نگاه

عبور اصولگرایان 94 از رقابت 92

انتخابات 92 موجب عبرت همه اصول گرایان شده است؛ علت اصلی شکست در انتخابات 92 عدم درک پایان دوره رقابت درون گفتمانی از سوی برخی بود. سابقه دکتر روحانی نیز موجب اشتباه برخی از اصولگریان در عدم درک پایان رقابت شد و به سبب برخی از سوابق من جمله شیوه عمل او در ماجرای 18 تیر 78 تصور میکردند جز چهره های اصولگرا محسوب میشود.
محمد مهدی اسلامی- حزب موتلفه اسلامی جلسات متعددی را با دو حزب دیگر اصول گرا یعنی جمعیت ایثارگران و حزب جبهه پایداری برگزار کرد تا به سمت تشکیل شورای همگرایی اصول گرایان برود و امکان حضور فراگیر اصولگرایان میسر شود. تلاش حزب موتلفه اسلامی برای حفظ تمام سلیقه های اصول گرایی است که چارچوب ها و خطوط قرمز اصول گرایی را رعایت کرده اند.

ما معتقدیم که محوریتی که زیر چتر آن این شورا مممکن میشود، محوریت جامعتین است تا در چارچوب منویات امام خامنه ای جریان اصول گرایی را راهنمایی کنند و وحدت شکل بگیرد. طبیعتا شکل عملیاتی برای فهرست بندی مکانیزم های خاص خودش را خواهد داشت؛ اما آنچه حجت شرعی برای ما می آورد، دیدگاه و نظر جامعتین است.

هنگامی که فصل خطاب را جامعتین میدانیم و کلام سه ایت حق،آیت الله یزدی، آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح را به عنوان فصل خطاب پذیرفتیم؛ حکمیت نیز ذیل دیدگاه این سه بزرگوار باید تعریف شود.

این بزرگوران جلساتی با هم داشته اند و کلان وحدت ما را راهبری کرده اند. دیدار های متعددی با چهره های شاخص اصول گرا نیز در جهت وحدت بر قرار کرده اند که ما را به آینده وحدت امیدوار می کند.

در پاسخ به صورت مسئله ارائه شده از سوی شما باید عرض کنم بنده تلاشی که برای نشان دادن خروج جبهه پایداری از زیر چتر اصول گرایی میشود را حاصل شیطنت رسانه ای برای ضربه زدن به وحدت میدانم. یه به معنای فقدان اختلاف سلیقه نیست، اصولگرایان سلایق گوناگون و متفاوتی دارند اما با درک شرایط روز معتقدند همگی باید زیر پرچم جامعتین جمع شوند. اگر این اختلافات نبود که اصولگرایان به شاخه های مختلف تقسیم نمیشدند؛ اما با وجود چنین اختلاف سلیقه هایی، در چارچوب های کلان آن قدر نقاط وحدت آمیز وجود دارد که اصول گرایان در ذیل این این نقاط وحدت آمیز به وحدت برسند.

این وحدت باید فراگیر باشد و اینکه وحدت اصول گرایان از لاریجانی تا جلیلی را غیر ممکن تلقی کرده اید؛ چنین نیست. در عالم سیاست همه چیز ممکن است و تلاش ما نیز این است که چتری فراگیر از اصول گرایان داشته باشیم که چهره مختلف اصول گرا پوشش بدهد.

بنده معتقدم که دغدغه همه اصول گرایان این است که مجلسی که در آینده تشکیل میشود مجلسی باشد که ارزش های نظام را حفظ کند و مانع از هجمه هایی شود که در دوره ششم اصلاح طلبان به نظام وارد کردند. طبیعتا این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که اصولگرایان از سلایق خود بگذرند و به وحدت فکر کنند. البته لازمه تحقق این خواست، آن است که در بستر سازی وحدت ظرافت های مورد نظر دیده شود. طولانی شدن فرآیند وحدت در این دوره به همین منظور بوده است در نهایت امیدواریم که با الطاف الهی اصول گرایان به وحدت مورد نظر برسند

مقایسه شرایط امروز با گذشته و تولید موج منفی برای وحدت واقعگرایانه نیست. به عنوان نمونه در انتخابات مجلس هشتم به علت غیاب اصلاح طلبان که حاصل شوک انتخابات 84 بود، نوعی رقابت درون گفتمانی در جریان اصول گرا به رسمیت شناخته شد و اختلاف دیدگاه ها منجر به تفکیک لیست انتخاباتی شد. شرایط قبل شرایط متفاوتی با شرایط امروز است و امروز همه ی اصولگرایان قبول دارند که باید به وحدت فکر کنیم. نمیشود اتفاقات شاریط زمانی متفاوت را به امروز تعمیم داد. انتخابات 92 موجب عبرت همه اصول گرایان شده است؛ علت اصلی شکست در انتخابات 92 عدم درک پایان دوره رقابت درون گفتمانی از سوی برخی بود. سابقه دکتر روحانی نیز موجب اشتباه برخی از اصولگریان در عدم درک پایان رقابت شد و به سبب برخی از سوابق من جمله شیوه عمل او در ماجرای 18 تیر 78 تصور میکردند جز چهره های اصولگرا محسوب میشود.

اما عملکرد دوساله آقای روحانی در عدم توجه به آرمانهای اصولگریان، میدان دادن گسترده به اصلاح طلبان و تکرار برخی از شعار های آن ها مانند حمله به نظارت استصوابی شورای نگهبان و موارد دیگرجای تردیدباقی نگذاشته است که ایشان را نمیتوان در دایره اصوگرایی به حساب آورد

در واقع نگرانی از به خطر افتادن ارزش های انقلاب اسلامی و به خطر افتادن امنیت نظام است که در مجلس پیش رو اصولگرایان را از رقابت درون گفتمانی دور میکند و به یک وحدت میرساند.

همینک شرایط وحدت خوب پیش می رود اما درباره خالی ماندن صندلی برخی اصولگرایان دور میز وحدت نگرانی هایی وجود دارد. به خصوص چهره هایی همچون جناب دکتر لاریجانی که حزب نیستند. تلاش بر آن است که این ظرفیت ها هم در این شورای هماهنگی اصولگرایان دیده شوند.

واقعیت امروز کشور این است که احزاب هنوز جایگاه واقعی خودشان را به صورت موثر در فضای سیاسی کشور پیدا نکرده اند و چهره های سیاسی وجود دارند که دارای طرفدارانی در بین مردم هستند که از برخی احزاب موثر تر است، طبیعی است که همچون گذشته که در اجلاس وفاق، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و جبهه متحد اصولگرایان علاوه بر احزاب از اشخاص ویژه سیاسی نیز دعوت میشد، در این دوره هم در شورای هماهنگی اصولگرایان علاوه بر احزاب از شخصیت های اصول گرا که بدنه اجتماعی دارند دعوت به عمل آید.

اما در این دعوت به وحدت اصولگرایان همگی به سر دو خط قرمز اتفاق نظر دارند، یکی فتنه و دیگری جریان انحرافی وکسانی که سردمدار یکی از این دو جریان باشند قطعا در جرگه اصولگرایان حضور ندارند کسانی هم که کارنامه مطلوبی در این عرصه ندارندقطعا اگر تغییر رویه نداده باشند و به صورت عملی فاصله خود را از جریان فتنه وجریان انحرافی مشخص نکرده باشند در جرگه اصولگرایان جایی ندارند.

* عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/AFxI0x