نگاه

عامل انقلاب‌های رنگی چرا به کشور آمد؟

رهبر انقلاب فرمودند ما باید بدانیم که دشمن قصد انجام چه کاری را دارد وچه نقشه‌ای را در ارتباط با ما دنبال می‌کند و بر اساس این نقشه‌ها، خود را برای مصونیت‌بخشی و حراست در مقابل دشمن آماده کنیم.
احمد علی مقدم - مسئله نفوذ و هشدارهای متعدد مقام معظم رهبری در این روزها، گواه عمق نگرانی معظم له از خطرات این مسئله است.

اعتقاد رهبر انقلاب این است که دشمن با ناامیدی از به ثمر رسیدن راهبرد نظامی، به دنبال نفوذ در کشور از طریق ابزارهایی است که به جای جسم، ذهن و روح و مبانی اعتقادی، فکری و فرهنگی مردم مسلمان ایران، به‌خصوص نسل جوان و فرهیخته را هدف قرار داده است، تا بلکه بتوانند با صرف هزینه‌های کمتر، به شکلی سهل‌تر به اهداف خود نائل شوند. دشمن، نفوذ را از طریق ایجاد دو دستگی در بین جامعه اسلامی و سپس نفوذ در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پی می‌گیرد.

همانگونه که حضرت آقا فرمودند؛ راهبرد نفوذ اولین مرحله از تحقق اهداف دشمن در جنگ نرم محسوب می‌شود که می‌تواند لایه‌های مختلف هر جامعه به ویژه نخبگان و فرهیختگان و حتی مدافعان اصلی یک جامعه و تمدن را تحت تأثیر قرار دهد. رهبر انقلاب همچنین فرمودند که یکی از نقاطی که آماج دشمن‌های دشمنان قرار دارد، ایمان اسلامی است که آنها می‌خواهند آن را متزلزل کنند. لذا ما باید دشمن را به خوبی بشناسیم و از شیوه‌های کار او به خوبی آگاه باشیم. بنابراین، مسئولان و همه ما مردم باید بسیار مراقب نفوذ دشمن باشیم؛ زیرا دشمن برای نفوذ، ابعاد و حوزه‌های گوناگونی را طراحی کرده و برنامه‌های متنوعی را تدوین کرده است.

مقام معظم رهبری در بیانات خود، نفوذ را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کردند:

نفوذ موردی یا فردی - نفوذ جریانی- نفوذ امنیتی - نفوذ سایبری- نفوذ فکری و فرهنگی - اقتصادی- نفوذ سیاسی

در نفوذ فرهنگی، دائما علیه دین، روحانیت و علمای دینی شبهه‌افکنی صورت می‌گیرد و هدف آنها این است که حساسیت‌ها و تعصب‌های دینی مردم را کم‌رنگ کنند؛ لذا نهادهای فرهنگی باید مراقب باشند و جامعه را از این ترفند دشمن آگاه کنند. مسئولین هم باید با مراکزی که به تضعیف دین می‌پردازند برخورد جدی داشته باشند؛ زیرا این قِسم نفوذ، از نفوذ اقتصادی و حتی نظامی خطرناک‌تر است.

متأسفانه باید اذعان داشت که نسبت به تأکیدات رهبر انقلاب در این زمینه، توجه زیادی صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که فرمایشات ایشان باید مورد توجه و پردازش قرار گیرند و از طرفی، باید به‌عنوان یک دستورالعمل نصب‌العین مسئولان قرار گیرد و برای هریک از بندهای این دستورالعمل‌ها، گروه‌های کارشناسی و معتقد تشکیل شود تا آنها نسبت به تدوین دستورالعمل‌های اجرایی اقدام نمایند. بند بند فرمایشات مقام معظم رهبری دارای ابعاد وسیع و عمیقی است که باید بلافاصله مورد پردازش قرار گیرند و راهکارهای عملی آن، به‌صورت دستورالعمل اجرایی به دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شود تا به مرحله اجرا برسند.

به اعتقاد بنده، دو عامل بصیرت و وحدت، راه مقابله با نفوذ دشمن است. همچنین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خود یکی از موانع اصلی نفوذ خواهد بود.

اخیرا «هانیگتون پست» در مطلبی، هدف اصلی برجام را اعمال نفوذ و نهایتا براندازی جمهوری اسلامی عنوان کرد و در دیگر سو، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: برجام قوی‌ترین و موفق‌ترین نمونه عملیات‌های پیچیده آمریکا است که محاسبات دولت ایران را تغییر داده و همین فرمول برای آینده باید ادامه یابد. چنانچه در سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا تأمل کنیم، می‌بینیم که او تلویحا همان موضوع نفوذ را مورد اشاره قرار داده است.

از طرفی، شنیده شده که اخیرا فردی بنام «جفری دیویدساکس»؛ مشاور جرج سوروس- که پدر انقلاب‌های رنگی به شمار می‌آید- به تهران می‌آید و تحت پوشش خاص، با محافل دانشگاهی ما ارتباط برقرار می‌کند. این خود یک نمونه از نفوذ است که متأسفانه هیچ مسئولی هم در این خصوص پاسخگو نیست و کسی نمی‌گوید که وی با دعوت چه ارگان یا چه شخصی وارد کشور شده و سفر وی با چه هدفی انجام گرفته است. اهمیت این موضوع از آنجایی است که سابقه این شخص و نقش او در انقلاب‌های رنگی کاملا مشخص است.

رهبر انقلاب فرمودند ما باید بدانیم که دشمن قصد انجام چه کاری را دارد وچه نقشه‌ای را در ارتباط با ما دنبال می‌کند و بر اساس این نقشه‌ها، خود را برای مصونیت‌بخشی و حراست در مقابل دشمن آماده کنیم.

جمهوری اسلامی به‌حمدالله توانمندی‌های منحصر به فردی کسب کرده و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده است؛ از این رو همواره مورد آماج دشمنی‌های استکبار قرار دارد.

https://shoma-weekly.ir/zh1w2N