نگاه

عزت ما پایکوب شد

امروزه عزت خواهی، حرف اول همه مسلمانان است. به ویژه ملت ایران که 14 سال بعد از به خاک غلطیدن چهار شهید حزب مؤتلفه اسلامی، امامشان را عزتمندانه وارد کشورشان کردند و با تبعیت از او و جانشینش مقام معظم رهبری، روز به روز بر عزت این مرز و بوم و ملت آن می افزایند و تبلور این عزت طلبی باید در همه مسئولین ما مشهود باشد.
مجتبی همدانی- «عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند... استقلال ما را فروختند.... من اعلام خطر می کنم، ای ارتش ایران! من اعلام خطر می کنم ای سیاسیون ایران! من اعلام خطر می کنم، ای بازرگانان! من اعلام خطر می کنم.... ما را بفروشند و خفه بشویم. قرآن ما را بفروشند و خفه بشویم. والله گناهکار است کسی که داد نزند. والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند.»

این ها جملاتی است که امام خمینی (ره) در چهارم آبان 1343 در قم و در جمع مردم بیان کردند. علت این سخنان، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شاهنشاهی بود. لایحه ای علیه عزت مردم ایران که امام راحل از آن با این جملات آتشین یاد می کنند.

تاکید حضرت امام بر موضوع عزت مردم و ارتش ایران در این سخنرانی و لگدمال کردن و فروختن ایران و از بین بردن عظمت ایران، نشانه مهمی در رفتار سیاسی حضرت امام داشت که هیچگونه خدشه ای را به این موضوع برنمی تافت.

امامی که در جریان سخنرانی 14 خرداد 1342 توسط ساواک دستگیر شد و با خطر اعدام روبهرو بود و اگر نبود جانفشانی ملت ایران در 15 خرداد همان سال، شاه حکم اعدام وی را اجرا می کرد. امام ماه ها در زندان به سر برده بود. شاه هم گمان می کرد که اعتراضات سرکوب شده و می تواند بدون مزاحمت، اهداف مورد نظر خود را در ایران پیاده و کشورمان را به مستعمره آمریکا تبدیل کند. تصویب لایحه کاپیتولاسیون نیز در همین چارچوب اتفاق افتاد.

تبعید حضرت امام که به فاصله 10 روز از این سخنرانی اتفاق افتاد. نشان داد که شاه تصور می کرد که پس از سرکوب قیام 15 خرداد، خواهد توانست با دور کردن امام از ایران، دوره ای از حکومت بدون تنش را در ایران طی کند.اعضای حزب مؤتلفه اسامی در بهمن 1343 و به فاصله سه ماه از سخنرانی امام و
استمداد
طلبی ایشان، با اخذ حکم شرعی، مسئول تصویب این لایحه را به سزای عملش رساندند. آن ها می خواستند در مقابل این اقدام ضد اسلامی و ضد ملی شاه که به عزت ملت ایران صدمه زده پاسخ دهند و فریاد بکشند و به شاه و آمریکا نشان دادند که عزت این ملت قابل دست درازی نیست و سربازان شجاع اسلام از این عزت با خون و جان خود دفاع می کنند.

مبارزین حزب مؤتلفه اسلامی نشان دادند که برای حفظ عزت مردم خود و ایران اسلامی و پاسخ به ندای امامشان، واهمهای از زندان و شکنجه و شهادت ندارند.

پیشگامانی که منادی عزت واستقلال ملت ایران بودند و ثابت کردند که در دفاع از اسلام، رهبر و کشور و عزت مردم خود، از جان مایه میگذارند.

شهید صادق امانی در بیدادگاه شاهنشاهی به خوبی به تفکر خود اشاره می کند و خطاب به رئیس دادگاه میگوید:

«مرجع تقلید من فرموده که مسلمان نیست هرکس فریاد نزند. ما برای همین منظور بهترین راه را فریاد از طریق لوله سلاح انتخاب کردیم تا صدای آن به گوش سنگین همه مسلمانان جهان برسد.»

و چه خوب طنین این صدا به گوش ملت ایران و همه مسلمانان جهان رسید. امروزه عزت خواهی، حرف اول همه مسلمانان است. به ویژه ملت ایران که 14 سال بعد از به خاک غلطیدن چهار شهید حزب مؤتلفه اسلامی، امامشان را عزتمندانه وارد کشورشان کردند و با تبعیت از او و جانشینش مقام معظم رهبری، روز به روز بر عزت این مرز و بوم و ملت آن می افزایند و تبلور این عزت طلبی باید در همه مسئولین ما مشهود باشد.

https://shoma-weekly.ir/ktWCsn