نگاه

عمق بحران همه جانبه آمریکا

نظام لیبرال دموکراسی کاپیتالیستی غرب در گرداب یا به عبارت بهتر در باتلاق بحران‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی دست و پا می‌زند و روز به روز در عمق باتلاق بیشتر فرو می‌رود.
دکتر اسدالله بادامچیان- این یک واقعیت ا ست که نظام لیبرال دموکراسی کاپیتالیستی غرب در گرداب یا به عبارت بهتر در باتلاق بحران‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی دست و پا می‌زند و روز به روز در عمق باتلاق بیشتر فرو می‌رود.

ممکن است این را غربی‌ها یا غربزده‌ها و غربگراها نخواهند قبول کنند ولی واقعیت‌ها همواره بر انسان‌های حتی خوش‌خیال هم خود را تحمیل می‌کنند.

***

رئیس جمهور آمریکا در آخرین نطق سالانه‌اش در کنگره آمریکا می‌خواست تصویری خوش‌بینانه از آمریکا و 7 سال ریاست خود بر آمریکا ترسیم نماید.

اما نگاه جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و تحلیلی به این نطق، عمق شکست او را آشکار کرده است. او گفت: جایگاه ما در جهان با مقایسه با زمانی که انتخاب شدم بهتر شده است.

اوباما دلیلش را چنین گفت که (مردم دنیا در مسایل بین‌المللی به مسکو یا پکن چشم نمی‌دوزند به سراغ ما می‌آیند).

اما نگفت که چرا مردم دنیا در مسایل بین‌المللی به آمریکا نگاه می‌کنند ولی در ادامه سخنانش گفت (در دوران خطرناکی بسر می‌بریم) گفت (در جهان امروزی ما تهدید می‌شویم).

گفت: (ما باید نفوذ و تاثیر پول را در سیاست آمریکا کم کنیم)

اوباما خواستار تغییر در نظام سیاسی آمریکا شد.

گفت: وقتی به مسلمان‌ها توهین می‌شود. وقتی در مساجد خرابکاری می‌شود، یا کودکی زور می‌شنود این باعث امنیت بیشتر ما نمی‌شود.

او حل بحران در سوریه را نیازمند همکاری جهانی دانست.

رئیس جمهور آمریکا اولویت شماره یک آمریکا را محافظت از مردم آمریکا و از بین بردن شبکه‌های تروریستی اعلام کرد.

اوباما گفت: القاعده و داعش برای مردم ما تهدیدی مستقیم هستند و خواستار جنگ مستقیم با آنها و جنگ تن به تن با آنان شد.

اوباما گفت تغییر در نظام سیاسی آمریکا مربوط به چگونگی انتخاب مسئولان آمریکایی می‌شود. او از تصمیمات غلطی که به جنگ فرستادن جوانان و ایجاد بحران اقتصادی می‌شود یاد کرد.

اوباما گفت نگرانی بسیاری از آمریکایی‌ها، برای اقتصاد است که واقعیت دارد.

او اعتراف کرد که اقتصاد و ثروت آمریکا در دست عده‌ای خاص است.

او اذعان کرد در آمریکا کارگران تکیه‌گاه کمتری برای رشد دارند و ثروت‌ها و درآمدها بیشتر در طبقات بالای آمریکا تمرکز می‌شوند.

او صریح گفت ما به امنیت اقتصادی نیاز داریم .

***

نگاه گذرا به محورهای سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، البته با نگاه واقع‌گرایانه آشکار می‌سازد که اوباما پس از 7 سال نتوانسته است وعده‌های اولیه‌اش را در بهبود اقتصاد و حتی نظام درمان آمریکا یا برچیدن زندان مخوف و ضددمکراسی گوانتانامو را برآورده سازد.

معلوم است که امروز پکن یا مسکو در پی تقویت و طراحی امثال داعش و تروریست‌ها نیستند و تقریبا همه می‌دانند که خاستگاه و حامی تروریسم و داعش و القاعده و... آمریکا و انگلیسی‌ها هستند و هر جا مسجدی خراب می‌شود یا حادثه تروریستی اتفاق می‌افتد یا کودکی در کنار دریا غرق می‌شود همه نگاه‌ها به سوی عامل اصلی این تجاوزات حقوقی یعنی آمریکا و همدستانش دوخته می‌شود.

اوباما خودش اعتراف کرد در دوران خطرناکی بسر می‌بریم.

معلوم است که اوباما غمی برای ملت‌های جهان ندارد. مثلا برای ملت مظلوم سوریه یا فلسطین یا مسلمانان میانمار یا مردم مظلوم یمن و بحرین، نمی‌گوید که اوضاع آنها خطرناک است. بلکه او اعتراف می‌کند که اوضاع استکبار و استعمار غرب، خطرناک شده است!! زیرا بیداری ملت‌هاست که برای جهانخواران و مستکبرین خطرناک است.

اوباما به صراحت گفت ما امروز تهدید می‌شوم معلوم است که تهدید اوباما از طرف اتحادیه اروپا یا غربزده‌ها و دولت‌های وابسته به آمریکا مثل سعودی نیست. روسیه و چین هم که برای غرب تهدید نیستند پس معلوم است که بیداری اسلامی و بیداری ملت‌های دیگر، آمریکا را به حد تهدید برده است و اوضاع را برای آمریکا خطرناک کرده است.

***

این اعتراف مهم اوباما پس از 7 سال مدیریت بر آمریکاست که خواستار تغییر نظام سیاسی آمریکاست و این تغییر را در چگونگی انتخاب مسئولان آمریکا لازم می‌داند زیرا بدیهی است که با نظام سیاسی لیبرال دموکراسی ورشکسته و رسوا شده و سرمایه‌داری منحط و رو به اضمحلال آمریکا نمی‌تواند جلوی افول و سقوط این قدرت پوسیده غربی را بگیرد.

او اعتراف کرد که در آمریکا اشرافیت مترف و مسرف درآمدهای اصلی ملی آمریکا را به یغما می‌برند و مردم آمریکا دچار مشکلات عمیق هستند.

سایر موارد را هر کس می‌تواند از متن نطق اوباما بدست آورد.

***

آنچه مهم است درک این وضعیت بحرانی غرب و آمریکاست که آزادی‌خواهان جهان و استقلال‌طلبان و به ویژه سیاستمداران ایران اسلامی باید به آن توجه صحیح و دقیق داشته باشند.

و در سیاست‌ها و استراتژی‌های خود، سیاست‌گزاری منطبق با واقعیات، داشته باشند و تحت تاثیر جلوه‌های دروغین و تبلیغی قدرت‌های از درون پوسیده مثل آمریکا قرار نگیرند.

https://shoma-weekly.ir/nySsuK