نگاه

غفلت از فرهنگ در شورای شهر

موضوع مهمی که طی سال‌های ادوار مختلف شورا مورد غفلت واقع شده است در بخش فرهنگی است و علی رغم توصیه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه از عملکرد شورا و شهرداری رضایت حاصل نشده است.
احمدعلی مقدم- به استناد مفاد قانون اساسی از سال 77 شاهد شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بودیم که بارزترین تجلی اراده مردم در مشارکت مدیریت شهر و روستای خود و عالی‌ترین نشان دموکراسی جمعی است.

اعضای شوراها نباید از شعارهای داده شده خود عدول کرده و ترتیبی اتخاذ کنند که وجه همت آنان تحقق شعارهای خود و مطالبات به حق مردم باشد و شاید مهمترین وظیفه شورا در وهله نخست انتخاب شهرداری است که علاوه بر اینکه دارای یک برنامه مدون عملی جامع ست واجد شرایط لازم نیز باشد.

اگر نگاهی به وظایف شورا بیندازید متوجه می‌شوید که اکثریت قاطع امور صنفی و زیربنایی برای شورا تعریف شده و نگاه سیاسی در امور شهر محلی از اعراب ندارد از این رو در انتخاب شهردار نیز بالطبع در نظر گرفتن امور سیاسی جایی برای عرض اندام نداشته زیرا اصولاً هیچ ‌همخوانی با مأموریت‌های شهر ندارد.

سر و سامان دادن شهر انتخاب فردی به‌عنوان شهردار را می‌طلبد که متعهد، کاردان، کارآزموده، کارآمد و در عین حال انقلابی باشد، نه فردی که به این خط و آن خط سیاسی متعلق باشد، این نگاه حداقلی است که مدیریت شهری را در اسارت مسائل سیاسی گرفتار کنیم زیرا قطعاً نگاه جناحی داشتن به امور شهر آن را به‌هم ریخته و نیروهای کاردان که با جناح شهردار هم‌خوانی ندارند کنار گذاشته می‌شوند.

اعضای شورا باید متوجه باشند که شهرداری را مطرح کنند که درد و دغدغه مردم در اولویت کارهایش باشد و نگاه سیاسی به قضیه داشتن و انتخاب شهردار با سیاسی کاری در هیچ جای دنیا جواب نداده چون امر صنفی، عمرانی و خدماتی شهر فردی سیاسی نیاز ندارد بلکه تنها فردی توانمند و کارآ از پس مسائل شهری بر می‌آید.

وظیفه اساسی و مهم دیگر شورا نظارت بر عملکرد شهرداری و برنامه‌ریزی و تصویب بودجه است و در همین راستا شورای شهر می‌تواند در هر مقطع زمانی بر روی عملکرد شهرداری نظارت کند و به صورت کتبی بیلان درخواست کند که اگر این امر محقق شود و بر سر عملکرد شهرداری جایگاهی به نام شورا ناظر باشد شاهد کاهش تخلفات هستیم.

هرچند که انتظار می‌رود شورا نیز هر ساله بیلان مالی خود را نیز به سمع و نظر مردم برساند و آن را ارائه کند که بودجه مصوب شورا در چه زمینه‌هایی هزینه شده است.

با توجه به جایگاه مهم شورا از اعضای آن انتظار می‌رود اشراف کامل و جامعی نسبت به مسائل مختلف شهری داشته باشند و با نیازسنجی اولویت‌های شهر را مشخص کرده و بدانند نارسایی و کمبود هر شهری در چه حوزه‌ای قرار دارد و در این زمینه طرح و ایده و راه‌حل ارائه دهند.

شورا می‌تواند بازوی توانمندی برای حکومت باشد تا با معضلات در شهر خداحافظی کنیم به شرط آنکه اعضا پژوهش و تحقیق در امور گوناگون شهر را جدی گرفته و با طرح و برنامه پیش بروند البته این خود مستلزم آن است از حواشی دوری کنند و نگاه سیاسی را در مدیریت شهری دخالت ندهند.

موضوع مهمی که طی سال‌های ادوار مختلف شورا مورد غفلت واقع شده است در بخش فرهنگی است و علی رغم توصیه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه از عملکرد شورا و شهرداری رضایت حاصل نشده است.

در کنار اهمیت توسعه شهری و خدمات‌رسانی از مباحث فرهنگی در شهر نباید غفلت شود، انگار این موضوع مورد فراموشی قرار گرفته است شورا باید از معاونت فرهنگی شهرداری خروجی عملکرد خود را مطالبه کند و مباحث فرهنگی نباید فدای حوزه توسعه و خدمات شهری شود و باید با توجه به اهمیت امور فرهنگی به این حوزه توجه جدی شود.

مقوله فرهنگ است که نباید فدای توسعه و عمران شهر شود که اگر این موضوع حل شود بسیاری از امور شهر سر و سامان می‌گیرد و می‌توان با ارتقای فرهنگ شهروندی و رفع آسیب‌های اجتماعی از شهری ایمن و پویا برخوردار شویم.

باید شورا چتر نظارتی خود را بر شهرداری بگستراند و در همه امور در عین نظارت یار و مددکار شهرداری باشد تا مردم از این تصمیم حکومت در دخالت دادن مردم و مشارکت آنان در مدیریت امور شهری رضایت خاطر داشته و تجربه موفق محسوب شود به تدریج سپردن مسؤولیت‌ها به مردم به سایر ارگان و نهادها تسری یابد همانگونه که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

اعضای شورای شهر فکر نکنند با انتخاب شهردار کارشان به پایان رسیده است بلکه از آنان به‌عنوان نمایندگان شهروندان انتظار می‌رود چتر نظارتی خود را بر مقوله‌‌های مختلف شهر بگسترانند و مرتباً نظارت و رصد خود را بر سر شهرداری اعمال کنند.

در شورا باید دستگاه نظارتی قوی با استفاده از افراد متدین، انقلابی، دلسوز، پاکدست و بی غرض نظارت عالیه خود را بر امور شهری داشته باشند و هر سه ماه یکبار عملکرد نظارتی خود را به شورا اعلام کنند.

https://shoma-weekly.ir/YZrTtJ