کشیده  و قدم بر می دارند، چنانکه دیدیم در جریان زلزله اخیر باز هم این دوستان با تمام وجود و توان به یاری هموطنان زلزله زده پرداخته و  نشان دادند هنرمند واقعی کسی است که از جنس مردم بوده و دغدغه آنها را داشته باشد.در برنامه هایی همچون جشنواره دانش آموزی فیلم دفاع مقدس نیز که چند سالی است در مناطق مرزی برگزار می شود، دوستان و هنرمندان  بزرگ و شایسته ای مانند پرویز پرستویی، کیومرث پور احمد و سایر عزیزان حضوری پرشور داشته و دارند و با ارتباط صمیمانه و بی واسطه با کودکان و نوجوانان، جلوه های زیبایی از مردمداری، اخلاق مداری و هنر و هنرمند مردمی را به عینه به منصه ظهور می رسانند.
به گزارش خبرنگار شما از جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس، این برنامه که به همت دکتر حبیب احمد زاده و تنی چند از هنرمندان دفاع مقدس و همیاری چند ارگان و دستگاه مختلف صورت گرفت، از چنان شور و شوقی برخوردار بود که بسیاری از کودکان و نوجوانان آن را خاطره ای فراموش ناشدنی برای خود ذکر می کردند.
در این مراسم‌ها که در سالن 17 شهریور آبادان، شرکت ملی پخش و پالایش نفت آبادان و سالن آموزش و پروش اروندکنار برگزار گردید با هماهنگی صورت گرفته شده با تمامی مدارس، دانش‌آموزان این دو مقطع تحصیلی در دو نوبت صبح و بعدازظهر به صورت رایگان از مدرسه به این سالن‌ها اعزام شده و پس از پذیرایی به خواندن دسته جمعی سرودهای شاد ملی و دیدن فیلم طنز دفاع مقدسی (تخم  مرغ جنگی) و کارتون (شکرستان) و آشنایی با قهرمانان زنده دوران دفاع مقدس شهرشان می‌پرداختند.
 از نکات جالب توجه حضور مهمانانی همچون سیده‌اعظم حسینی نویسنده کتاب معروف «دا» و هنرمندانی از سینمای ایران همچون پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد، سیدعلی صالحی، فرشید تربیت و بهرام تشکر و همچنین راویان کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس همچون عبدالحسن بنادری «سرباز سالهای ابری» مکی یازع «بچه‌های کفیشه» و خانم پروین سورانی( دختر شهید دریا قلی) و خانم  جوشی و ماهرخ باستان در کنار هم بود که پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد به معرفی کتاب‌ها و این عزیزان برای دانش‌آموزان و معلمان می‌پرداختند و پس از انتهای هر مراسم این کتاب‌ها و همچنین کتاب مرحوم آیت الله جمی «نوشتم تا بماند» و کتاب «دختری کنار شط» درباره شهیده مریم فرهانیان به معلمان حاضر در جشن هدیه داده می‌شد.
برای معرفی حماسه 9 آبان ذوالفقاری آبادان و حرکت شجاعانه و تاریخ‌ساز شهید دریاقلی سورانی با زبان متناسب و کودکانه، ابتدا کلیپی از عموپورنگ در جشن پخش می‌شد که در آن عموپورنگ و امیر محمد به معرفی شهید دریاقلی و ماجرای عجیب او می‌پرداختند و سپس به صورت زنده پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد و سیده اعظم حسینی، اطلاعات بیشتری را به حضار در این مورد ارائه می‌کردند تا با این شیوه جذاب، نسل آینده ساز حاضر در جشن با کلماتی همچون حماسه ذوالفقاری و شهیددریاقلی و مفهوم واقعی دفاع مقدس بهتر و بیشتر آشنا شوند.
  از دیگر برنامه‌های این جشنواره طراحی سوال و اجرای مسابقه از موضوعات مطرح شده در زمان جشن با اهداء جوائز توامان کتاب‌های دفاع مقدسی همچون «شوکران» و عروسک‌های کارتون شکرستان توسط هنرمندان و نویسندگان جنگ به بچه‌ها بود تا در کنار لذت و شعف ناشی از گرفتن هدایایی همچون عروسک، به خواندن کتابهای دفاع مقدس نیز بپردازند.
شعرخوانی و خواندن دعای فرج و سرود ملی به صورت دسته جمعی کودکان و با همراهی هنرمندان سینما و نویسندگان جنگ از نقاط عطف و به یادماندنی این جشنواره بود.
لازم به یادآوری است که درتاریخ 9آبان سال 1359 و پس از سقوط مظلومانه خرمشهر در جنگ، نیروهای بعثی سرتاپا مسلح صدام حسین بصورت غافلگیر کننده و برخلاف انتظار نیروهای مردمی مدافع آبادان، شهر را شبانه دور زده و با زدن پل برروی رودخانه بهمنشیر وارد نخلستان‌های کوی ذوالفقاری آبادان شدند که شهید دریاقلی سورانی به محض اطلاع از ماجرا خود را به نیروهای مردمی و سپاه آبادان رسانده و با این حرکت تاریخ ساز، دشمن را از رسیدن به مطامع ارضی خود در تسخیر اروندرود برای همیشه محروم و سرنوشت جنگ را تغییر می‌دهد.
 لازم به ذکر است شش دوره پیشین این جشنواره شاد مردمی بصورت نذر فرهنگی در مناطق محروم و مرزی فاقد امکانات پخش فیلم استانهای خوزستان و ایلام به انجام رسیده و دوره هفتم آن نیز در ماه گذشته در مناطق زلزله زده ارسباران آذربایجان شرقی برگزار گردید.  
این جشنواره همچون دوره‌های قبل با دبیری جانباز سعید سیاح طاهری و با مدیریت حبیب احمدزاده و همکاری بدون انتظار تعدادی دیگر از یادگاران دفاع مقدس و هنرمندان مشهور سینمای کشور و نیز دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه هنرتهران به اجرا درآمده است.

https://shoma-weekly.ir/UuI5Ra