سوره مبارکه مائده یک سوره حکومتی است . موضوع ولایت و امامت به صورت برجسته ای در برخی از آیات آن مورد تصریح قرار دارد
محمد نبی حبیبی
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا
سوره مبارکه مائده یک سوره حکومتی است . موضوع ولایت و امامت به صورت برجسته ای در برخی از آیات آن مورد تصریح قرار دارد . آیه 67 این سوره یعنی " یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ..." بنا بر روایاتی در مراسم "منی" در حجه الوداع یا قبل از ظهر روز هجدهم ذیحجه همان حج نازل شده است. در این آیه به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم خطاب شده است که " ای پیامبر آنچه از جانب پرودگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی رسالت را انجام نداده ای و خدا تو را از گزند مردم نگه می دارد. همانا خدا گروه کافران را هدایت نمی کند ".
موضوعی که اگر رسول ابلاغ نفرماید مثل اینست که رسالت خداوندی را اجرا نکرده است چیست ؟ نماز است؟ روزه است ؟ حج است ؟ توحید است ؟ اینها که همه قبلا ابلاغ شده است . راویان و مفسران نامدار گفته اند که این آیه درباره علی علیه السلام و واقعه غدیر است از جمله عده ای از صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مثل "زید بن ارقم " ، "ابو سعید حذری" ، " ابن عباس" ، جابربن عبدالله انصاری " و ... و دانشمندانی از اهل تسنن مثل "فخر رازی" ، " جلال الدین سیوطی"، "شیخ محمد عبده " ، "شهاب الدین آلوسی" و .... به صراحت نوشته اند و گفته اند که آیه فوق درباره علی علیه السلام و واقعه روز " غدیر " نازل گردیده . در قسمتی از آیه سوم همین سوره مبارکه آمده است که " الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت
علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"
این آیه که در آن به "اکمال دین" و " اتمام نعمت " و رضایت خداوند به اسلامی که در آن ولایت و امامت باشد اشارت رفته است بنا بر بسیاری از روایات در بعد از ظهر روز هجدهم ذیحجه در حجه الوداع نازل شده است. این آیه در ساعاتی نازل شده است که قبل از این ساعات پیامبر گرامی اسلام با تفصیلی که در روایات و تاریخ اسلام آمده است با ایراد خطبه غدیر ، علی ابن ابیطالب علیه السلام را مولای مسلمین معرفی و دستور خدا " یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ...." را اجرا کرده اند. در واقع در "روز غدیر" تداوم حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم و نام کسی که بعد از ایشان راه آن حضرت را با تصدی حکومت به عهده می گیرند به صریح ترین وجهی اعلام گردیده است . در حیات طیبه پیامبر گرامی اسلام فقط امامت و ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام اعلام نشده بلکه ولایت سایر ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین نیز مورد تصریح قرار گرفته است .
در تفسیر آیه 12 همین سوره مبارکه آنجا که به 12 "نقیب" بنی اسرائیل اشاره شده برخی از مفسرین بزرگ اهل تسنن مثل " ابن مسعود " بنا برآنچه در "تاریخ ابن عساکر" آمده است و " احمد حنبل" در "مسند" خود از " عبدالله بن مسعود" نقل کرده اند که پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده اند " عده خلفای بعد از من به تعداد نقبای موسی خواهد بود " در " منتخب کنز العمال" از " جابر بن سمره " و از پیامبر گرامی اسلام نقل شده : " بر این امت دوازده خلیفه حکومت خواهند کرد ، به عدد نقبا بنی اسرائیل".
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا
سوره مبارکه مائده یک سوره حکومتی است . موضوع ولایت و امامت به صورت برجسته ای در برخی از آیات آن مورد تصریح قرار دارد . آیه 67 این سوره یعنی " یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ..." بنا بر روایاتی در مراسم "منی" در حجه الوداع یا قبل از ظهر روز هجدهم ذیحجه همان حج نازل شده است. در این آیه به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم خطاب شده است که " ای پیامبر آنچه از جانب پرودگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی رسالت را انجام نداده ای و خدا تو را از گزند مردم نگه می دارد. همانا خدا گروه کافران را هدایت نمی کند ".
موضوعی که اگر رسول ابلاغ نفرماید مثل اینست که رسالت خداوندی را اجرا نکرده است چیست ؟ نماز است؟ روزه است ؟ حج است ؟ توحید است ؟ اینها که همه قبلا ابلاغ شده است . راویان و مفسران نامدار گفته اند که این آیه درباره علی علیه السلام و واقعه غدیر است از جمله عده ای از صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مثل "زید بن ارقم " ، "ابو سعید حذری" ، " ابن عباس" ، جابربن عبدالله انصاری " و ... و دانشمندانی از اهل تسنن مثل "فخر رازی" ، " جلال الدین سیوطی"، "شیخ محمد عبده " ، "شهاب الدین آلوسی" و .... به صراحت نوشته اند و گفته اند که آیه فوق درباره علی علیه السلام و واقعه روز " غدیر " نازل گردیده . در قسمتی از آیه سوم همین سوره مبارکه آمده است که " الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت
علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"
این آیه که در آن به "اکمال دین" و " اتمام نعمت " و رضایت خداوند به اسلامی که در آن ولایت و امامت باشد اشارت رفته است بنا بر بسیاری از روایات در بعد از ظهر روز هجدهم ذیحجه در حجه الوداع نازل شده است. این آیه در ساعاتی نازل شده است که قبل از این ساعات پیامبر گرامی اسلام با تفصیلی که در روایات و تاریخ اسلام آمده است با ایراد خطبه غدیر ، علی ابن ابیطالب علیه السلام را مولای مسلمین معرفی و دستور خدا " یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ...." را اجرا کرده اند. در واقع در "روز غدیر" تداوم حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم و نام کسی که بعد از ایشان راه آن حضرت را با تصدی حکومت به عهده می گیرند به صریح ترین وجهی اعلام گردیده است . در حیات طیبه پیامبر گرامی اسلام فقط امامت و ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام اعلام نشده بلکه ولایت سایر ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین نیز مورد تصریح قرار گرفته است .
در تفسیر آیه 12 همین سوره مبارکه آنجا که به 12 "نقیب" بنی اسرائیل اشاره شده برخی از مفسرین بزرگ اهل تسنن مثل " ابن مسعود " بنا برآنچه در "تاریخ ابن عساکر" آمده است و " احمد حنبل" در "مسند" خود از " عبدالله بن مسعود" نقل کرده اند که پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده اند " عده خلفای بعد از من به تعداد نقبای موسی خواهد بود " در " منتخب کنز العمال" از " جابر بن سمره " و از پیامبر گرامی اسلام نقل شده : " بر این امت دوازده خلیفه حکومت خواهند کرد ، به عدد نقبا بنی اسرائیل".
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل