نگاه

علل عصبانیت اردوغان

دکتر حسن لاسجردی -اردوغان به تازگی ادعاهایی در بحث عراق و ایران مطرح کرده است. اردوغان درخصوص تحولات منطقه حس میکند در مقابل کانونهای موثر مثل سوریه و عراق، ترکیه نتوانسته به اهداف خود برسد و اعمال فشار به ایران و عراق به دلیل عدم دستیابی به این اهداف است. ترکیه با سیاستهای منطقه ایخود میخواهد به نوعی قدرت برتر منطقه در غرب آسیا باشد و خود را دارای برد و قدرت برتر نشان دهد. نگاه نئوعثمانی در ترکیه موجب شده ادعاهایی درباره برخی مناطق عراق مطرح کنند و خود را دارای سابقه تاریخی در این مناطق بداند و منابع نفتی سبب شده این دست اندازی را در عراق داشته باشد.

موضعگیری ترکیه در مقابل ایران در رابطه با گره خوردن خواست موقعیت برتر ترکیه در منطقه است. ترکها با توجه به نقشی که دنبال آن بودند می خواهند با تغییر روابط با همسایهها و رها شدن از کشورهای همسایه ها به قدرتهای برتر بزرگ در سطح بین الملل بپوندند. ترکیه با تلاش برای تغییر نظام در سوریه درصدد بهره گیری از امتیازاتی از جمله توسعه در بخش سرمایهگذاری و تجاری بوده است اما با عملکرد خود انتقاد جامعه، مردم و احزاب در ترکیه را در پی داشته است.

حزب اردوغان اخیرا در انتخابات پیروز شده و به دنبال ابراز وجود قدرتی است که می خواهد برای خود در منطقه داشته باشد.اردوغان هنگامی که عصبانی می شود در ادبیات خود دارای نزاکت های لازم نیست. به طور مثال قبلا در رابطه با اسد، پوتین، نتانیاهو، مرکل و سایر رقبا نیز نشان داده وقتی اختلافی روی دهد و عصبانی شود بسیار احساسی صحبت می کند تا تفکر و روحیه نمایشی که در وی وجود دارد را بروز و ظهور دهد. اکنون نیز با عدم رعایت نزاکت و بیان کلمات توهین آمیز و تحریک آمیز سعی دارد افکار عمومی را با خود همراه کند تا نشان دهد جسارت زیادی در سخنرانی دارد.

اردوغان امروز از اینکه به اهداف خود نرسیده عصبانی است و وی و تیم مدیریت ترکیه امروز به این نتیجه رسیده اند که مجموعه هزینه هایی که در سال های اخیر کرده اند نتوانسته آنها را به اهداف موردنظر برساند و این امر موجب عصبانیت آنها شده است.

https://shoma-weekly.ir/LEUKpl