نگاه

غزه؛ درس‌ها و راه حل‌ها

رهبرمعظم انقلاب اسلامی طی چند سخنرانی خود در مرداد ماه پیرامون وقایع و حوادث خونبار و تأسف‌بار غزه مطالبی فرمودند که عبرت‌آموز و درس‌آموز است.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی طی چند سخنرانی خود در مرداد ماه پیرامون وقایع و حوادث خونبار و تأسفبار غزه مطالبی فرمودند که عبرتآموز و درسآموز است.

مسائل منطقه از مسائل کشور جدا نیست

نگاه رهبری به مسائل منطقه واطراف کشورمان باید مورد توجه و دقت نسل جوان و عموم مردم قرار گیرد، زیرا بعضی سعی دارند آنچه در اطراف کشور ما میگذرد را بیارتباط با ما تحلیل کرده و از پرداختن به آن امتناع نموده وصرف وقت و هزینه از سوی کشور در مسائل منطقه را غیرضرور بدانند، در حالی که امنیت ملی و منطقهای ما در گرو امنیت منطقه و کشورهای اطراف ماست، این امنیت امروز توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و گروههای تروریستی وابسته به آمریکا و انگلیس و صهیونیسم و اعراب مرتجع بر هم خورده و آسیب دیده و هر روز شاهد کشتار انسانهای بیگناه فراوانی در این کشورها هستیم، هر روز بخشی از زیربناهای اقتصادی و سرمایههای مردم منطقه دستخوش انفجار وانهدام و نابودی قرار میگیرد. زنان و کودکان و مردان آواره و کشته و مورد بدترین تجاوزات قرون وسطایی توسط رژیم صهیونیستی و گروههای اسلام آمریکایی (تروریست و تکفیری) قرار میگیرند.

بنابر این نمیتوان به لحاظ وجدان انسانی و اسلامی نسبت به آنها بیتفاوت بود و از مسائل کشور جدا دانست آنهایی که شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران دادند، در واقع ایران را هم فدای مطامع آمریکا و اهداف و امیال دشمنان میکردند. بنابر این چنین تفکری باید از ذهن و فکر جامعه ایرانی رخت بربندد که مسائل منطقه ما از کشور جدا نداند.

واقعیت رژیم صهیونیستی و حامیانش

آنچه امروز بر مردم غزه میگذرد به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ نشان دهنده واقعیت رژیم صهیونیستی است. رژیم نامشروعی که از ابتدا بنای کارش را بر خشونت و جنایت گذاشته، رژیمی وحشی و گرگصفت که سیاستش این است که با مشت آهنین، با بیرحمی و سنگدلی با مردم رفتار کند، آدمکشی، کودککشی و ویرانگری کند. ۱/۵/۹۳

لکن آنچه به نظر من مهمتر است، این است که توجه کنیم که امروز دنیای استکبار و در رأس آنها آمریکا از این فاجعهآفرینی، از این جنایت، از این خشونت غیرقابل توصیف حمایت میکنند، دفاع میکنند. ۱/۵/۹۳

امروز قدرتهای سلطه گرغربی، یعنی چند دولت بزرگ و ثروتمند و مقتدر غربی که در رأس آنها آمریکاست، پشت سرش هم انگلیس خبیث – محکم ایستادهاند برای اینکه از این رژیم غاصب و ظالم و سنگدل دفاع کنند. ۱/۵/۹۳

مسئولین این کشورهای مستکبر نمیفهمند که با همین حمایتها چه دارند میکنند. با آبروی خودشان و آبروی کشورشان و رژیمهایشان در تاریخ! با کمال وقاحت میایستند و میگویند ما از اسرائیل حمایت میکنیم.

این نشان دهنده این است که امروز منطق لیبرال دموکراسی این منطق و نظام فکری که امروز کشورهای غربی بر اساس آن دارند هدایت و اداره میشوند از کمترین ارزش اخلاقی برخوردار نیست، احساس انسانیت در آن وجود ندارد. این را به عنوان یک تجربه مهم باید برای خودمان حفظ کنیم، و آمریکا را بشناسیم، آمریکا این است، نظام لیبرال دموکراسی این است.

و این شناخت باید در عمل ما، در قضاوت ما، در برخورد ما، اثر بگذارد. این باید برای ما و نسل جوان ما معیار باشد. ملت ایران، دستگاه فکری ما، دانشجویان ما، روشنفکران ما، نباید این را فراموش بکنند که امروز بیاعتناترین سیاستمداران دنیا به حقوق بشر همینهایی هستند که مدیریت این چند کشور را بر عهده دارند. مطلقاً اعتقاد به بشر و حقوق بشر و انسان و انسانیت ندارند، و رفتار آنها در غزه و امثال این حوادث این را دارد اثبات میکند.

