نگاه

عید کرامت انسان

پایان ماه مبارک رمضان روز اول شوّال عید بزرگ مسلمانان است. انسانی که به شکرانه توفیق روزه‌داری و انجام فرایض الهی مخلِص و مخلَص شده است در می‌یابد خدای بزرگ بخشایشگر و رحیم خود این روز بزرگ را برای مسلمانان عید کرده است و عید قراردادی بشری نیست
جواد مقصودی- خداوند متعال انسان را آفرید و از میان همه موجودات هستی تاج کرامت را بر سر انسان قرار داد و فرمود: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»(1) و فرزندان آدم را گرامی داشتیم و او را خلیفه خود روی زمین قرار دادیم. به فرشتهها فرمود من اراده کردهام خلیفهای روی زمین برای خود قرار بدهم. «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَه إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَه»(2) همه عظمتهایی که به انسان داده شده است بدون حکمت و بیدلیل نیستند. باید انسان هم به وظایفی که به عهدهاش هست عمل و کاری بکند. آن کار را هم میبایست پروردگار مشخص و معین کند و معین هم فرموده و آن این است که انسان باید بار امانت را به دوش بکشد. «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَه عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ»(3) انسان باید مجموعا ولایت خدا، پیغمبر(ص) و ائمه(ع) را بپذیرد. در مقطع فعلی که حضرت ولیعصر(عج) در غیبت هستند میبایست ولایت فقیه را بپذیرد.

خداوند متعال زمان خلقت هیچ یک از موجودات نظیر نباتات، جمادات، حیوانات، جن و ملک نفرمود احسنالخالقین. خداوند در سوره مؤمنون آیه چهارده پس از بیان تطورات خلقت انسان در انتهای آیه میفرماید: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ». وقتی انسان را آفرید فرمود من احسنالخالقین را خلق کردم. البته ما هم باید احسنالمخلوقین و واقعا با خدا باشیم. فقط انسانی کامل است که جایگاه رفیعش بیمانند است و همانندی ندارد. انسان کامل میتواند مستقیما با خالقش و بدون واسطه ارتباط داشته باشد و همه موجودات هم دست به دامن انسان کامل میشوند و همه میخواهند در انسان کامل خلاصه شوند. چرا؟ چون او مستقیما میتواند با خالق و پدیدآورنده خود ارتباط برقرار کند. راه آن را هم خود خالق و ربالعالمین باید به او نشان بدهد که نشان داده است. خداوند به وسیله برگزیدگانش، پیامبران الهی دستوراتش را با نزول کتب آسمانی، بهخصوص قرآن کریم به انسان ابلاغ میکند تا انسان با به کار بستن آنها عروج و تعالی یابد. هر کسی باید به اندازه ظرفیتش صفات معبودش را به دست آورد و با جان خودش عجین کند و هر چه در توان دارد برای انجام دستورات ذات مقدس تلاش کند. «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»(4)

بنابراین یکی از راههایی که خدای متعال برای تعالی انسان قرار داده روزه ماه مبارک رمضان است. «وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِی فَرَضْتَ صِیَامَهُ عَلَیَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ». خداوند روزه را برای ما واجب فرموده است. شب قدر از هزار ماه ارزشمندتر و حتی انفاس مؤمنین هم در این ماه عبادت است. در این ماه که مورد نظر خاص خدای متعال است انسان روزهدار هر چه را پروردگارش نهی فرموده است ترک و با ورع از محارم الهی جانش را ملکوتی میکند و مستعد دریافت رحمت و برکات الهی میشود.

پایان ماه مبارک رمضان روز اول شوّال عید بزرگ مسلمانان است. انسانی که به شکرانه توفیق روزهداری و انجام فرایض الهی مخلِص و مخلَص شده است در مییابد خدای بزرگ بخشایشگر و رحیم خود این روز بزرگ را برای مسلمانان عید کرده است و عید قراردادی بشری نیست. «الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیدا وَ لِمُحَمَّد صلی الله علیه و آله ذُخرا وَ شَرَفا وَ کَرامَه وَ مَزیدا».(5) در این عید سعید امت اسلامی مسلمانان در مصلاها جمع میشوند و با اتحاد و تواضع از اینکه توانستهاند امر خدا را در این ماه انجام بدهند از خدای متعال تشکر و قدردانی میکنند، بهخصوص شهر تهران که امامت این نماز پرطراوت عبادی ـ سیاسی توسط امام مسلمین و جانشین بر حق رسولالله(ص) و ائمه طاهرین(ع) رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه میشود و همگی در آن شرکت میکنیم. امام راحل(ره) فرمودند ولایت مطلقه فقیه ولایت رسولالله(ص) است. انشاءالله امت اسلامی در نماز عبادی ـ سیاسی فطر شرکت خواهند کرد و دست نیاز به سوی بینیاز مطلق و ارحمالراحمین دراز و از او درخواست استجابت دعا میکنند. این مجتمع که در مصلاها، خصوصا مصلای تهران تشکیل میشود از یک سو جنبه الهی، معنوی و ملکوتی دارد که انسان با ملکوت هستی ارتباط مییابد و درخواست رحمت و سعادت از خداوند متعال میکند، از سوی دیگر جنبه سیاسی دارد که این اجتماع مؤمنین سبب خشنودی و استحکام امتهای اسلامی در سراسر جهان و سبب یأس کفار، منافقین و مستکبرین میشود.

دشمنان هم این مطلب را دریافتهاند که پیروان مکتبی که اعتقاد به مبدأ، معاد و شهادت دارند در راه او جان دادهاند، میدهند و خواهند داد و چنین مکتبی شکستناپذیر است. در این روز با همه مسلمین دست به دعا برمیداریم. انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت بفرماید و برای دریافت عیدی از همدیگر سبقت بگیریم و در این اجتماع الهی شرکت جوییم و این توفیق الهی را از خداوند متعال دریافت کنیم.

پینوشتها:

قرآن کریم، سوره اسراء، آیه 70

قرآن کریم، سوره بقره، آیه 30

قرآن کریم، سوره احزاب، آیه 72

قرآن کریم، سوره حجر، آیه 99

فرازی از قنوت نماز عید فطر

https://shoma-weekly.ir/MITAcH