نگاه

عنصر پرقدرت اسلام سیاسی به شیوه ایران

امروز دنیا متوجه شده که عنصر مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی چگونه توانسته نظام را در برابر هجمه‌های دشمن حفظ کند، پشتیبانی ملت را از نظام اسلامی استمرار بخشد و ولایت فقیه را به‌عنوان پرچمدار اسلام سیاسی فقاهتی و کشتی‌بان انقلاب برای جامعه‌سازی اسلامی و دولت‌سازی اسلامی و تمدن‌سازی اسلامی حمایت و پشتیبانی کند.
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام کوتاه و پرمغز خود به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا از دانشجویان خواستند که بطور ویژه به این بیندیشند که:

چرا سیاستهای غربی به اسلامهراسی دامن میزنند؟ و کدام عنصر پرقدرت در اسلام سیاسی به شیوه ایران است که قدرتمندان آزمند و متعّدی و مستکبر را به همه گونه رویارویی با آن بر میانگیزد؟ (3/11/93)

این سوال را رهبر معظم انقلاب اسلامی به زبان دیگر خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در مکتوب خود مطرح کردند که بواقع اقدامی مهم در جهت بیداری فطری جوانان غرب محسوب میگردد.

اسلام سیاسی چیست؟

اسلام سیاسی گفتمانی است که هویت اسلامی رادرکانون عمل سیاسی قرار میدهد. در گفتمان اسلام سیاسی، اسلام به یک دال برتر تبدیل میشود، مفهوم اسلام سیاسی بیشتر به آن دسته از جریانهای سیاسی اسلام اطلاق میشود که خواستار ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند، بنابر این اسلام سیاسی را میتوان گفتمانی به حساب آورد که گرد مفهوم مرکزی حکومت اسلامی نظم یافته است.

مبانی و عناصر اسلام سیاسی

1- اعتقاد به ابعاد فراگیر دین

در گفتمان اسلام سیاسی، دین فقط یک اعتقاد نیست بلکه ابعاد فراگیر دارد و تمامی عرصه هیئات آدمی را در بر میگیرد، دین ایدئولوژی جامعی است که دنیاو آخرت انسان را در برگرفته و برای همه حوزههای زندگی دستورات و احکام دارد.

2- اعتقاد به جدا ناپذیری دین از سیاست

اسلام سیاسی بر تفکیک ناپذیری دین و سیاست تأکید کرده و مدعی است اسلام از نظریهای جامع در باره دولت و سیاست برخوردار است و به دلیل تکیه بر وحی از دیگر نظریههای سیاسی متکی بر خرد انسانی برتر است.

3-اعتقاد به تشکیل دولت مدرن بر اساس اسلام

اسلام سیاسی از تعبیرهای اسلامی برای تبیین و توضیح وضعیت سیاسی جامعه استفاده میکند و بازگشت به اسلام و تشکیل حکومت اسلامی را تنها راه حل بحرانهای جامعه معاصر به شمار میآورد. این اسلام در پی ایجاد نوعی جامعه مدرن است که در کنار بهرهگیری از دستاوردهای مثبت دیگر تمدنها از آسیبهای آنها بدور باشند.

4- اعتقاد به استعمار غرب عامل عقب ماندگی مسلمانان

معتقدان به اسلام سیاسی، عقب ماندگی مسلمانان را در عرصههای سیاسی و اقتصادی زاییده استعمارگران غربی میدانند و سلطه غرب را مانع رشد و توسعه کشورهای اسلامی به حساب میآورند و لذا با سیاست ضد استعماری و ضد استکباری میخواهند عقبماندگی جوامع اسلامی را جبران کنند.

5-اعتقاد به مردمسالاری دینی و اتکاء به آراء مردم در چارچوب شریعت اسلامی که در جمهوری اسلامی تجلی یافته. هدف اسلام سیاسی ضمن توجه به نقش مردم در سرنوشت خودشان آن رامشروط به رعایت دین در انتخابها میکند.

مهمترین هدف اسلام سیاسی، جامعهسازی اسلامی و دولت سازی اسلامی برای تمدنسازی اسلامی است.

انواع اسلام سیاسی

الف) اسلام سیاسی لیبرال: این جریان با تأکید بر دموکراسی و آزادی و با تفسیر لیبرالی از متون شیعی به دنبال یاری گرفتن از مذهب در رویارویی با استبداد کهن ایرانی و ایجاد حکومتی دموکراتیک مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی است. (ملی – مذهبیها و اصلاحطلبان)

ب) اسلام سیاسی چپ: این جریان درصدد ترکیب اسلام با سوسیالیسم برآمد. (مجاهدین انقلاب – جنبش مسلمانان مبارز – خداپرستان سوسیالیست )

ج) اسلام سیاسی فقاهتی :

این قرائت از اسلام سیاسی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی(ره) است و بر ولایت فقیه، فقه و روحانیت به عنوان مفسران اصلی شریعت تأکید میکند.

