نگاه

ظرایف امر به معروف را دریابیم

اجرای احکام دینی برای این است که جامعه سالمی داشته باشیم؛ اما اگر نتوانیم آن را با همان ظرائفی که اسلام تعیین کرده پیاده کنیم، به مشکل بر می خوریم.
سیده فاطمه فخر- مسئله امر به معروف و نهی از منکر، از موضوعات بسیار مهم اسلام است و یکی از واجبات جامعه اسلامی به حساب می آید؛ به حدی که جزء فروع دین است و بعد از نماز و روزه و حج، مطرح شده است، امااینکه این موضوع به چه شکلی در جامعه پیاده شود، موضوع بسیار بسیار مهمی است.

اجرای احکام دینی برای این است که جامعه سالمی داشته باشیم؛ اما اگر نتوانیم آن را با همان ظرائفی که اسلام تعیین کرده پیاده کنیم، به مشکل بر می خوریم.

در خصوص طرحی که اخیرا مطرح شده است، باید گفت که؛ اگر قرار بود به شکل نامحسوس با بی حجابی برخورد شود، نباید تا این حد به روزنامه ها و رسانه ها کشیده می شد. اکنون که رسانه ای شده و در تمام مطبوعات درباره آن بحث می شود، هر کسی در هر شرایطی که وجود دارد ممکن است احساس کند که در حال کنترل و مراقبت است و این امر، آسیب بزرگی می تواند ایجاد کند؛ به این شکل که خدای ناخواسته کسانی که بخواهند از این قانون سرپیچی کنند، ناهنجاری خود را به شکل دیگری اعمال کنند.

با توجه به رسانه ای شدن این موضوع، اکنون دیگر کنترل نامحسوسی وجود ندارد و مثلا شخص بنده که همیشه سعی کرده ام امر به معروف لسانی را انجام دهم، اکنون فکر می کنم که از این به بعد اگر بخواهم این کار را انجام دهم، جزء همان کنترل نامحسوس محسوب می شود.

بنابراین، این موضوع ظرائف اجتماعی خاص خود را می‌‌طلبد و نیاز است افرادی که از نظر روانشانسی و جامعهشناسی از دیدگاه اسلام دارای تخصص هستند، روی آن کار کنند.

اما به طور کلی باید گفت که در تمامی جوامع، مراقبت و کنترل وجود دارد و هیچ جامعه ای وجود ندارد که هر کسی هر کاری خواست بتوانند انجام دهند. این تصور که در جوامع غربی، افراد مختار باشند که دست به هر کاری بزنند، تصور درستی نیست.

اگر بی حجابی در این کشورها وجود دارد به خاطر این است که جزء برنامه دولت ها است و برای منافع خودشان دست به این اقدامات می زنند.

https://shoma-weekly.ir/Z4sFxp