نگاه

عاقبت چشم امید به استکبار

اگر کسی از ولی خدا پیروی نکند به دشمن انقلاب گرایش پیدا میکند. از سوی دیگر خداوند در قرآن انسان را از پیروی از خطوات شیطان بر حذر داشته این شیطان گاهی جنی و گاهی انسی است.
دکتر علیرضا اسلامی - فلسفه هستی مبتنی بر عبادت است؛ خداوند سنتهایی در هستی جاری کرده که یکی از آنها ابتلا، امتحان و فتنه برای مکلفین است، این سنت در کنار انبیاء و اولیاء الهی وجود دارد بهطور مثال قابیل فرزند حضرت آدم در قضیه تقرب و قربانی دادن برای خدا با هابیل اختلاف پیدا میکند و او را به قتل میرساند؛ بنابراین امکان اینکه افرادی ذیل مکتب الهی و انبیاء خدا باشند و منحرف شوند وجود دارد نمونه دیگر همسر حضرت لوط و نوح است که اخبار و اطلاعات بیت نبوت را به دشمن میرساندند و خداوند میفرماید آنها کافر هستند و تمرد کردند. فرزندان یعقوب با به چاه انداختن برادر و ارتکاب گناه نشان دادند که حتی نبی زادگان نیز ممکن است به سنت ابتلاء و امتحان دچار شود.
آزمون الهی و ماهیت انسان
قارون و سامری از یاران موسی بودند که منحرف شدند همچنین برخی از یاران پیامبر اکرم(ص) نظیر طلحه و زبیر و یا خوارج که جزو لشکر امیرالمؤمنین(ع)بودند اما در مقابل حضرت ایستادند و نمونههای بسیاری دیگر در تاریخ وجود دارد که بیانگر ابتلا افراد به آزمونهای الهی است و اگر این آزمونها پیش نیاید ماهیت افراد مشخص نمیشود.
در وکلای ائمه نیز این جریان وجود داشت شخصی به نام شلمغانی که در زمان امام هادی(ع) وجوهات را جمع آوری میکرد و سپس ادعاهایی میکند که حضرت او را نفرین مینماید؛ در طول انقلاب اسلامی نیز در جرگه یاران امام خمینی(ره) افرادی بودند که دچار انحراف شدند آیتالله منتظری، بنیصدر، موسوی نخستوزیر امام، شیخ علی تهرانی از شاگردان ایشان و یا آقای کروبی که منصوب به رهبر فقید انقلاب بود ازجمله افرادی هستند که از مسیر اصلی انقلاب خارج شدند.
در قرآن آیاتی مبنی بر این وجود دارد که خداوند انسان را امتحان میکند تا پاک و ناپاک مشخص شود و یا میفرماید ما پیوسته شما را آزمایش میکنیم تا بفهمیم مجاهد کیست و مجاهد صابر کیست و سپس دستاوردهای شما را بررسی میکنیم؛ بنابراین ممکن است کسی مانند شمر سردار لشکر امیرالمؤمنین(ع) باشد اما دستاورد آن در عاشورا؛ یعنی در حدود بیست سال بعد؛ قتل فرزند ولی خدا باشد. به تعبیر قرآن این افراد دچار لغزش و گناهان صغیره و کبیره میشوند و به تکذیب آیات میرسند.
 شیطان بزرگ و انحراف برخی از یاران
همچنین قرآن در آیات متعدد انسان را به اطاعت از خدا و ولی و اولی الامر فرمان میدهد و اگر کسی از ولی خدا پیروی نکند به دشمن انقلاب گرایش پیدا میکند. از سوی دیگر خداوند در قرآن انسان را از پیروی از خطوات شیطان بر حذر داشته این شیطان گاهی جنی و گاهی انسی است. امام خمینی(ره) فرمودند شیطان بزرگ آمریکاست و باید از امام در این زمینه پیروی کرد و اگر کسی نقض این مسئله را عنوان نمود بیهوده میگوید که در خط امام و رهبری قرار دارد. کسانی که در طول انقلاب همراه انقلاب و از یاران امام بودند و از مسیر خارج شدند ممکن است یا از همان ابتدا اعتقادی به این مسیر نداشته و یا در طول زمان از راه حق عدول کرده و دچار ارتجاع یا بازگشت به زمان قبل( پیش از انقلاب) شدهاند و یا ممکن است تصور کنند در زمان گذشته بهاشتباه حرکت کرده و اکنون راه درست را میروند در همین زمره هستند؛ بنابراین کسانی که به آمریکا چشم امید داشته و او را قبله آمال خود میدانند خلاف فرهنگ قرآنی هستند.


https://shoma-weekly.ir/FBXavX