در اسلام سیاسی فقاهتی، علم فقه به دلیل نقشی که در شناخت قانونهای دینی دارد، همچنین فقها بهعنوان کارشناسان معتبر دینی از جایگاهی بلند برخوردارند، روحانیون در این گفتمان تنها مفسران معتبر شریعت بهشمار میروند و اسلام منهای روحانیت، اسلامی بی محتوا، انحرافی و... تلقی میگردد. کار امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی از این جهت اهمیت دارد که وی نه تنها با رژیم پهلوی بهطور خاص بلکه با نظم رایج در جهان اسلام بهطور عام نیز به مخالفت برخاست. او مردمسالاری دینی را تجلّی گام اول در اسلام سیاسی فقاهتی دانست. لذا انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک دولت مدرن بر پایه اسلام شکل گرفت. این انقلاب ریشه در جریانهای اسلام سیاسی در ایران دارد. جریانی که علت عقب ماندگی کشور را در وابستگی به غرب میدانست و بهترین نظام سیاسی را جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه عادل.

این نوع اسلام سیاسی با مشخصات و عناصر فوقالذکر لیبرال دموکراسی غرب را به چالش کشیده و معادلات جهان را به هم ریخته است.

اینکه غرب و تمام کشورهای اقماریاش در منطقه 8 سال جنگ را بر انقلاب اسلامی تحمیل کردند و هزینه سنگینی را متحمل شدند، اینکه هر سال میلیاردها دلار، غرب علیه انقلاب اسلامی هزینه میکند تا جلوی گسترش نفوذ آن را در منطقه و دنیا بگیرد – اینکه دهها شبکه رادیو تلویزیونی و شبکه ماهوارهای و صدها هزار سایت اینترنتی با بودجه دشمنان اسلام سیاسی علیه ایران و تشیّع تبلیغ و سمپاشی میکنند. ولی حزبالله در جنگ 33 روزه پیروز میشود، حماس در جنگ 22 روزه و 51 روزه پیروز میشود و ایران در جنگ عراق پیروز میشود و امروز نفوذش در عراق بیشتر از آمریکا است، اینکه ایران در جبهه دفاع از سوریه پیروز میشود و غرب با همه هزینههای سنگین شکست میخورد، دلیل روشنی است بر اینکه این اسلام سیاسی با شیوه ایران برتری خود را بر دیگر اسلامها به اثبات رسانده و اینک موج گرایش جوانان جهان اسلام به این نوع اسلام روزافزون است و دشمنان با اسلامهراسی سعی بر تخریب آن دارند.

تلاش دشمنان برای شکلدهی و ایجاد گروههای اسلامنما مانند طالبان و القاعده و داعش و النصره و جندالله و.. که همگی از آبشخور غرب استعمارگر تغذیه مالی و تسلیحاتی و هدایت برنامهای می شوند با هزینه میلیاردها دلار نفتی کشورهای مزدوری مثل عربستان و قطر و امارات و حمایتهای کشورهایی امثال ترکیه همگی برای این است که دین اسلام سیاسی افراطی و تکفیری را بگونه ای برای ملتها ترویج کنند که نسبت به اسلام متنفر شوند.

ولی اراده الهی بر این قرار گرفته که تلاش و کوشش آنها شکست خورده و اسلام ناب محمدی و اسلام سیاسی با شیوه ایران که مبتنی بر قرائت امام خمینی(ره) و امام خامنهای است درخشش خود را یافته و قلابی بودن دیگر اسلامها را به مردم حقجوی جهان نشان دهد.

امروز فطرت بشریت در حال بیدار شدن است و نسل جوان دنیا دیگر فریب تبلیغات دروغین قدرتهای سلطهگر را نخواهد خورد.

امروز دنیا متوجه شده که عنصر مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی چگونه توانسته نظام را در برابر هجمههای دشمن حفظ کند، پشتیبانی ملت را از نظام اسلامی استمرار بخشد و ولایت فقیه را بهعنوان پرچمدار اسلام سیاسی فقاهتی و کشتیبان انقلاب برای جامعهسازی اسلامی و دولتسازی اسلامی و تمدنسازی اسلامی حمایت و پشتیبانی کند.

این است که حضور آگاهانه و بصیرتآمیز مردم در صحنه سیاسی کشور و مشارکت آگاهانه و تکلیفگرایانه آنها در تبیین سرنوشتشان و ایستادگی حماسی در برابر توطئههای دشمن علیه اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی که تجلی عنصر پرقدرت مردمسالاری دینی است همیشه باید حفظ شود و اوست که دشمنان را تا کنون عقب رانده و توطئههای آنها را خنثی ساخته و امید آنها را به یأس تبدیل ساخته و اسلام تشیّع به شیوه ایران را برتری بخشیده که «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه»

https://shoma-weekly.ir/zBSUyW