نگاه ضدغربی و ضد آمریکایی در انقلاب اسلامی عقلانی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشریح مواضع غرب و آمریکا در قبال جنایات صهیونیسم در غزه و فلسطین و دیگر حوادث منطقه، سیاستهای کلان استکبار جهانی را که عبارت از بردگی ملتها و تسلط بر سرنوشت آنها بدون کمترین اعتنا به مصالح ملتها و خواسته آحاد ملتها است را زیر سئوال برده و بر همین اساس شعارهای ضد آمریکایی و ضدغربی موجود در کشورمان را ناظر به این حقیقت و ماهیت آمریکا و غرب دانستند و به آن عده از غربزدگان که به محض دادن شعارهای ضد آمریکایی آن را نوعی تعصب بدون منطق تصور میکنند، پاسخ دادند که:

این شعارهای ضد آمریکایی متکی به یک تجربه درست، یک نگاه عقلانی است و یک محاسبه صحیح است. چرا نباید غربگراهای داخل کشور این حقایق و این ماهیت غیرقابل انکار غرب را نادیده بگیرند و همچنان سنگ غرب و تمدن وحشی و ضدبشری او را به سینه بزنند؟ چرا بعضی تصور میکنند که راه توسعه و پیشرفت کشور باز هم در همگرایی و تبعیت از این جرثومههای فساد و تباهی در جهان و منطقه است؟

درسهای مقاومت مردم غزه

۱-آمریکاو انگلیس و اروپا و صهیونیستها ماهیتی ضدحقوق بشری و جنایتکارانه دارند و همگی در جنایات جنگی علیه مردم فلسطین شریک و سهیماند.

۲-قدرت تحمل و مقاومت مردم غزه پای حرف حقشان ستودنی است.

ملتهای اسلامی باید از این مقاومت درس بگیرند، ببینند که مردمی محصور از همه طرف، در یک نقطه کوچک و محدود که یک پنجم کرانه باختری روداردن است و دریا و خشکی به رویشان بسته است و ۷ سال است در محاصره اقتصادی کامل هستند و آب و برقشان قطع و دارو و امکانات پزشکیشان محدود است. چگونه در برابر دشمن ددمنش و جنایتکار صهیونیست ایستادهاند و مقاومت میکنند.

این نشان میدهد که قدرت مقاومت انسان، قدرت ایستادگی یک مادر که فرزند خود را در مقابل خود کشته میبیند. یا زنی که همسر و برادر و پدر خود را زیر آوار میبیند، چگونه است.

این نشان دهنده ایستادگی و میزان قدرت مقاومت یک ملت است و اینها پیروز خواهند شد.

این قدرت را ملتهای اسلامی باید در خود پدید آورند تا بتوانند در برابر حکومتهای ظلم و جور و استکبار بایستند.

۳-مقاومت، دشمن را شکست داده و پشیمان میکند.

۴-داشتن اسلحه و خودکفایی در تسلیحات نظامی دفاعی لازمه بازداشتن دشمن از تجاوز است و اسرائیل جز زبان گلوله زبان دیگری را نمیفهمد.

۵-آزمون جنگ غزه دوست و دشمن مردم فلسطین را معلوم و روشن کرد و نشان داد که چه کشورها و دولتهایی از آرمان فلسطین دفاع میکنند و کدام به آن آرمان خیانت میکنند.

راه حل

رهبر معظم انقلاب اسلامی راه حل این جنگ را در چند بند بیان فرمودند:

۱-رژیم اسرائیل به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

۲-حامیان رژیم اسرائیل در این جنایات ضدبشری از سوی کشورهای اسلامی و آزادیخواه تحریم و تنبیه شوند.

۳-به ملت فسلطین کمکهای غذایی و دارویی و تسلیحاتی شود و کرانه باختری نیز مسلح شوند.

۴-مقاومت تا پیروزی ادامه یافته و خواستههای مردم فلسطین بر اسرائیل تحمیل شود.

۵-وحدت گروههای فلسطینی در مقابله با دشمنان آرمان فلسطین و خائنان به آن حفظ و تحکیم یابد.

۶-با برگزاری رفراندوم از مردم ساکن و آواره فلسطین بجز مهاجران غیرقانونی، رژیم قانونی روی کار آمده اسرائیل محو شود.

https://shoma-weekly.ir/e0X197