نگاه

فتنه چیست؟ گرفتار فتنه کیانند؟

محال است انسانی ایمان به خدا داشته باشد، تقوا پیشه کند و از ولی خدا اطاعت کند و از دام فتنه گران و فتنه رهایی نیابد. کسانی در گرداب فتنه فرو خواهند ماند که پا جای پای شیطان بگذارند در صورتی که خداوند در قرآن کریم اخطار فرموده است ولاتتبعوا خطوات الشیطان پا جا پای دشمن و شیطان نهادن، انسان را از پیروی خدا و رسول و ولی خدا و تقوا پیشگی دور میکند.
حبیب الله عسگراولادی- معانی مختلفی در مورد فتنه وجود دارد که در این مختصر مجال نقل و بررسی همه آن معانی نیست. فتنه در قرآن کریم هم از جانب خداست و هم نیرنگهای عبد، یعنی هم به خدا نسبت داده میشود و هم به بندگان. هرگاه فتنه از جانب خدا باشد بر اساس حکمت است و هرگاه از جانب بندگان و بدون امر خدای متعال باشد، ضد حکمت و شورشآفرین است. هر انسانی در طول حیات خود گرفتار فتنه و محکوم به امتحانهای الهی است. خداوند در قرآن کریم میفرماید: آیا مردم گمان میکنند همین که بگویند ایمان آوردیم به حال خود رها میشوند و آزمایش و امتحان نخواهند شد.(عنکبوت آیه 2) همچنین در آیه دیگری میفرمایند: یا بنی آدم لایفتننکم الشیطان. ای فرزندان آدم ، شما را شیطان دچار فتنه نکند.
بنابراین فتنه مانند سکه دورو دارد یک روی آن به معنای آزمایش مثبت و نیکو است و روی دیگرش شر و گمراهی و منفی است. فتنه در معنای اصطلاحی خود به حوادث پیچیدهای میگویند که ماهیت آن روشن نیست و ظاهری فریبنده و اغوا کننده دارد و باطنی آکنده از فساد که فرد و یا خانواده و حتی جامعه بشری را به بینظمی،تباهی، عداوت و دشمنی و جنگ و خونریزی میکشاند. پس در واقع فتنهگر اصلی شیطان است. اوست که انسان را از مسیر حق منحرف میکند و به گمراهی، فساد و تباهی میکشاند. اعتقاد به خدا و التزام عملی به تقوای الهی و اطاعت از رسول و ولی خدا انسان را از سقوط در دره فتنه و فتنهگری و فتنهگران نجات میدهد. خداوند بهانه جویی منافقین در نرفتن به جهاد با دشمنان اسلام و عدم یاریرساندن به رسول خدا را فتنه و فتنهجویی معنا میکند و میفرماید اینها در این فتنه خودشان را ساقط کردند و به جهنم فرستادند و منهم من یقول ائذن لی ولاتفتّنی، الا فیالفتنه سقطوا و ان جهنم لمحیطه بالکافرین (سوره مبارکه توبه آیه 49)
قرآن از خبث باطنی و فساد  اعتقادی منافقان در این باره پردهبرداری میکند. خداوند کسانی را که به جای همگرایی با رسول خدا و مومنان در جهت واگرایی حرکت میکنند ، وحدت مسلمین را به هم میزنند و میخواهند مواضع خود را توجیه کنند، عدم یاریرساندن به خدا و رسول را میفرماید: "اینها با همین عملشان در فتنه افتادهاند" در حالی که معتقدند یا خیال میکنند از فتنه احتمالی احتراز میجویند.
خداوند به آنها هشدار میدهد؛ آگاه باشید که اینها هم اکنون در میان فتنه و مخالفت با فرمان خدا سقوط کردهاند و هماکنون جهنم گرداگرد آنان احاطه دارد.
***
نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در طول نزدیک به نیم قرن از پیدایش خود حدودا از سال 1340 تاکنون فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است.                     
