نگاه

عقیله النساء نماد هویت زن مسلمان

آموزش و دستیابی به قوانین مترقی و اخلاق اسلامی کانون خانواده را گرمی و صفا می‌بخشند و از فروپاشی آن جلوگیری می‌نمایند.
سیده فاطمه فخر- نامیدن روز پنجم جمادی الاول به نام روز پرستار ارزشگذاری بر زحمات پرستاران که با صبر و تحمل بر آلام مریضان مرهم میگذارند. همچنین یاد و خاطره پرستاران زن، در جنگهای صدر اسلام و در میدانهای نبرد حق و باطل به همراه رزمندگان و مجاهدان که با تمام قوا تلاش میکردند رادر ذهن زنده میکند که فاطمه زهرا (س) نیز در ایام جنگ به این امر خطیر میپرداختند.

و دختر عزیز ایشان حضرت زینب (س) هم در کربلا به منزله یک پرستار دلسوز وحامی کودکان و زنان داغدیده و دلخسته و امام زمانش حضرت زینالعابدین که از بیماری به شدت رنج میبردند پرداخته و برای کاهش تألّم و تأثّر هر یک میکوشیدند.

و در عین حال با صلابت و صبر و پایمردی در مقابل یزیدیان مقاومت نمود تا پیام خونهایی که مظللومانه بر خاک گرم کربلا ریخته شد را با بلندترین فریاد به جهانیان در همه زمانها برساند.

این قسمتی از زندگی پرافتخار دخت گرامی امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) است که او را الگوی صبر و مقاومت در مقابل ظالمان و حرمتشکنان معرفی مینماید. حال آنکه هر لحظه از زندگی این بانوی بزرگ ارزشمند بوده و قابل الگو برداری است که همه زنان را بر زندگی با مرامی زینبگونه دعوت نماید.

این نکته قابل توجه است که زینب (س) با یک چنین ظرفیت اخلاقی و اسلامی والا در عرصههای مختلف دختری، همسری، مادری و خواهری در چه خانوادهای از کدام مادر متولد و در دامن چه مادری اگر چه خیلی کوتاه پرورش یافت؟ و پدر گرامی او که بود؟ و چه فضیلتها و چه مقامات معنوی و الهی را دارا بود؟

در این خانواده بهترین فرزندان و بهترین الگوهای زندگی مادی و معنوی پرورش یافتند و از این خانواده مردان به زندگی حسینی و زنان به زندگی زینبی دعوت شدهاند.

اگر چه هیچ کس نمیتواند در فضیلت و تقوای الهی و اخلاق و صفات حسنه و سایر شئون انسانی به مقام والای پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) برسد ولی میتوان به آنان تمسّک جسته و هر چه نزدیکتر و دقیقتر از آنان الگو پذیرفت تا در سایه آن تربیت الهی و با فضیلت خانوادههایی تشکیل شود که پایه و اساس آن ایمان به خدا و تقوای الهی و پرهیزکاری بوده و در آن صداقت و صمیمیت و مهربانی نسبت به یکدیگر حاکم باشد.

در چنین خانواده الهی زن و شوهر هر کدام خود را مکمل یکدیگر دانسته و با دقت و تأمل و تحمّل مسائل زندگی مشترک را بررسی نموده و به حل مشکلات میپردازند. با آموزش و دستیابی به قوانین مترقی و اخلاق اسلامی کانون خانواده را گرمی و صفا میبخشند و از فروپاشی آن جلوگیری مینمایند.

درچنین خانوادههایی فرزندان برومند، شجاع، با محبت، با هویت اسلامی و آماده برای دریافت جنبههای مختلف تربیتی و انسانی رشد مینمایند که توان مقاومت در مقابل تبلیغات شوم فرهنگی مستکبران را دارا بوده و به خانوادههای مسلمان با هویت اسلامی ایرانی تبدیل شوند.

وقت آن است که بیش از پیش از فضائل و روش زندگی موفق حضرت زینب (س) بهرهگیری شود و آن الگوی زیبای زندگی مادی و معنوی به زنان ودختران معرفی گردد.

https://shoma-weekly.ir/3P3Avr