ادب و هنر

ظرفیت هشت هزار ساله سرامیک هنری و بی‌مهری‌ها

جشنواره تجسمی فجر یکی از نهال‌های نوپایی است که امسال ششمین دوره خود را ‌گذراند. این جشنواره هم به نسبت فضای هنرتجسمی در کشور هم در مقایسه با سایر جشنواره‌های فجر هنوز راه بسیاری برای رسیدن به بلوغ خود در پیش دارد. در همین راستا به سراغ مهدی حیدری، داور بخش سرامیک هنری این جشنواره رفتیم تا از وضعیت فعلی این بخش برایمان بگوید.
جشنواره تجسمی فجر یکی از نهالهای نوپایی است که امسال ششمین دوره خود را گذراند. این جشنواره هم به نسبت فضای هنرتجسمی در کشور هم در مقایسه با سایر جشنوارههای فجر هنوز راه بسیاری برای رسیدن به بلوغ خود در پیش دارد. در همین راستا به سراغ مهدی حیدری، داور بخش سرامیک هنری این جشنواره رفتیم تا از وضعیت فعلی این بخش برایمان بگوید.

حیدری، عضو انجمن سرامیک آمریکا A. C. S، انجمن کرافت انگلیس و همکار افتخاری در موسسه آموزش Hands on Clay آمریکا است که دوره تخصصی Post Reduction و Raku در مونتلیمار فرانسه و دوره تخصصی سرامیک پیشرفته در دانشگاه C. S. U. N آمریکا گذرانده و سالها است در دانشگاههای مختلف کشور در حال تدریس است.

متن زیر یادداشت شفاهی این هنرمند تجسمی برای «شما» است:

 امسال برای اولین بار از من دعوت شد تا با هیئت داوران بخش سرامیک جشنواره تجسمی فجر همکاری داشته باشم بنابراین یک روز برای دیدن کارها تعیین شد و همه آثار که در حدود ۲۰۰ اثر بود، مورد ارزیابی قرار گرفت و ۳۵ اثر برای نمایش در جشنواره پذیرفته شد.

البته من در سالهای گذشته با هیئت داوران همکاری نداشتم، اما به نظر میآمد برخلاف گذشته که بیشتر آمار و کمیت آثار برای سیاستگذاران جشنواره اهمیت داشت، امسال بیشتر به کیفیت آثار توجه شده بود، بنابراین ارزشیابی آثار نیز با همین متد انجام شد از طرفی موضوع سرامیک هنری در نظر گرفته شده بود تا تم کارها مشخص باشد و دست هنرمندان هم بازتر شود. اگر بخواهم در مورد آثار اظهار نظر کنم باید بگویم که متاسفانه به نظر من، سطح کیفی کارها از دیدگاه هیئت داوران بسیار پایین بود به طوری که اگر ما میخواستیم به طور آکادمیک با آنها برخورد کنیم این مقدار به یک سوم تقلیل مییافت.

 البته تعدادی از آثار واقعا قابل تقدیر بودند اما من از آثار و کمیت و کیفیت آنها ناراضیام زیرا به خوبی میدانم ظرفیت سرامیک ایران تا چه اندازه بالاست. سرامیک ایران با قدمتی ۸ هزار ساله نه تنها در خاورمیانه یک سر و گردن از سرامیک کشورهای دیگر بالاتر دارد، بلکه در میان کشورهای دیگر نیز دارای جایگاه بسیار خوبی است.

با این وجود استقبال هنرمندان عرصه سرامیک هنری از جشنواره پایین بود و تا جایی که بنده مطلع هستم انجمن سفالگران، جشنواره تجسمی را تحریم کردهاند زیرا به نظر میآید که هیچ گونه اطلاع رسانی درستی به اعضا این انجمن که حدود ۶۰۰ نفر هستند، نشده است. به گونهای که این موضوع را خانم رجحانه حسینی که جز هیئت داوران جشنواره فجر و همچنین جز هیئت مدیره انجمن سفالگران هم هستند تأیید کردند.

آقای مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) نیز از ما علت کم بودن تعداد آثار را پرسیدند اما فرصت نشد که دلیل اصلی این موضوع یعنی بیعلاقگی و کم لطفی انجمن سفالگران به جشنواره فجر را به ایشان بگوییم زیرا مسلما اگر این اطلاع رسانی صورت گرفته بود بسیاری از هنرمندان عضو انجمن که اکثرا جوان هستند و هیچ خط و جریان بازی ندارند در این جشنواره شرکت میکردند.

از طرف دیگر همزمان با جشنواره تجسمی فجر، نمایشگاهی در گالری برگ تا ۲۳ بهمن برپا شده از طرفی درست در زمان نمایشگاه نیز ۱۵ نفر از سفالگران خیلی خوب آثارشان در گالری سیحون به نمایش گذاشته شده بود، بنابراین با کمی تأمل میتوان دریافت که این همزمانی دربرپایی نمایشگاهها نشان دهنده‌‌ همان تحریمی است که به آن اشاره کردم.

جشنواره تجسمی فجر یک جشنواره بین المللی است بنابراین برپایی سه نمایشگاه به طور همزمان باعث پراکندگی آثار خواهد شد در صورتی که به طور قطع ارزش یک جشنواره ملی بسیار بالا است و همه باید در بهتر برپا شدن آن قدم بر میداشتند نه اینکه به دلایلی شخصی و منفعتی باعث کم شدن آثار شرکت کننده در جشنواره بشوند این نوع موضع گیریها نمیتواند قدمی برای بهتر شدن هنر قدیمی ایران یعنی سفال و سرامیک بردارد.

https://shoma-weekly.ir/ayasYk