خداوند بزرگ توسط بنده صالح و مومن خود امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، ملت ایران را وارد امتحان عظیمی کرد. به دلیل نفوذ انقلاب در لایههای عظیم اجتماعی کشور همه اقشار ملت در این امتحان حضور پیدا کردند. از مراجع عالی قدر، علمای بزرگ و علمای بلاد ، دانشمندان دینی گرفته تا اساتید و دانشجویان دانشگاهها! از کشاورزان و کارگران گرفته تا کسبه بازار حتی دانشآموزان! خلاصه پیر و جوان، زن و مرد همه در خدمت انقلاب بودهاند. عدهای از روی بیاطلاعی و غفلت در برابر آن از ابتدا ایستادند اما عدهای به دلیل فتنهگریهای شیطان بزرگ علیرغم اینکه روزگاری با مردم و امام ونظام بودند و همکاری میکردند، از قطار انقلاب در زمانهای خاص پیاده شدند و با مردم و انقلاب همراهی نکردند.
تاریخ انقلاب مشحون از فداکاریهای عظیم ملت در همراهی با امام (ره) و رهبری معظم انقلاب است. انقلاب اسلامی در ایران تنها یک انقلاب در یک کشور  و در محدوده جغرافیایی خاص نیست. انقلابی در منطقه و در حوزه جهان اسلام فقط نیست. انقلاب ما یک انقلاب جهانی است و در یک فرایند قرآنی و روایی حتما و انشاءالله متصل به قیام جهانی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه خواهد شد. ما در این تردید نداریم. لذا وقتی میبینیم کسانی که در انقلاب واقعا سهم مهمی داشتهاند به دلیل جهل یا غفلت یا پیروی از گامهای شیاطین به وادی فتنه سقوط کردند و در نتیجه به لجاجت و یکدندگی و کینهتوزی و انتقامجویی میافتند، متاسف میشویم. ملت و نخبگان جامعه در تبعیت از رهبری معظم میخواهند در این سیر الهی هیچ کس جا نماند و همه همراه باشند.
***
بیشک حوادث تلخ رقابتهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برای هیچکس خوشایند نیست، متاسفانه فتنهبازان خارجی و فتنهگران داخلی سوار بر هیجانات حاکم بر رقابتهای انتخاباتی شدند و مسیر رقابتها را مفتون کرده و به کینهتوزی و انتقامجویی کشاندند. هرچه مقام معظم رهبری ندای فریادگونه برآوردند که مواظب فتنه و فتنهگران باشید، گوش برخی بدهکار نبود هرچه مردم و دلسوزان گفتند دست از همگرایی با شیطان بردارید ، ما همه برادر هستیم ، باید در برابر تهدیدها و تحریمها و خصومتهای روزافزون آمریکا ید واحده باشیم اما زیر بار نرفتند و گویا نمیشنیدند. هرچه مردم و مقام معظم رهبری نرمش نشان دادند فتنهگران پلها را یکی پس از دیگری پشت سر خود خراب کردند تا امکان توبه و بازگشت به دامن انقلاب نباشد اما خداوند بزرگ همیشه راه را برای برگشت بندهاش به صراط مستقیم بازگذاشته است. همان طور که بنده عاصی در هر زمان بخواهد به محضر رحمت الهی برگردد راه مسدود نیست و در جریان فتنه هم هر کس میخواسته و بخواهد به دامان ملت برگردد راه مسدود نبوده و نیست . در جریان فتنه سال 88 کسانی که خیمه انقلاب را رها کردند و به خیمه ضد انقلاب رفتند و تن به اطاعت از شیطان بزرگ یعنی آمریکا دادند به خود ستم کردند ما میگوییم دست از این ستم بردارند. این یک پند مشفقانه و دلسوزانه است. آنان نباید خود را از این شفقت و مهربانی محروم کنند. فرمول خروج از فتنه سه چیز بیشتر نیست:
1- استحکام بخشیدن به ایمان به خدا 2- تقوا پیشگی راستین 3- اطاعت از رسول و ولی خدا در دورانها
محال است انسانی ایمان به خدا داشته باشد، تقوا پیشه کند و از ولی خدا اطاعت کند و از دام فتنه گران و فتنه رهایی نیابد. کسانی در گرداب فتنه فرو خواهند ماند که پا جای پای شیطان بگذارند در صورتی که خداوند در قرآن کریم اخطار فرموده است ولاتتبعوا خطوات الشیطان  پا جا پای دشمن و شیطان نهادن، انسان را از پیروی خدا و رسول و ولی خدا و تقوا پیشگی دور میکند.

https://shoma-weekly.ir/cAglLw